Režie:
Zack SnyderKamera:
Larry FongHudba:
Tyler BatesHrají:
Gerard Butler, Lena Headey, David Wenham, Dominic West, Vincent Regan, Rodrigo Santoro, Andrew Tiernan, Isabelle Champeau, Michael Fassbender, Peter Mensah (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Když mu bylo sedm let, odebrali ho matce a podrobili drsnému vojenskému výcviku. O třicet let později musí král Leonidas, vládnoucí řecké Spartě po boku milované manželky Gorgo, čelit děsivé hrozbě. Král Xerx požaduje, aby se mu Sparta podřídila, Leonidas však posly bez milosti shodí do studny. Je odhodlán bránit svou zemi i navzdory nepříznivým věštbám. Nikdo netuší, že věštbu zaplatil Thérón, který se spřáhl s Xerxem. Když rada odmítne Leonidovu výzvu, shromáždí král tři sta odhodlaných bojovníků a vydá se s nimi k pobřeží, aby se v úzké soutěsce Thermopyly postavil mnohonásobné přesile. Připojí se k nim také Arkaďan Daxos se svými vojáky. Zatímco se muži připravují k boji, Gorgo, kterou jeden z radních varoval před zrádným Thérónem, se snaží přesvědčit radu, aby Leonidovi vyslala na pomoc posily. Leonidas odmítne s Xerxem vyjednávat. Svou zemi nevydá do rukou nepřítele. Sparťané beze ztrát odrazí první perský útok. Zatímco Leonidas znovu odmítne s Xerxem vyjednávat, Gorgo se s velkým sebezapřením poddá Thérónovu chtíči, ve snaze získat ho na svou stranu. Podlý rádce ji však opět zradí. Zradí také uražený Efialtés, který Xerxovi ukáže, kudy by se jeho vojsko mohlo dostat Sparťanům do zad. Leonidas se odmítne vzdát, a tak se schyluje k rozhodující bitvě. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (2 019)
Je mi jasné, že takovýhle typ filmů patos potřebuje, ale tohle už bylo místy opravdu příliš, überpatetické scény jak v (amerických) propagandistických snímcích. Ale vlastně je to logické, vždyť 300 je propagandistické béčko! Ahistorická komiksová agitka, která má ospravedlnit americký boj proti islámskému terorismu. Primitivnější zakódování už si ovšem tvůrci zvolit nemohli... ()
U Dia! Zklamání větší než Olymp...Ne že bych čekala nějakou historii věrnou podívanou, ale vytřeštěnější jsem snad z kina ještě neodcházela. Prolistování předlohy to ještě zhoršilo, a to jsem myslela, že hůř už být nemůže. Ne že by mě překvapilo vykreslení Sparťanů, takto obyvatel státu podle dnešních měřítek takřka fašistického, jako bojovníků za svobodu a demokracii, přece v každém pořádném pseudohistorickém spektáklu se musí ječet "for freeeeedom!" Vždyť by divák mohl nedejbože odcházet s ušními bubínky v pořádku. Ne že by mě rozhodili Sparťané coby dokonalé ideály řecké krásy a ctnosti proti zdegenerovaným Peršanům, konečně je všeobecně známo, že zatímco Západ je cestou rozumu, estétství a uměřenosti, Východ cválá do pekel cestou dlážděnou zkažeností. Ne že bych si nad Leonidovou hláškou o večeři v pekle, o kterém asi sotva měl Řek v 5. století před Kristem nějakou představu, jen odevzdaně nepovzdechla. Ale přidaná linie s královnou a jejím bojem na domácí frontě už je trochu moc. Ve státě, kde byl náznak toho, že muž dává přednost společnosti své manželky před svými spolubojovníky, pokládán za nebetyčnou ostudu, je Leonidás podán jako podpantofelník domácí, který se bez ujištění své vycmrdlé ženušky, že všechno bude O.K., ani...vy víte co. S politickou korektností to tenhle film jinak moc nevyhrál, ale v poklonkování feministkám se dostal až k plazení se po zemi. Zeus s námi a zlý pryč. A za co ty dvě hvězdičky? Za herce, Butler a Wenham jsou opravdu pěkní chlapi, i když pohled na ty vyholené hrudníky po čase začne přece jen nudit, a za grafiku, třebaže u scény s vlkem jsem se popadala střídavě za břicho a za hlavu. No nic, už to dávno přede mnou řekli jiní lépe, ale po bombastické reklamě to bylo zklamání opravdu grandiózní. Navíc se k tomu druží nepříjemná pachuť vědomí, jak je jistou částí světa vnímáno cokoli na východ od Greenwiche. ()
Nádherně nasnímané, ale k čemu to je, když se Millerovy a Snyderovy vize rozchází a vzájemně se mlátí po hlavě. Nově napasované scény s původní verzí nejdou moc dohromady, jelikož se Snyder nedokázal rozhodnout, jestli 300 natočí jako čistě akční film, bez jakékoliv hlubší myšlenky a nebo mu vtiskne duši. Výsledek je někde uprostřed, kdy jsem se 90 minut díval na hezké, stylové záběry, ve spomaleném záběru vynikající nad vším ostatním, ale nic se mě nedotýkalo uvnitř. Občas mě sice pohladilo scénáristické pero, kdy se ukázalo pár hlubších dialogů a scén, jenže vše je poráženo machistickou akcí a "tupostí". Pokud by Snyder více využil své schopnosti a vložil do výsledku více svých nápadů (viz. finální scéna), které dokáží ukázat duševní jádro, byl bych nadšen. Takhle mi zůstává jen ta vizuální onanie, kterou si však můžu užít v traileru a zabere mi 2 minuty, místo 2 hodin. ()
Už mě pomalu začínaly nudit filmy libující si ve vizuálních orgiích a myslící si, že tím, že nepoužijí nic než počítačové exteriéry, dvě až tři barvy, spoustu zpomalených nebo zrychlených záběrů a hodně krve už nepotřebují nic dalšího a lidi budou jásat. Bitva u Thermopyl dovedla tohle schéma do extrému a mě málem unudila k smrti. Na tuhle hru odmítám přistoupit. Dvě hodiny červeno-žluté (resp.v noci červeno-modré) slátaniny, která se ani nesnaží naznačit nějaký příběh, která vykrádá na co si jen z historických filmů vzpomenete (Gladiátora ale nejvíc - scéna v ječmenu bije do očí, včetně hudby), přetéká naturalistickými boji a litry krve, ale přitom nechává diváka chladným ke komukoliv, kdo zemře. Herci nedějlají nic, že velmi expresivně vydávají rozkazy a řvou rádobyhrdinské věty a ani hudba za moc nestojí - mně neznámý Tyler Bates se ani nepokouší být originální, to, co stvořil, nejsou citace, ale do uší bijící opisování. Už dlouho jsem nelitovala nějakých dvou hodin tak, jako po dokoukání "300". ()
Komiksová předloha mramorizující válečnickou kulturu a heroičnost sparťanských bojovníků vizuálně uchvátí strohou impresivní kresbou a žlutým tónováním, z něhož ostře vystupuje sytě rudá barva krve. Film zachoval barevné odstíny i jednotlivé scény přesně podle políček komiksu a dodal pohyb. Jenže ten tu není pouhým účelovým prostředkem, nýbrž objektem glorifikace. Plynulé přechody filmu z normální do zpomalené rychlosti doslova adorují grácii lidského těla v pohybu a tělo jako precizní funkční stroj nabývá roli fetiše. ()
Galerie (117)
Photo © Warner Bros.
![300: Bitva u Thermopyl - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/000/111/111806_0e458a.jpg)
Zajímavosti (101)
- Ve scéně, kdy chce jeden z "nesmrtelných" zabít Dilia (David Wenham), zneškodní ho Leonidas (Gerard Butler) bodnutím do krku a trupu. V jednom ze záběrů je však zřetelně možné vidět, že mu kopí zasouvá mezi ruku a tělo. (Kroup4)
- Jen jediná scéna snímku (jízda na koních otevřenou krajinou) byla natočena mimo studio. (NIRO)
- V Íránu, "nástupci" staré Persie, bylo přijetí filmu mimořádně negativní. V tisku se objevovaly titulky jako "Hollywood vyhlašuje Íráncům válku" či "300 proti 70 milionům". Mluvčí íránské vlády, paní Moaveni, pak prohlásila, že "film byl nepochybně tajně financován vládou USA, aby americký lid naladil na válku proti Íránu." (NIRO)
Reklama