Režie:
Spike LeeScénář:
Russell GewirtzKamera:
Matthew LibatiqueHudba:
Terence BlanchardHrají:
Denzel Washington, Clive Owen, Jodie Foster, Christopher Plummer, Willem Dafoe, Chiwetel Ejiofor, Kim Director, James Ransone, Peter Gerety, Daryl Mitchell (více)VOD (3)
Obsahy(1)
V čase nejrušnějšího chodu do banky přichází skupinka malířů. Netrvá dlouho a všechny důležité průmyslové kamery jsou vyřazeny z provozu a začátku velké bankovní loupeže už nic nebrání. Lupiči mají vše pečlivě naplánované. Z odposlechu je slyšet jakýsi podivný evropský jazyk a lupiči požadují dva autobusy a dopravní letadlo. Všechny rukojmí donutí převléknout se do stejných kombinéz, jaké mají na sobě, aby tak dokonale zmátli zásahové komando. K loupeži je přivolán rafinovaný a inteligentní policejní vyjednavač Keith Frazier, kterému postupně dochází, že se nejedná o obyčejné přepadení banky. Vzápětí se do hry vkládá i předseda představenstva banky Arthur Case, který má obavy z odhalení obsahu své trezorové schránky nacházející se právě v přepadené pobočce. Proto neváhá uplatnit svůj vliv a na místo činu poslat velmi ambiciózní a bezskrupulózní právničku Madeline Whiteovou. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (744)
Úžasné.. Od Spike Leeho sem žádný jiný film zatím neviděl, ale todle mě opravdu dostalo na lopatky. Už úvodní titulky, spolu s arabskými rytmy, a vůbec celkově je film opravdu skvělý. Videoklipově pojatý, úžasně zahraný ( akorat s Jodie Foster mám furt problém.. eště mě v žádém filmu nenadchla a i tady byla asi nejslabší ze všech). Cliwe Owen opět potvrzuje pověst charakterního herce a i s maskou přes obličej jeb prostě boží. A hlavně je to strašná prča. Netušil sem, že film o přepadení banky bude takhle vtipnej. ()
„Co má větší váhu: Všechny vlaky projíždějící přes Grand Central Station v průběhu roku, nebo stromy poražené k výrobě amerických bankovek? Malá nápověda: Je to chyták“ Pro někoho „jenom“ zábavný heist-movie, pro někoho mnohovrstevnatá sociologická diagnóza současné situace v Americe (ne všichni, kteří vypadají jako potenciálně nebezpeční takoví skutečně jsou). Na první pohled banální příběhovou pavučinu o tom „kdo“, „kdy“, „co“, „proč“ a „jak“ tvoří mnohonásobně pevnější vlákna, než na jaká jsme u podobných filmů zvyklí. Jako nit se celým filmem vine rasová problematika, k jejíž podstatě se Lee propracovává s mnohem větší obratností než třeba tvůrci melodramatického Crash. Důležitá je morální nejednoznačnost všech postav, potažmo veškerého jejich jednání. Může malý zločin překrýt zločin mnohem větší? Jakou váhu mají peníze? V neposlední řadě si film pohrává s žánrovými pravidly, překrucuje je, nebo je zcela obchází a zcela odlišným způsobem přistupuje k tomu, co by měl vědět zločinec, co policista a co divák. Vždy to ovšem činí tak, aby se divák necítil podražen (jako v případě druhého dílu Dannyho parťáků). Výborný scénář plný černého humoru a slovních přestřelek skýtá nejedno překvapení, to hlavní je nám odhaleno na samém začátku (aniž bychom o tom věděli), ta ostatní většinou v pravý okamžik vypointují nějakou vedlejší epizodku (albánský dialog). Psychologické prokreslení postav je přiměřené. Rozsahem největší roli má Denzel Washington, kterému se celkem úspěšně daří nevykrádat sebe samého. Rovněž způsob, jakým Clive Owen přistupuje k dalšímu charismatickému hajzlíkovi zasluhuje obdiv. Pozoruhodná je postava Jodie Fosterové, šedé eminence (příjmení Whiteová nelze brát jinak než jako ironii), která disponuje nebezpečnou mocí v podstatě nad všemi zúčastněnými stranami. 90% Zajímavé komentáře: POMO, Tom Hardy, Malarkey, Lynn, HoneyBunny ()
Je to sice stopadesátá první variace na téma přepadení banky, ale moc se mi líbila díky sympatickému ironickému (a snad i cynickému) humoru, který nezapře, že režisérem je Spike Lee. Herci jsou výteční - dostala mě zejména Jodie Foster, která si svou roli právnické mrchy opravdu vychutnává (škoda, že nemá větší prostor) a Denzel Washington jako drsný a sympatický polda, který je vlastně taky trochu hajzl. :o) A zapomenout nelze na skvěle padnoucí hudbu, která láká k pořízení si soundtracku. ()
Začíná to normálně. Vyloupení banky, které organizuje C.Owen má standartní průběh. To co následuje jsme už taky viděli: rukojmí, FBI a vyjednavač D.Washington. Až dosud to na nás působí, že se vlastně nic zajímavého stát nemůže. Zvlášť, když všichni znají pravidla. Jenže postupně se děj rozvíjí, D.W. zjišťuje, že jeho manévrovací prostor je velmi malej a TI v bance, ať už chystají cokoliv, tak násilí to rozhodně nebude. A situace se pomaličku vyhrocuje.... . První co mě zaujalo, byla hudba. Nevím jestli je dobrá, určitě je výrazná. A pak J.Foster, která (jak zde bylo řečeno) je úžasná děvka! Celkové resumé: velmi poklidná a inteligentní kriminálka. Dokonalej zločin, originální zápletka, občas vtípek, občas akce. ()
Od Spika jsem kromě nejnovějšího Spojence viděl zatím dva filmy - Krvavé léto v New Yorku a 25. hodina - oba se mi moc líbily. Spojence v mých očích sráží žánrová nevyrovnanost, nebo spíše nefunkčnost, osciluje mezi vážným lupičským thrillerem s tématem (nebo poselstvím - jak chcete) a odlehčeným ležérním dramatem s humornými okamžiky. Herci jsou typově dobře vybraní, nelze jim nic vytýkat, ale k opravdovému předvedení hereckých schopností nemají příležitost, emoce se nekonají, stejně tak vzájemné vztahy - všichni jsou oportunističtí solitéři. Spikeovské motivy (život etnik v NY, situace v USA po ter. útocích) probleskují, stejně tak atraktivní formální stránka, ale naroubování vážna nefunguje. Spike odlehčil. Jde o solidní zábavu, ale i přes originální řešení zápletky ve mně díky výše napsanému nezanechal výraznější dopad a vyšumí do ztracena. 70% ()
Galerie (69)
Zajímavosti (17)
- Drama Spika Leeho se během prvního víkendu (24. – 26. 3. 2006) vyšplhalo na první místo amerického žebříčku návštěvnosti s tržbami 28,9 milionů amerických dolarů. Šlo o nejvyšší výdělek v Leeho kariéře. Celosvětové tržby filmu s rozpočtem 45 milionů dolarů byly 186 milionů dolarů. (imro)
- Ve filmu zazní také slavný hudební motiv Jerryho Goldsmithe ze snímku Generál Patton (1970). (imro)
- Ve filmu jsou dva odkazy na předešlý film režiséra Spikea Leeho Jednej správně (1989). Pizza, která se ve filmu objeví, je z pizzerie Sal's, a Keith Frazier (Denzel Washington) z filmu cituje. (don corleone)
Reklama