Režie:
Jan SvěrákScénář:
Zdeněk SvěrákKamera:
Vladimír SmutnýHrají:
Zdeněk Svěrák, Daniela Kolářová, Tatiana Dyková, Jiří Macháček, Pavel Landovský, Jan Budař, Nela Boudová, Miroslav Táborský, Věra Tichánková, Jana Plodková (více)Obsahy(1)
Bývalý učitel Josef Tkaloun se rozhodl definitivně opustit žáky, ale rozhodně se nehodlá smířit s pozicí důchodce, trávícího čas na lavičce v parku. Je plný energie, nápadů i chlapských tužeb a nemíní zestárnout v nečinnosti. Navzdory nesouhlasu manželky Elišky, která se sarkastickým nadhledem komentuje všechny jeho aktivity, přijímá brigádnické místo ve výkupu lahví menšího supermarketu. Malý prostor, kde se potkávají lahve s lahvemi a lidé s lidmi, je svébytným mikrosvětem, plným tragikomických osudů. Tkaloun dokáže být nejen jejich pozorovatelem, i když v jeho režii dostávají situace občas poněkud groteskní obrysy. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (1 116)
Měla jsem mírné obavy, jaký nový opus otce a syna Svěrákových bude, a tímto si sypu popel na hlavu, trhám na sobě šat a nazývám se nevěřícím Tomášem, který se musel přesvědčit na vlastní oči, že zeslábnout jen na okamžik ve víře v um dvou báječných chlapů tentokrát ne na létajících strojích nad doverskými útesy, ale v samoobsluze, nemá nejmenší opodstatnění. Svěrák svou partii pracujícího důchodce, kterému život bere sílu a žáci nervy, rozehrává tam mistrovsky, že i člověk třetinového věku má chvílemi hodně nepříjemný pocit, Kolářová je mu důstojnou spoluhráčkou - nebo spíš protihráčkou - a při scénách z manželského života po čtyřiceti letech člověk jen tu s pobaveným, tu s trpkým úsměvem pokyvuje hlavou ("Jak se můžeš dívat na takový blbosti?" "Žehlils někdy?"). Příjemně civilními a sympatickými rolemi překvapí Jan Budař a Jiří Macháček, Pavel Landovský nám dá zavzpomínat na majora Terazkyho, u Miroslava Táborského a sedmera cimrmanovců trochu zamrzí, že se filmem jen mihnou, v druhém případě dvakrát projdou. S Vratnými lahvemi je to jako s dobrými skutky pána ve výkupu lahví: to podstatné je podáno tak nenápadně, že si toho ani nevšimneme a jen se divíme blaženému pousmání, které se nám s přibývajícími minutami vkrádá na tvář, a tomu, že se bojíme na vteřinu odvrátit od plátna, aby nám něco neuteklo. A je to tak nevtíravé a decentní jako vyznání lásky magistrátního úředníka. Všem, kteří se třeba jen jedním prstem podíleli na vzniku filmu, bych chtěla veřejně poděkovat. Za to, že jsem si díky (zaplaťpánbu krátké) pedagogické zkušenosti mohla povzdechnout: "Jo, tohle je přesný." Za uvolněný smích při "labutím jezeru." A za příjemný pocit, který nevyprchal jako pivní pěna. ()
S radostí mohu konstatovat, že český film ještě pod drnem není. Pro letošek jej zachránil Jan Svěrák s pomocí svého otce Zdeňka a snad nejdospělejším projevem Jiřího Macháčka. Po ROMingu jsem ani nedoufal, že bych se u nové české komedie zasmál, zde se to podařilo, a to dokonce i přesto, že nejde o ryzí komedii pro mlácení hlavou smíchy o podlahu. I přes jednu opravdu trapnou scénu jde o film bezchybný, příjemný a klidně se na něj ještě někdy podívám. Herecký projev Zdeňka Svěráka je nanejvýš profesionální a snad poprvé se to dá říci i o Jiřím Macháčkovi, který mě opravdu překvapil. Letos se tedy český film ještě nad vodou udržel, kdo jej udrží příští rok? ()
Český film není mrtvý a dokud bude Svěrák ml. točit a Svěrák st. psát, tak ani nebude. Ať už jsou jejich filmy nostalgické nebo novátorské, vždycky jsou divácky univerzální a o Lahvích to platí dvojnásob. Pro tvůrčí tandem již téměř úsměvně typická postava stárnoucího poloproutníka je pohodovým průvodcem po zákoutích stáří a znovunalezení smyslu života a zasloužila by si štědřejší stopáž, která by nechala více vyniknout Landovského, Budaře nebo Macháčka, kteří si o pozornost téměř křičí. A velká škoda špatně natočeného dovětku, který předchozích dvacet minut shodí a téměř vymaže z hlavy. Trpkost totiž celkovému vyznění opravdu nesluší a lepší by bylo nechat působit přirozenou laskavost. ()
Spojení Jana Svěráka coby režiséra a Zdeňka Svěráka v hlavní roli a podepsaným za scénářem opět vyšla. Nejsilnější stránkou tohohle film je bezesporu scénář Ostatně tenhle film je celej postavenej na bezchybným scénáři, kterej svojí kvalitou za legendárním Koljou moc nezaostává, ale taky na skvělý postavě, kterou stvárníl právě Z. Svěrák Jeho nenucený a přirozený herectví tenhle film přesně potřeboval a sedlo to do něj dokonale. Taky aby ne, když to psal sám pro sebe, že? Ale přijde mi, že film postavenej jenom na zábavných dialozích, i když někdy fakt geniálních a na příběhu o stáří a životní vitalitě, asi nemůže moc uspět na mezinárodní scéne jako Kolja, i když kdo ví, ale doma pár cen určitě tenhle film pobere a myslim, že právem. ()
Další český snímek a o českých lidech. Už mě unavují podobné snímky, které stokrát omleté téma chtějí uchopit jinak, ale většinou to skončí stejně nebo podobně jako u předešlých pokusů. Nejsem milovník ani odpůrce obou Svěráků, i když je asi pravdou, že Zdeňka mám raději. Film je dost přeceňovaný a kvalitní je možná tak vzhledem k české tvorbě posledních let, ale jinak je nepřekvapivý a tváří se příjemněji než jaký doopravdy je. Lehké vtípky v podobě spálení rychlovarné konvice jsou spíše trapnými třešničkami na dortu, který mě nezachutnal. Vedle všech zbytečností, které nedokážu ocenit ani nechápu zbytečné "erotické" scény představ hlavní postavy, které mě nejen nechávali velmi chladným, ale přišli mi příliš strojené a umělé. Ve Vratných lahvích se objevuje velká většina dnešní herecké "špičky", což se dalo očekávat, protože média i propagace snímku chvílemi mluví jako by "Kdo nepůjde na Vratné lahve není pravý čech" a to se mi nelíbí. Snad jednou budou mít režiséři a herci tolik chutě točit sci-fi nebo nějaký český horor jako mají dnes do těchto nudných a nespočetně natočených lidských příběhů a témat. ()
Galerie (25)
Zajímavosti (88)
- Do role Wasserbauera (Jan Vlasák) byl původně zvažován Josef Abrhám. (Teres)
- V erotickém snu Tkalouna (Zdeněk Svěrák) průvodčí označuje jízdenku. Jedná se o jízdenku z Brna hlavního nádrží do Stříbra za 96 Kč. (sator)
- Při svatbě Bedřicha Řezáče (Pavel Landovský) a Jiřiny Kvardové (Božidara Turzonovová) se oddávající Wasserbauer (Jan Vlasák) ptá pouze ženicha a následně ihned prohlašuje sňatek za právoplatně uzavřený. Nevěsty se na manželský slib neptá vůbec, což dle českého práva není možné. (RadimHavl)
Reklama