Tvůrci:
Russell T. DaviesHudba:
Murray GoldHrají:
Ncuti Gatwa, David Tennant, Catherine Tate, Jacqueline King, Neil Patrick Harris, Yasmin Finney, Bernard Cribbins, Karl Collins, Millie Gibson (více)Epizody(13)
-
Zvíře z hvězd (S14E01)
-
Do modravých dálav (S14E02)
-
Chichot (S14E03)
-
Kostel na Ruby Road (S14E04)
-
Špunti z kosmu (S14E05)
-
Ďáblův akord (S14E06)
-
Bum (S14E07)
-
73 yardů (S14E08)
-
Tečka a Bublina (S14E09)
-
Tulák (S14E10)
-
Legenda o Ruby Sundayové (S14E11)
-
Říše smrti (S14E12)
-
Joy to the World (S14E13)
Recenze (6)
Tak jo prvních několik epizod je fakt super a rád se k nim vrátím. Jen kvůli nim nedávám odpad . Ale tohle je devastace doktora jako postavy . Černej buzna emo týpek který nezvládá svoji psychyku buď vřeští jako opice a nebo je ubulený. To fakt nechcete. Autoři navíc parádně rozjeli začátek a i tajemno okolo vcelku sympatické hlavní dívčí postavy ale nezvládly zakončení jejího příběhu. Děkuji za nic. ()
Serii hodnotím bez prvních tří epizod. Nový Doktor je hloupý a to doslova. Jak scenaristicky, tak herecky. Tlačí se na pilu s gender, gay, rasa až se zapomene na smysluplnost a scénář. Herci neumí hrát a dialogy jsou stupidně napsané. Společnice je nejhorší jakou jsme měli. skvělý komentář Estwen a krvinka56 (ta to napsala až příliš otevřeně a bez cenzury). Zkuste se podívat na starou epizodu s z roku 2005 a nebo 2006 a porovnat to. Potom tomuhle nemůžete dát ani 1*. Kdyby touto seriií doktor začínal, skončil by v propadlišti dějin. ()
Je toho hodně, o čem se u čtrnácté/první série dá diskutovat. Rovnou řeknu, že ne o tom, jestli je woke a do jaké míry je woke. Je libleftově zaměřená a je to tak správně. V téhle části spektra byl Doctor Who vždycky, a kdo to popírá nebo odsuzuje, nedával pozor a určitě nefunguje jeho argument, že teď to najednou tlačí do popředí jako "tHe mESsaGe" a už to není "sUbtLe". Fakt ale vůbec nefunguje. Stejně tak je úplně v pořádku herecké obsazení i tematizování rasismu, orientace i genderové identity. Ne vždy je to bohužel dostatečně dobře zvládnuté a lze k tomu mít i nemalé výhrady - rozřešení Star Beast a pronouns scéna budiž velkým příkladem. Speciály k šedesátému výročí považuji obecně za skvělé i přes několik problémů. Jmenovitě Giggle měl slabé rozřešení příběhu s Toymakerem (hra na chytanou nebyla ani zdaleka tak chytrá, jak mělo poražení Toymakera být) a Ruby Road měla o něco slabší příběh a režii (režisér Ghost Monumentu a Rosy se svými detaily na obličeje šel poznat). Přesto jsem z nich byl nadšený. Vrátily mi rozjuchaný scénář s kvalitně strukturovanými příběhy, ze kterých čpěla Doktořina, které dobře představovaly spoustu nových nápadů, které dokázaly vymyslet velmi dobrý příběhový oblouk pro Tennantovu čtrnáctku a které úspěšně navázaly na série Chibnalla a zpětně je nepatrně vylepšovaly (např. pořádnou emoční reakcí na Flux a Timeless Children). Střídmě nadšený jsem pak byl i od května ze zbytku série. Devil's Chord, Boom, Dot and Bubble byly všechno úžasné epizody, které jsem nadšeně doporučoval. Pouze Space Babies jsem přešel s pokrčenými rameny jako průměrný, otřepaný a až přehnaně camp úvod. Všechny taje a vodítka byly skvěle poseté po sérii a dobře navnadily fandomovou interakci přesně tak, jak ji mám rád - spekulace a sdílené nadšení. Po celou sérii jsem ale zůstal rozčarován při téměř každé epizodě v jedné věci. Jakkoli byly jednotlivé epizody fajn a skvělé a neustále gradovaly k finále, série nějak stále nechtěla držet pohromadě. Nikdy ničemu nevěnovala dost času, vždycky spěchala a nedávala věcem čas dýchat, což je cítit zejména v přátelství a charakterech Doktora a Ruby, kteří spolu nikdy nemají pořádný hlubší dialog. Jako krásný úkaz tohoto problému je přeskočení seznamování Doktora s jejich rodinou ve Space Babies, minimální čas na obrazovce pro Carlu Sunday a následný flashback "I will keep her safe." v Rogue nebo šestiměsíční timeskip jejich prvních dobrodružství v Devil's Chord. Od příští série dál žadoním buď o prodloužení nebo alespoň méně experimentů s žánry a více konzistentního budování příběhů. Tenhle kočkopes prostě nefungoval. Ruby samotná je pak charakterizovaná celou sérii jen svým strachem z opuštění a tajemstvím kolem svého původu (a pokud je charakterizovaná i jinak, ještě jsem to nezaznamenal, přestože jsem u DW diskuzí strávil posledních několik týdnů spoustu volného času) a s Doktorem se zkamarádí v prvních chvilkách bez známky hloubky v jejich přátelství. On je dobrý, ona je dobrá. Což je samo o sobě špatné, protože je pak série charakterově slabší o drama s Doktorem tak typické pro společníky nejen v Renewed éře (vzpomeňme si na odchod Jo Grant postupně budovaný po celý příběh nebo i vůbec první TARDIS tým s Ianem a Barbarou a jejich vývoj napříč dvěma sériemi). SPOILERY. Všemu pak nasadí korunu až úplné finále, které celému tajemství dá to nejméně záživné vysvětlení - Ruby je jen obyčejná, stejně tak její matka. Což je krásná věc v konceptu a dobrý nápad teoreticky (scéna se shledáním proto izolovaně od kontextu působí krásně), avšak v praxi to přichází po celé sérii vodítek, co zůstaly neobjasněné a zpětně byly tedy označené za slepé uličky s chabým vysvětlením. Proč že například byl takový problém matku Ruby při třech různých příležitostech najít, když to byl obyčejný, pracující člověk (update: při rewatchi jsem zachytil zmínku, že se nikdy nenechala testovat, což je hovadina, která si i protiřečí tím, že nakonec matku Ruby najde UNIT v současnosti podle DNA na čtvrtý pokus v sérii)? Proč u zrození Ruby hrála tajná píseň a proč tahle píseň tak vyděsila Maestra? Co se teda dělo v epizodě 73 Yards a proč měla Ruby takové schopnosti? Proč se vzpomínka na scénu s matkou Ruby měnila? Nějaké odpovědi se na všechno najdou, bohužel jsou ale všechny doslova jen "MAGIC" a "LOVE" s vykřičníkem následované otázkou "A proč by to mělo být tak důležité?" (poznámka mimo: jestli opravdu bude za úplně všechno vždycky odteď zodpovědná sůl na konci vesmíru a bude odpovědí na všechno, možná ještě retrospektivně začnu nesnášet vynikající Wild Blue Yonder) Samotné využití a poražení Sutekha pak taky zklame. Protože záporák z Pyramids of Mars, kterého vůbec nezajímaly lidské záležitosti a divil se, že Doktora zajímají, je najednou totálně zažraný do záhady kolem Ruby a je z toho plotpoint, co ho porazí. Akorát ta metafora "Doktor = život" je celkem hezká. Bonusové mínusové body za to, že to na rozdíl od předchozích RTD finále nefunguje jako finále v rámci charakterových dramat - v tomhle ohledu bych se finále pak skoro nebál přirovnat k Chibnallovým finále. Jediný důvod, proč finální epizoda nestojí úplně za prd a dá se alespoň sledovat, je dramaturgie a slušná hra na city. Opět, funguje to izolovaně od zbytku série a seriálu. Což se dá zpětně říct o každé epizodě v sérii. A je to ten důvod, proč celé sérii neuděluju procentuální hodnocení jako ostatním a jen ho snížím na trojku. Tady se nedá průměrovat z epizod, což by jinak dalo hezkou čtyřku. A děsně mě štve, že jsem zas u negativního názoru na DW. Hrozně moc. Edit: Poznámka k diskuzím, které se týdny po odvysílání poslední epizody neustále posouvají: Ne. Nebudeme dělat revizionismus Chibnalla a říkat, že byl vlastně dobrý. Tohle bylo zklamání, ale pořád je to o míle lepší než ta hrůza, co tu byla poslední tři série. Tohle alespoň funguje skvěle po částech, když už ne pohromadě. () (méně) (více)
Moje úplně první setkání s Doktorem dopadlo mnohem lépe než sem čekal. Tím, že nemám srovnání s čímkoliv předtím mě sice asi něco minulo nejen ve speciálech, ale nové obsazení mi bylo sympatické a i přes některé slabší epizody sem se bavil víc než dobře. Třeba někdy bude čas na to si doplnit i předchozí série. Párkrát sem nad tím že tenhle kult doženu uvažoval a tohle mě docela slušně navnadilo to opravdu udělat…70% ()
Nelze hodnotit jako celek. První tři epizody s Tennantem jsou Specials a měly by tak být označeny, protože se vymykají. Další epizody už představují nového Doktora. Zde pak obsazení, epizody, výkony - klasický Doktor, jak jsme zvyklí. O dost slabší linka Ruby Sunday, se kterou se hned po první sérii loučíme, k příběhu Amelie Pond nebo Claire se to ani nepřiblížilo a zůstalo tak na úrovni Marty. Na vizuálu je vidět, že se zvedlo financování, ale bohužel scénáristicky se ubralo, legendární geniální twisty se prakticky nevyskytují, britský humor s blížícím se koncem série řídne až téměř vymizí. Doufám, že druhá série s Ncutim to napraví a přivede do příběhu nového cestovatelského parťáka, scénáristické twisty na úrovni a nějaké inteligentní humory. ()
Galerie (20)
Photo © BBC Worldwide
![Pán času - Série 14 - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/169/050/169050599_fspq5c.jpg)
Zajímavosti (11)
- Při závěrečném hudebním čísle si můžeme všimnout muže hrajícího na piano. Jedná se o cameo samotného hudebního skladatele celého seriálu, Murrayho Golda. (BaronMartin)
- Při první konverzaci Doktora (Ncuti Gatwa) a Tuláka (Jonathan Groff) hraje v pozadí orchestrální verze písně Bad Guy (2019) od Billie Eilish. (BaronMartin)
- Když Doktor (Ncuti Gatwa) ukazuje hologramové obličeje svých předchozích inkarnací, můžeme si mezi nimi všimnout i herce Richarda E. Granta. Ten ztvárnil nekanonickou verzi devátého Doktora, tzv. Shalka Doktora, v animovaném seriálu Scream of the Shalka (od r. 2003). (BaronMartin)
Reklama