Režie:
Spike LeeScénář:
Russell GewirtzKamera:
Matthew LibatiqueHudba:
Terence BlanchardHrají:
Denzel Washington, Clive Owen, Jodie Foster, Christopher Plummer, Willem Dafoe, Chiwetel Ejiofor, Kim Director, James Ransone, Peter Gerety, Daryl Mitchell (více)VOD (3)
Obsahy(1)
V čase nejrušnějšího chodu do banky přichází skupinka malířů. Netrvá dlouho a všechny důležité průmyslové kamery jsou vyřazeny z provozu a začátku velké bankovní loupeže už nic nebrání. Lupiči mají vše pečlivě naplánované. Z odposlechu je slyšet jakýsi podivný evropský jazyk a lupiči požadují dva autobusy a dopravní letadlo. Všechny rukojmí donutí převléknout se do stejných kombinéz, jaké mají na sobě, aby tak dokonale zmátli zásahové komando. K loupeži je přivolán rafinovaný a inteligentní policejní vyjednavač Keith Frazier, kterému postupně dochází, že se nejedná o obyčejné přepadení banky. Vzápětí se do hry vkládá i předseda představenstva banky Arthur Case, který má obavy z odhalení obsahu své trezorové schránky nacházející se právě v přepadené pobočce. Proto neváhá uplatnit svůj vliv a na místo činu poslat velmi ambiciózní a bezskrupulózní právničku Madeline Whiteovou. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (744)
"YOU'RE TELLING ME THE FORMER PRESIDENT OF ALBANIA IS IN THERE ROBBING A BANK?" --------------- To by nebol Spike, aby do každého svojho filmu nepretlačil otravnú tému rasizmu. Väčšinou je úplne jedno, o čom film je. Nejakým zázračným spôsobom je ale aj o rasizme. Film o hudbe? Rasizmus! O basketbale? Rasizmus! Životopisný film? Rasizmus! Film o kriminálnikovi? Rasizmus! Druhá svetová vojna? Rasizmus! Muzikál? Rasizmus! Komédia? Rasizmus! Film o bankovej lúpeži? Uhádol si správne. Rasizmus! Je zložité nevšímať si to, nielen kvôli jeho frekventovanému zakomponovaniu, ale hlavne okatému zobrazovaniu. Brrrrrrr. Vďaka za druhého Oldboya, aspoň tam si dal Lee Joint pauzu, alebo minimálne dobre zakrýval. Naspäť ale v rýchlosti ku Spojencovi. Išlo sa okamžite na vec, bez zbytočných kecov a omáčok, hneď do akcie. Mimo tvorivej lúpeže sa na pozadí diala aj politicko-mocenská hra, bez ktorej by z toho film vyšiel možno omnoho lepšie. Majorita dier v scenári totiž siaha práve tam. Základom je však lúpež, ktorá môže sporadicky priniesť otázku, či je lepšia, než tá v Heat. Lepšia určite nie, kreatívnejšia rozhodne áno. Z hercov by jednoznačne vynikal Clive Owen, no veľa priestoru nedostal, tak to celé zostalo na krku Denzelovi a jeho oblekových variácií. Zahral už aj silnejšie a k jeho vrcholovým výkonom sa to neblíži ani trochu... (x) ()
Nemůžu si pomoct, ale Spike opět potvrzuje svoje tvůrčí tápání: koncept auteurství jako by se u něj svrknul na pár formálních štyků a vkládání rasových a post-11/9 referencí všude, kam se dá. Na jedné straně je gut, že dal únavně přechytralému, zvraty taženému scénáři vlastní senzitivitu a improvizaci, na druhou stranu tím pohřbívá naděje na subtilní, sevřenou žánrovku a nechává po sobě pro něj typickou spoušť. Sice místy velmi svěží, celkově ale neubalancovanou, bez těžiště v podobě pevného tvůrčího záměru. Žánrová šaráda (scénář) se tu potkává s dvojicí „pasáckých“ černých detektivů a zcizujícícmi společenskými komentáři (režisér), a to nemluvím o napůl fascinujícím, napůl nefungujícím pokusu o hold filmu noir (viz výborný basový soundtrack, „cizí“ elementy typu Fosterové femme fatale nebo nacistického motivu, dráždivé dialogy mezi ženou a muži, stylové vedení kamery, hrdinův klobouk). Podle mě je Leemu planeta malá a roste pro žánr sci-fi. Jen tam se odkazy sršící a společensky zodpovědný tvůrce může dostatečně vyřádit. Spike Trek! ()
Vynikající kriminálka,ve které si nemůžete být ničím jistí a nevíte jak se bude příběh vyvíjet dál. Takovéto filmy jsem měl vždycky rád a když ho navíc natočil (docela překvapivě) Spike Lee a v hlavních rolích jsou vynikající herci, tak už vůbec není co řešit! Ke konci už je to sice trochu natahované a ze začátku ta debilní muzika taky nebyla nejlepší, ale i tak je to výborný film, ve kterém Spike Lee dokázal, že umí natočit opravdu všechno ()
Na jméno Spike Lee si musím ode dneška dát pozor. Ne že bych o něm nikdy neslyšel, ale nemyslel jsem si, že by tenhle režisér dokázal naplnit mé požadavky. Spletl jsem se. Spojenec je po dlouhé době film, který mne dokonale oslovil a rozhodně za to nemůže jen dokonalé herecké obsazení. Skvělý hudební motiv, vypracované charaktery, mistrná režie a dokonalá bankovní loupěž, co víc si mohu od filmu přát. No dobře, můžu se přiznat, že v tuto chvíli trochu přeháním, snímek mě nedostal na lopatky, ale rozhodně k tomu neměl daleko. Normálně bych asi hodnotil trochu níže, ale v tuto chvíli jsem nadšen, že jsem po dlouhé době viděl něco, co mě nutilo alespoň trochu se do hrdinů vžít a ne jen tupě sledovat co se na obrazovce děje. 90% ()
"Máme neznámý počet podezřelých, neznámý počet rukojmích, banku a asi milion diváků." Přepadené banky obvykle nevyhledávám, ale loupežník Dalton Russell mi přinesl tolik zábavy a stylu, že jsem se do banky Manhattan Trust musel několikrát vrátit. A týpek, který hodlá z banky po loupeži v klídku odejít hlavním vchodem, mě vždycky dost bavil. Stejně tak mě bavili detektivové Frazier a Mitchell i cílevědomá slečna Whiteová. Dostal jsem prostě hromadu zábavy, kterou si nehodlám kazit přemýšlením o tom, jestli přepadením banky, omezováním osobní svobody rukojmích či pouštěním projevů Envera Hodži přece jen nemohl být spáchán alespoň nějaký malý trestný čin. Nemohl a konec přemýšlení. ()
Galerie (69)
Zajímavosti (17)
- Snímek byl natočen za 39 dní. (don corleone)
- Jodie Foster (Madeleine White) ve francouzské verzi filmu nadabovala sama sebe. (Chevees)
- V kanceláři majitele banky Arthura Case (Christopher Plummer) visí obraz Paula Cézanna "Hráči karet". (don corleone)
Reklama