Režie:
Spike LeeScénář:
Russell GewirtzKamera:
Matthew LibatiqueHudba:
Terence BlanchardHrají:
Denzel Washington, Clive Owen, Jodie Foster, Christopher Plummer, Willem Dafoe, Chiwetel Ejiofor, Kim Director, James Ransone, Peter Gerety, Daryl Mitchell (více)VOD (4)
Obsahy(1)
V čase nejrušnějšího chodu do banky přichází skupinka malířů. Netrvá dlouho a všechny důležité průmyslové kamery jsou vyřazeny z provozu a začátku velké bankovní loupeže už nic nebrání. Lupiči mají vše pečlivě naplánované. Z odposlechu je slyšet jakýsi podivný evropský jazyk a lupiči požadují dva autobusy a dopravní letadlo. Všechny rukojmí donutí převléknout se do stejných kombinéz, jaké mají na sobě, aby tak dokonale zmátli zásahové komando. K loupeži je přivolán rafinovaný a inteligentní policejní vyjednavač Keith Frazier, kterému postupně dochází, že se nejedná o obyčejné přepadení banky. Vzápětí se do hry vkládá i předseda představenstva banky Arthur Case, který má obavy z odhalení obsahu své trezorové schránky nacházející se právě v přepadené pobočce. Proto neváhá uplatnit svůj vliv a na místo činu poslat velmi ambiciózní a bezskrupulózní právničku Madeline Whiteovou. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (744)
Skouknuti jsem desne dlouho odkladal, ackoliv herecky obsazeni jsou vicemene samy moji oblibenci, tema me proste moc nebralo a kdyz je u rezie Lee, taky jsem na pozoru. Jenze on to byl hodne fajnovej thriller. Sice ne dvakrat originalni, pribeh o genialnim planu na loupacku, kolikrat uz to tu bylo, ale rozhodne napinave natoceny a tim, ze nekdy v polovine zacnou vyslechy rukojmich, tak si tvurci sice odhali konec, ale zase pak zustane otazka Jak? a dokaze si to tu zajimavost udrzet. Jinak i kdyz se film tvari desne vazne a realisticky, stejne neni nouze o nejaky to odlehceni nebo hlasku, takze to je proste napinavy a zabavny a ne zadnej opruz. Akorat bych z filmu vyhodil tu linii s Jodie Foster, respektive hlavne Jodie Foster, ktera, ackoliv opet hraje dobre, me proste desne srala. No a ostatni herci delaj presne to, co by clovek cekal, Denzel nezavre hubu a Owen se tvari jako nejvetsi tvrdak. Ve vysledku ta pointa sice drobet usmevna, ale zaroven docela originalni napad a i pres protahovanej konec povedenej thriller. ()
Ingrediencie poctiveho heist movie v zakladoch dbajuceho stare a osvedcene mustry, obohatene miernymi (rozumej znacne odlahcenymi) tematickymi presahmi a k tomu ako dezert svieze obmienanie zanrovych stereotypov, prekvapujuco az velka davka humoru, originalneho vyustenia, formalneho hrania sa (Snorri Cam, vnutrozaberovy strih, ...) a vybornej hudbicky. Co viac si od moderneho inteligetneho thrilleru a pekneho dievcata po boku moze mlady muz v pritmi kinosaly priat... ?!? ()
Elegantní stylová kriminálka s inteligentním scénářem, sympatickými postavami, několika zvraty a nečekaným koncem. Přesně takový druh filmů mám rád - udrží mě po celou dobu stopáže v napětí a na konci potěší. Velmi slušné herecké obsazení, kde pochopitelně vévodí Clive Owen a Jodie Foster. Celkový dojem: 90 %. Spike Lee nepotřebuje k navození atmosféry téměř žádnou akci, stačí mu nadhled a chytrost jeho hrdinů. ()
Nemůžu si pomoct, ale Spike opět potvrzuje svoje tvůrčí tápání: koncept auteurství jako by se u něj svrknul na pár formálních štyků a vkládání rasových a post-11/9 referencí všude, kam se dá. Na jedné straně je gut, že dal únavně přechytralému, zvraty taženému scénáři vlastní senzitivitu a improvizaci, na druhou stranu tím pohřbívá naděje na subtilní, sevřenou žánrovku a nechává po sobě pro něj typickou spoušť. Sice místy velmi svěží, celkově ale neubalancovanou, bez těžiště v podobě pevného tvůrčího záměru. Žánrová šaráda (scénář) se tu potkává s dvojicí „pasáckých“ černých detektivů a zcizujícícmi společenskými komentáři (režisér), a to nemluvím o napůl fascinujícím, napůl nefungujícím pokusu o hold filmu noir (viz výborný basový soundtrack, „cizí“ elementy typu Fosterové femme fatale nebo nacistického motivu, dráždivé dialogy mezi ženou a muži, stylové vedení kamery, hrdinův klobouk). Podle mě je Leemu planeta malá a roste pro žánr sci-fi. Jen tam se odkazy sršící a společensky zodpovědný tvůrce může dostatečně vyřádit. Spike Trek! ()
Geniální film. To není jen obyčejná žánrová bravurně natočená strhující detektivka, ale spíše takový malý sociologický ponor do nálady současného New Yorku - bohaté, fungující, leč stále ještě hodně rozbolavělé západní megapole, města syndromu 11. září. Řekl bych ale, že hlavní motiv, proč Spike Lee natočil tenhle film, je vykreslit a poukázat na stereotypy v myšlení současných Newyorčanů a vůbec Američanů a možná i obecně příslušníků západní civilizace. Ten film je toho doslova plný a je jasné, že to musí mít nějaký jiný smysl, než jen zvýšení autenticity a dotvoření koloritu. Každý, kdo je jiný, jakkoliv se odlišuje, byť to nemusí být přímo cizinec, je potenciálně nebezpečný - uplatňující se převažující stereotyp v myšlení současné Ameriky (ostražitost policistů přeroste v agresi, když pod maskou rukojmího uvidí Araba - Sikka, albánská žena je zobrazena jako potencionální coura, Albánie je cosi ve střední Evropě (pro nás zvláště pikantní), na albánském konzulátu chtějí za rozhovor s policií peníze, při výslechu se táží muže, zda má albánské jméno, on říká, že arménské, policisté se otáží, jaký je v tom rozdíl...). Stejně bolavý je pro režiséra Leeho jeho osobní stresor, který akcentuje ve většině svých filmů (nelze nezmínit především snímek Malcolm X), problematiku rasové nerovnosti a postavení Afroameričanů ve společnosti. Malý černošský chlapec hraje v jedné z klíčových scén v sejfu banky počítačovou hru na gamepadu - obdobu GTA, kde virtuální hráč získává body za to, že porušuje zákon - prodává crack, zabíjí lidi a aktuálně brutálně zastřelí na ulici černocha - ,,negra" a poté mu strčí do pusy granát a odjistí ho. Rasismus je sice v současné Americe latentní, ale stále přežívá a modifikuje se (rozhovor detektiva Millera s bílým policistou, kterého postřelil 12letý černošský chlapec...). Tahle scéna nám odhalí i další významové roviny filmu - celé přepadení banky je do nejmenšího detailu pečlivě promyšlený konstrukt, který má navenek rysy trestného činu, ale ve skutečnosti je to spíše intelektuální výkon, svého druhu geniální šachová partie, motivovaná navíc etickými důvody (byť ekonomickými samozřejmě také). Tedy obrovský rozdíl oproti simulacím života pouličního gangu a vybíjení černochů. To je čistě patologický projev, zvláště u 12letého dítěte. Nebo proti jednání postav z třetího pólu trojúhelníku filmu - majitel banky s temnou minulostí a pro nejvyšší klientelu pracující právnička - zařizovatelka čehokoliv či newyorský starosta - všichni prohnilí a zkažení touhou po moci, postavení a penězích. Na závěr jsem čekal nějakou 25 hodinu, jak už bývá ve filmech Spike Leeho zvykem - a ona přišla a nepřišla. Závěrečná geniální pointa, osvětlující význam názvu, leč bez toho doslovného přesahu z předešlého brilantního režisérova filmu. Jinými slovy, 25 hodinu tentokrát Spike Lee nechal odbít již někdy v průběhu filmu... ()
Galerie (69)
Zajímavosti (17)
- Film měl původně natáčet Ron Howard, ale dal přednost filmu Těžká váha (2005). (don corleone)
- Zvonění na mobilu Petera Hammonda (Peter Frechette) je melodie písně "Gold Digger" od Kanyeho Westa. (don corleone)
- Ve filmu zazní také slavný hudební motiv Jerryho Goldsmithe ze snímku Generál Patton (1970). (imro)
Reklama