Režie:
Miloš FormanKamera:
Javier AguirresarobeHudba:
Varhan Orchestrovič BauerHrají:
Javier Bardem, Natalie Portman, Stellan Skarsgård, Randy Quaid, José Luis Gómez, Michael Lonsdale, Blanca Portillo, Mabel Rivera, Unax Ugalde (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Španělsko na samém konci 18. století bylo sice ještě sebevědomým královstvím, myšlenky francouzské revoluce však už začaly pronikat i tam. A právě v té době se aragonský malíř Francisco José de Goya y Lucientes stal dvorním malířem španělského krále Karla III. a po jeho smrti i jeho nástupce Karla IV. Obrazy, které v té době namaloval, dodnes fascinují svou originalitou. Byl posledním mistrem tradičního malířství a prvním modernistou zároveň. Maloval portréty královské rodiny i dvorní šlechty, ale i nejbídnější život v chudých čtvrtích a hospodách. Jeho nemilosrdně pravdivé kresby, v nichž neskrýval nic z ošklivosti a surovosti světa, zůstaly dodnes uměleckým dokumentem doby. Španělská inkvizice, obávající se francouzského vlivu, obnovila v té době hanebné praktiky útrpného práva. Hledala nevinné oběti, aby demonstrovala svou sílu, a Goya to všechno maloval. Pozoroval události a lidské osudy krutých let a ve svém díle o nich zachoval svědectví... Nejnovější film Miloše Formana, na němž spolupracoval s proslulým francouzským scenáristou Jean-Claudem Carriérem, není ani Goyovým životopisem, ani pouze o Goyovi. Ačkoliv byl Formanův film produkčně náročný a nákladný, přesto je vlastně intimním příběhem několika lidských osudů. Příběhy Goyi, jeho mladičké múzy Inés a vlivného kněze svaté inkvizice Lorenza se však odehrávají v jednom z nejdramatičtějších období španělských dějin. Období natolik dramatickém a hořkém, že o něm sami Španělé ještě nenatočili jediný film! Herci, kteří se na tomto projektu nerozlučné dvojice Miloš Forman-Saul Zaentz podíleli, jsou jako vždy vynikající. Javier Bardem, překvapivě nikoliv v roli Goyi, ale kněze Lorenza, skvělá Natalie Portmanová v herecky náročné trojroli a švédský herec Stellan Skarsgard v roli Goyi natolik fascinující, jakoby Goya po dvou staletích znovu ožil. (Česká televize)
(více)Recenze (640)
"Forman natočil barvitou kostýmní show, která sice v pozadí ukrývá silný příběh, jenže než jej stačí řádně odkrýt, běží titulky. Kontroverze se nekoná, z řady se nevybočuje, právě naopak. Rukopis českého režiséra jakoby naprosto vymizel, máte před sebou téměř klasické americké historické drama…"
"Goyovy přízraky mají mnoho paralel ať už se současnou politickou situací ve světě či obdobím totality a vlády KSČ. Stejně jako většina předchozích Formanových filmů vyjadřují jeho názor na celou řadu dobových i současných společenských témat, jsou obrazem i jeho vlastních životních osudů. Základem…"
"Nejde jen hanit, tak špatné Goyovy přízraky rozhodně nejsou. Občas se mihne záblesk Formanova génia a divák si užije skvělé scény, které jej přikovají do sedačky a berou mu dech ať jde o výslechové metody oficia, přes dokonalou gradaci konfrontace Lorenza a Inésina otce při večeři, až po děsivou…" více
"Goyove prízraky vo viacerých ohľadoch priamo nadväzujú na americkú časť Formanovej tvorby, aj keď tentoraz sú štáb a produkcia filmu čiastočne európske. Objavuje sa tu podobná téma, známa už z Preletu nad kukučím hniezdom, ale aj Amadea či z Ľud verzus Larry Flint, boj jednotlivca proti…" více
"Goyův příběh pod Formanovou taktovkou není sám o sobě umělecký monolit. Je to prostý příběh prostých lidí, z něhož precizní ruka režiséra udělala nadprůměrný historický snímek, jenž je pro diváka zároveň pobavením i historickým poučením." více
"Nic proti volbě perspektivy, tvůrci na ní mají právo. Obávám se však, že neuspěli, protože ve svém ztvárnění není hlavní dějová linie nijak zásadně přízračná. Rozhodně ne přízračnější, než libovolný film, který tematizuje revoluci. Na přetřes samozřejmě přijdou zmatky, převlékání kabátů, zbytečné…" více
"Forman zkrátka natočil obraz doby, což v tomto případě znamená, že nešikovně skáče od tématu k tématu. Dotkne se nafoukanosti feudálů, falešných revolučních ideálů, pokrytectví, relativity pravdy, víry i lásky prostě všeho, co se nabízelo. Pro české publikum má ale film ještě další rozměr.…" více
"Je tu i řada silných, skvěle natočených a dobře napsaných scén se smyslem pro absurditu okamžiku: Patří mezi ně klíčová scéna Lorenzova mučení v domě Inésiných rodičů či Goya u panovníka hrajícího na housle. Ale chybí tomu všemu silnější dramatická linka, což je při spoluúčasti proslulého…" více
"Miloš Forman Goyovými přízraky potvrzuje pověst mistra filmové režie. Z jeho posledního díla je ale cítit opatrnost v zacílení do diváckých řad. Film nevyjadřuje vyhrocené názory, spíš popisuje dramatické a dobrodružné situace. Může být promítán rebelům i papežencům, každý v něm najde svou pravdu.…"