Režie:
Spike LeeScénář:
Russell GewirtzKamera:
Matthew LibatiqueHudba:
Terence BlanchardHrají:
Denzel Washington, Clive Owen, Jodie Foster, Christopher Plummer, Willem Dafoe, Chiwetel Ejiofor, Kim Director, James Ransone, Peter Gerety, Daryl Mitchell (více)VOD (3)
Obsahy(1)
V čase nejrušnějšího chodu do banky přichází skupinka malířů. Netrvá dlouho a všechny důležité průmyslové kamery jsou vyřazeny z provozu a začátku velké bankovní loupeže už nic nebrání. Lupiči mají vše pečlivě naplánované. Z odposlechu je slyšet jakýsi podivný evropský jazyk a lupiči požadují dva autobusy a dopravní letadlo. Všechny rukojmí donutí převléknout se do stejných kombinéz, jaké mají na sobě, aby tak dokonale zmátli zásahové komando. K loupeži je přivolán rafinovaný a inteligentní policejní vyjednavač Keith Frazier, kterému postupně dochází, že se nejedná o obyčejné přepadení banky. Vzápětí se do hry vkládá i předseda představenstva banky Arthur Case, který má obavy z odhalení obsahu své trezorové schránky nacházející se právě v přepadené pobočce. Proto neváhá uplatnit svůj vliv a na místo činu poslat velmi ambiciózní a bezskrupulózní právničku Madeline Whiteovou. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (744)
Jedno vymazlené přepadení banky, ne zcela jasná motivace pachatelů a perfektní obsazení! Spike Lee má daleko k mým oblíbeným režisérům, ale "Spojencem" si u mě lehce upgradoval reputaci. Příběh a jeho zpracování by mi samo o sobě stačilo k uspokojení, ale herci jako Clive Owen (ten chlap má charisma i s komplet zakrytou hlavou!), Denzel Washington, Willem Dafoe, Jodie Foster a Christopher Plummer mě nutí orgasmicky vzdychat. Nechybí napětí, atmosféra, vtip, myšlenková hloubka, pointa, zajímavá hudba, přehledná kamera i střih... Nedokážu určit, co přesně postrádám k naprosté dokonalosti (nejspíš to téma pro mě není dostatečně atraktivní), každopádně mi cosi brání jít na plný počet. A může mi někdo vysvětlit, co v záhlaví dělá označení "mysteriózní"? 85% ()
Začíná to normálně. Vyloupení banky, které organizuje C.Owen má standartní průběh. To co následuje jsme už taky viděli: rukojmí, FBI a vyjednavač D.Washington. Až dosud to na nás působí, že se vlastně nic zajímavého stát nemůže. Zvlášť, když všichni znají pravidla. Jenže postupně se děj rozvíjí, D.W. zjišťuje, že jeho manévrovací prostor je velmi malej a TI v bance, ať už chystají cokoliv, tak násilí to rozhodně nebude. A situace se pomaličku vyhrocuje.... . První co mě zaujalo, byla hudba. Nevím jestli je dobrá, určitě je výrazná. A pak J.Foster, která (jak zde bylo řečeno) je úžasná děvka! Celkové resumé: velmi poklidná a inteligentní kriminálka. Dokonalej zločin, originální zápletka, občas vtípek, občas akce. ()
Nemůžu si pomoct, ale Spike opět potvrzuje svoje tvůrčí tápání: koncept auteurství jako by se u něj svrknul na pár formálních štyků a vkládání rasových a post-11/9 referencí všude, kam se dá. Na jedné straně je gut, že dal únavně přechytralému, zvraty taženému scénáři vlastní senzitivitu a improvizaci, na druhou stranu tím pohřbívá naděje na subtilní, sevřenou žánrovku a nechává po sobě pro něj typickou spoušť. Sice místy velmi svěží, celkově ale neubalancovanou, bez těžiště v podobě pevného tvůrčího záměru. Žánrová šaráda (scénář) se tu potkává s dvojicí „pasáckých“ černých detektivů a zcizujícícmi společenskými komentáři (režisér), a to nemluvím o napůl fascinujícím, napůl nefungujícím pokusu o hold filmu noir (viz výborný basový soundtrack, „cizí“ elementy typu Fosterové femme fatale nebo nacistického motivu, dráždivé dialogy mezi ženou a muži, stylové vedení kamery, hrdinův klobouk). Podle mě je Leemu planeta malá a roste pro žánr sci-fi. Jen tam se odkazy sršící a společensky zodpovědný tvůrce může dostatečně vyřádit. Spike Trek! ()
Největší devízou možná překvapivého thrilleru Spikea Lee jsou výtečné dialogy a výsostná herecká plejáda. Jinak se jedná o klasické téma rafinované bankovní loupeže, které se tohle režisérské černošské svědomí Ameriky snaží seč mu síly stačí všelijak ozvláštnit. Dokumentárně pojaté policisty zajišťované místo činu, nezvyklé úhly snímání, atypická hudba, brilantně vlepované scény s pozdějšími policejními výslechy. Nikdo však nechce mrtvé, i policejní vyjednavač Denzel Washington brzy pochopí, že lupiči nejsou žádní amatéři a evidentně ani žádní vrazi. Komplikovaný děj se pomalu plíží až do vysokých kruhů a bolestné minulosti. Místy statické, v závěru už trochu nastavované a znova a znova prokombinované, přesto vtipné, skvělé zahrané, s drobnými chytrými detaily a zkušeně natočené. Prostě Lee se umně brodí dějem, kterého mohlo být paradoxně trochu méně. ()
Scénář: Russell Gewirtz .. Spojenec je podvodný film. Už trailer byl jen lživá snůška keců o zápletce, která je nakonec dokonalá jen ve své triviální směšnosti a zůstává extra nevyváženou, plytkou přehlídkou velkých hereckých tváří, které nakonec ničemu nepomohou. Na vině je převážně scénář, který nedá postavám pořádný děj a vaří jen z rádobypřekvapivých zvratů. Ani režisér Spike Lee tentokráte nepředvádí nic extra, nezvládá žánr(y) a nesmyslně našroubované společensko-politické kritiky působí uměle, nevhodně, v kontextu snímku až hloupě. Tentokrát Spike prostě neuspěl. Vizuálně pěkný, jinak zcela zbytečný, snímek. ()
Galerie (69)
Zajímavosti (17)
- Vo filme sa objavia dve zmienky o snímkach s Al Pacinom - Psie popoludnie (1975) a Serpico (1973). Prvý zmienený tiež pojednáva o pokuse o vylúpenie banky a následnom vyjednávaní. (sad47)
- Na konci filmu si čte Frazierova (Denzel Washington) přítelkyně Sylvia (Cassandra Freeman) knihu "Gotham Diaries", jejíž spoluautorkou je Tonya Lewis Lee, manželka režiséra. (don corleone)
- Po filmech Moje lepší blues (1990), Malcolm X (1992) a Nejlepší hráč (1998) je to již čtvrtá spolupráce režiséra Spikea Leeho s Denzelem Washingtonem (Keith Frazier). (don corleone)
Reklama