Režie:
Spike LeeScénář:
Russell GewirtzKamera:
Matthew LibatiqueHudba:
Terence BlanchardHrají:
Denzel Washington, Clive Owen, Jodie Foster, Christopher Plummer, Willem Dafoe, Chiwetel Ejiofor, Kim Director, James Ransone, Peter Gerety, Daryl Mitchell (více)VOD (3)
Obsahy(1)
V čase nejrušnějšího chodu do banky přichází skupinka malířů. Netrvá dlouho a všechny důležité průmyslové kamery jsou vyřazeny z provozu a začátku velké bankovní loupeže už nic nebrání. Lupiči mají vše pečlivě naplánované. Z odposlechu je slyšet jakýsi podivný evropský jazyk a lupiči požadují dva autobusy a dopravní letadlo. Všechny rukojmí donutí převléknout se do stejných kombinéz, jaké mají na sobě, aby tak dokonale zmátli zásahové komando. K loupeži je přivolán rafinovaný a inteligentní policejní vyjednavač Keith Frazier, kterému postupně dochází, že se nejedná o obyčejné přepadení banky. Vzápětí se do hry vkládá i předseda představenstva banky Arthur Case, který má obavy z odhalení obsahu své trezorové schránky nacházející se právě v přepadené pobočce. Proto neváhá uplatnit svůj vliv a na místo činu poslat velmi ambiciózní a bezskrupulózní právničku Madeline Whiteovou. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (744)
Spomenúť niečo, čo sa ešte nenachádza v postrehoch down below by bolo obtiažne, preto sa o to pre tentoraz ani pokúšať nebudem a len zopakujem už zaznamenané. Spike Lee je svojimi činmi neukáznený, zručný a takisto priebojný zástanca práv/slobôd menšinových, rasovo utláčaných skupín. “Spojencom” dáva najavo, že mu nie sú ukradnuté ani následky zákernej zvrchovanosti bankových subjektov - ich špinavé ruky a syndróm 11/9, ktorý už asi navždy poznačil/zastrašil správanie väčšiny obyvateľov západnej pologule vôči odlišným kultúram. Zjavne mu na vykreslení tohto postihu záleží, kedže naň vytrvalo poukazuje a zdôrazňuje jeho neprimerané zovšeobecňovanie. Zostrojuje fiškálsky konštrukt, duel Washington-Owen v ňom zohráva prime, priehľadný účel svätí nesterotypné prostriedky a výsledné ozrejmenie obstojí v etikete poctivých heistov ešte dlhú dobu. ()
Sofistikovaná hříčka, která stejně jako v případě Dannyho parťáků přinutí diváka usilovně fandit bankovním lupičům v čele s šarmantním Clivem Owenem, jenž ze sebe doluje vynikající herectví i s pytlem přes hlavu. Banky a bankéři vzbuzovali coby oběti pramalé sympatie už před bankovní krizí, filmy jako Spojenec onen efekt ještě umocňují. V tom je kouzlo Spojence, respekt k soukromému vlastnictví fikaně zlikviduje i u ctnostného liberála. Spike Lee si zaslouží mohutné poplácání po zádech za nejpříjemnější překvapení posledního roku, mj. za výběr vizuálně originálního kameramana, se kterým bych šla někdy fotit mrakodrapy na Manhattanu- zvenku. Nebo bankovní sejfy- zevnitř. P.S. Jodie Foster mi v té hře Washington-Plummer-Owen připadala jak čtvrté kolo u tříkolky. ()
Elegantní stylová kriminálka s inteligentním scénářem, sympatickými postavami, několika zvraty a nečekaným koncem. Přesně takový druh filmů mám rád - udrží mě po celou dobu stopáže v napětí a na konci potěší. Velmi slušné herecké obsazení, kde pochopitelně vévodí Clive Owen a Jodie Foster. Celkový dojem: 90 %. Spike Lee nepotřebuje k navození atmosféry téměř žádnou akci, stačí mu nadhled a chytrost jeho hrdinů. ()
Scénář: Russell Gewirtz .. Spojenec je podvodný film. Už trailer byl jen lživá snůška keců o zápletce, která je nakonec dokonalá jen ve své triviální směšnosti a zůstává extra nevyváženou, plytkou přehlídkou velkých hereckých tváří, které nakonec ničemu nepomohou. Na vině je převážně scénář, který nedá postavám pořádný děj a vaří jen z rádobypřekvapivých zvratů. Ani režisér Spike Lee tentokráte nepředvádí nic extra, nezvládá žánr(y) a nesmyslně našroubované společensko-politické kritiky působí uměle, nevhodně, v kontextu snímku až hloupě. Tentokrát Spike prostě neuspěl. Vizuálně pěkný, jinak zcela zbytečný, snímek. ()
„Co má větší váhu: Všechny vlaky projíždějící přes Grand Central Station v průběhu roku, nebo stromy poražené k výrobě amerických bankovek? Malá nápověda: Je to chyták“ Pro někoho „jenom“ zábavný heist-movie, pro někoho mnohovrstevnatá sociologická diagnóza současné situace v Americe (ne všichni, kteří vypadají jako potenciálně nebezpeční takoví skutečně jsou). Na první pohled banální příběhovou pavučinu o tom „kdo“, „kdy“, „co“, „proč“ a „jak“ tvoří mnohonásobně pevnější vlákna, než na jaká jsme u podobných filmů zvyklí. Jako nit se celým filmem vine rasová problematika, k jejíž podstatě se Lee propracovává s mnohem větší obratností než třeba tvůrci melodramatického Crash. Důležitá je morální nejednoznačnost všech postav, potažmo veškerého jejich jednání. Může malý zločin překrýt zločin mnohem větší? Jakou váhu mají peníze? V neposlední řadě si film pohrává s žánrovými pravidly, překrucuje je, nebo je zcela obchází a zcela odlišným způsobem přistupuje k tomu, co by měl vědět zločinec, co policista a co divák. Vždy to ovšem činí tak, aby se divák necítil podražen (jako v případě druhého dílu Dannyho parťáků). Výborný scénář plný černého humoru a slovních přestřelek skýtá nejedno překvapení, to hlavní je nám odhaleno na samém začátku (aniž bychom o tom věděli), ta ostatní většinou v pravý okamžik vypointují nějakou vedlejší epizodku (albánský dialog). Psychologické prokreslení postav je přiměřené. Rozsahem největší roli má Denzel Washington, kterému se celkem úspěšně daří nevykrádat sebe samého. Rovněž způsob, jakým Clive Owen přistupuje k dalšímu charismatickému hajzlíkovi zasluhuje obdiv. Pozoruhodná je postava Jodie Fosterové, šedé eminence (příjmení Whiteová nelze brát jinak než jako ironii), která disponuje nebezpečnou mocí v podstatě nad všemi zúčastněnými stranami. 90% Zajímavé komentáře: POMO, Tom Hardy, Malarkey, Lynn, HoneyBunny ()
Galerie (69)
Zajímavosti (17)
- Jodie Foster (Madeleine White) natočila své scény za tři týdny. (imro)
- Scenárista Russell Gewirtz debutoval Spojencem na filmovém plátně. Dosud napsal jen několik epizod televizního seriálu Slepá justice (od r. 2005) o slepém policistovi, který se snaží po osudném úrazu opět zapojit do práce. (imro)
- Film měl původně natáčet Ron Howard, ale dal přednost filmu Těžká váha (2005). (don corleone)
Reklama