Režie:
Carlos SauraScénář:
Carlos SauraKamera:
Teo EscamillaHudba:
Federico MompouHrají:
Geraldine Chaplin, Ana Torrent, Mónica Randall, Florinda Chico, Conchita Pérez, Mayte Sanchez, Josefina Díaz, Héctor Alterio, Germán Cobos, Mirta MillerObsahy(1)
Irena, Ana a Maite sú tri sestry, ktoré po predčasnej smrti matky (Geraldine Chaplin) a neskôr aj otca, ostanú cez letné prázdniny vo veľkom, starom rodičovskom dome v opatere svojej tety - matkinej mladšej sestry. Spoločnosť im robí dobrácka slúžka Rosa a nemohúca nemá babička. V rozprávaní, v ktorom sa prelína minulosť, prítomnosť a budúcnosť, plnom symboliky a metafor, sa nám cez detský pohľad prostrednej Any (hlavnej hrdinky) ponúka pohľad na rozklad typickej hornostavovskej a typicky patriarchálnej španielskej rodiny. (Jordan)
(více)Videa (1)
Recenze (81)
2 roky som sa vyhýbal Saurovým filmom, lebo sa mi zdali deprimujúce a psychoanaliticky odkrývajúce negatívne emócie v ľuďoch. Musím priznať, že za ten čas som mentálne na Sauru nedozrel. Symboliku som nepochopil ani dnes, vadila mi prevaha formy (kamery) nad dejom a celý čas som zápasil s pocitom, že sa pozerám na hybrid Betónovej záhrady a Tarkovského filmov. Veľmi skľučujúce. ()
Osobně si cením Starého domu uprostřed Madridu z toho důvodu, že i takový negativista, jakým Carlos Saura nepochybně byl, dokázal na poměrně depresivní téma naroubovat hodně poetických momentů. V dětském světě Any se toho tvrdého totiž děje hodně -smrt milované maminky, otcovy sexuální úlety či přísná výchova tety. Není proto překvapivé, že Ana se s situací začne vyrovnávat poměrně svérázně. To, co by ale jinak vyznělo, jako hodně hororová brutalita, podává Saura ve velmi příjemné náladě, a i když se několikrát zastaví krev v žilách, celkově vyznívá Starý dům paradoxně kladně. Tomu pomáhá skvělá Ana Torrent, zajímavá Geraldine Chaplin (scéna na smrtelné postely je proklatě silná) a jasně - hudba Hoy en mi ventana brilla el sol y el corazón, Se pone triste contemplando la ciudad, Porque te vas.... ()
Každé dětství je svým způsobem kruté, některé jen trochu více... Saurův pohled na dětství je zbaven všech klišé, všech příkras - dalo by se říci, že je zbaven veškerého citu, a to je na něm to přitažlivé. Saura nabízí velice křehkou tematiku a to dost drsným a nesmlouvavým způsobem - nesnaží se vzbudit v divákovi patetickou lítost, chce jen aby se prostě díval a pochopil... A to se mu daří! Como cada noche desperté pensando en ti / Y en mi reloj todas las horas vi passar / Porque te vas... ()
Osudné udalosti ako smrť matky nasledovanej smrťou otca, sex otca s inou ženou, príchod tety ako novej matky a sledovanie babičky, ktorá zabúda na to, čo prežila vo svojom živote a túži zomrieť, by mohli byť zobrazené úplne inak. V Cría cuervos však spôsob splynutia minulosti/prítomnosti/budúcnosti, zvláštne vyrozprávanie sledu udalostí a dlhé scény bez slov, ktoré majú za úlohu umocniť Vaše pocity, dodávajú originálnosť. ()
Asi jeden z těch filmů, které u mě prostě nemohou nějakým způsobem uspět. Jsou zde zajímavé scény, ale buď je to pro mě až příliš lokální a nedovedu si to vztáhnout, anebo je to prostě film, který mě jednoduše nedovede strhnout. "Starý dům uprostřed Madridu" mě ale opravdu nestrhnul a já jsem si no nijak moc neužil. ()
Galerie (39)
Photo © Carlotta Films
Reklama