Režie:
Stephen FrearsScénář:
Peter MorganKamera:
Affonso BeatoHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Helen Mirren, Michael Sheen, James Cromwell, Alex Jennings, Roger Allam, Sylvia Syms, Tim McMullan, Robin Soans, Lola Peploe, Douglas Reith, Amanda Hadingue (více)Obsahy(1)
Osm dní, které otřásly monarchií. Oscarová Helen Mirrenová v titulní roli britského filmu, nabízejícího fascinující pohled do zákulisí britské moci po tragické smrti princezny Diany. Komorní drama uznávaného režiséra Stephena Frearse vypráví o těžkých chvílích britské královny Alžběty II., které následovaly po tragické smrti lidmi zbožňované princezny Diany. V době, kdy do křesla ministerského předsedy po drtivém volebním vítězství usedl Tony Blair, svádí panovnice souboj s veřejným míněním, sílou tradic a zejména sama se sebou. Zatímco dvůr považuje událost za ryze soukromou záležitost, veřejné mínění podněcované médii požaduje okázalé truchlení a neméně okázalý pohřeb. A ctižádostivý předseda vlády se snaží královnu, trávící čas na soukromém sídle ve Skotsku, přimět ke změně stanoviska. Režisér Stephen Frears společně se svým scenáristou Peterem Morganem čerpali z nejrůznějších zdrojů, včetně informací z nejbližších kruhů panovnice i premiéra. Pronikli tak do dvou zcela odlišných světů: konzervativního a upjatého prostředí dvora a nekonformního rodinného i pracovního zázemí nejmladšího britského ministerského předsedy, odhodlaného k radikální modernizaci systému. Popsali jak narůstající pochyby o vlastním přesvědčení na straně královny, tak nečekaný respekt, který si s postupem času dokázala u premiéra získat. Mnohavrstevnatý snímek, jehož nedílnou součástí jsou účelně využívané archivní materiály především z televizního zpravodajství, tak na pozadí reálných historických událostí nabízí také úvahu o samotné podstatě královského majestátu a jeho smyslu, o tradici a modernizaci, odpovědnosti a populismu. Vedle precizní režie a propracovaného scénáře film stojí na excelentních hereckých výkonech, jimž vévodí nepřehlédnutelná Helen Mirrenová. Za své dokonalé ztvárnění nepřístupné královniny osobnosti získala řadu ocenění, včetně přestižní ceny Britské filmové a televizní akademie (BAFTA), Zlatého Glóbu a především Oscara. (Česká televize)
(více)Videa (4)
Recenze (428)
Nemít někoho rád, je lidské (obzvlášť, pokud jste hlava státu a ten někdo se nechová podle vašich představ). To, že k sobě Královna s Princeznou chovaly vzájemné antipatie, není nic nového. Důvodů k nim bylo na obou stranách hned několik (viz některé výborné dokumenty), a proto mi není jasné, proč se Stephen Fears rozhodl pro tak jednostranný pohled, jehož výsledkem je prapodivná óda na Princeznu Dianu a Tonyho Blaira (výborný Michael Sheen). ()
Scénář: Peter Morgan .. Z tohoto filmu jsem měl velmi zvláštní pocit. Formálně nedrhne, ale nepodařilo se mi do něj proniknout tak, jak tvůrci zamýšleli - majestátně si totiž držel odstup od mých emocí a ani závěrečný citový nátlak nenese své ovoce, protože je dané poselství o hodnotách apod. podsouváno moc chtěně. Také škoda, že zpracovává pouze úsek z období úmrti princezny Diany, kde se promítá úděl této události na hlavu královské rodiny i na nově zvoleného ministerského předsedy. Celá tíha (filmu) leží právě na těchto dvou (skvěle ztvárněných) postavách, avšak jsou tak přívětivě vyobrazeny, až to působí jako vlezdoprdelkování (protože oba žijí a jsou ve funkcích). Nejpůsobivější stránkou tak kromě herců a několika nápaditých dialogů zůstává jen výborná kamera a okázalá hudební složka. ()
Zajímavé, to rozhodně ano. Konflikt vláda vs. Královská rodina převeden do širšího kontextu, kde potažmo vykresluje konflikt mezi tradičností ("historickou zaostalostí") a modernismem. Tenhle snímek se nesnaží být pohledem -či sondou - do nitra jednotlivých představitelů britské monarchie a už vůbec se nepokouší odbjasnit nám ono chování Královské rodiny po tragické události, běhemž ní zemřela Lady Di. Pouze onoho dne využívá jako jakéhosi tmelu, který pojí všechny části do sebe. A je třeba uznat, že tento tmel - hlavně díky reálným vsuvkám (bratrova smuteční řeč, Královnin přímý přenos) - splňuje svůj účel velmi dobře. ()
Helen Mirren je naprosto skvělá, vystřihla anglickou královnu neuvěřitelným a strhujícím způsobem. Film sám je hodně zajímavou sondou do života královské rodiny, jejich způsobu uvažování a musím uznat, že po jeho zhlédnutí se dívám jak na samotnou panovnici, tak na Tonyho Blaira docela jinýma očima a s velkou mírou pochopení. ()
Veľmi kvalitne natočená rekonštrukcia niekoľkých krušných dní z vládnutia kráľovnej Alžbety. Ako desaťročný som udalosti, ktoré si film vzal na mušku, veľmi nevnímal a neskôr sa už o nich nehovorilo tak horlivo ako v tom čase a tak ma téma filmu potešila nielen kvalitou svojho spracovania, ale aj ozrejmením týchto historických udalostí. 80%. ()
Galerie (65)
Zajímavosti (30)
- Alexandre Desplat nahradil jiného hudebníka na postu skladatele soundtracku, neboť původní hudba se režiséru Stephenu Frearsovi nezdála vhodná pro film. Desplat svou práci zvládl za tři týdny. (imro)
- Kromě toho má Mirren ve filmografii další čtyři královny. V kontroverzním Caligulovi (r. Tinto Brass, 1979), komediálním dramatu Šílenství krále Jiřího (r. Nicholas Hytner, 1994) a také v animovaných filmech Sněhová královna (r. Martin Gates, 1995) a Princ egyptský (r. Simon Wells a Steve Hickner, 1998). (imro)
- Zhruba ve 38. minutě filmu vede královna (Helen Mirren) dva psy sebou, pouští je do auta, zavírá dveře a odjíždí spolu s Charlesem (Alex Jennings). Po několika minutách zastaví auto, ale z auta vyskočí tři psi, nikoli dva. (Hopkins)
Reklama