Reklama

Reklama

Gympl

Trailer
Česko, 2007, 110 min

Předloha:

Tomáš Houška (kniha)

Kamera:

Marek Jícha

Hrají:

Tomáš Vorel ml., Jiří Mádl, Eva Holubová, Tomáš Matonoha, Martina Procházková, Lenka Haluzová, Zuzana Bydžovská, Max Kušiak, Tomáš Hanák, Jan Kraus (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Pedantický fyzikář (Milan Šteindler), strnulý češtinář (Jiří Schmitzer), jalový tělocvikář (Martin Zbrožek), ekologický učitel výtvarky (Tomáš Matonoha), mondénní ředitelka školy (Eva Holubová) a další kantoři dle svých představ formují nebohé studenty na poněkud zkostnatělém gymnáziu. A tak málokoho studium opravdu baví a zajímá. Petr (Tomáš Vorel jr.) a Michal (Jiří Mádl) do školy raději nechodí a když tam náhodou zavítají, tak celé hodiny prospí, neboť po nocích malují graffiti. To je to jediné, co je kromě holek skutečně baví. Nebezpečné výpravy na střechy domů, ilegální pronikání do útrob metra, dramatické lezení na komín… Napětí, riziko dopadení a honičky s policií jsou opravdové, zábavné i kruté. A tak není divu, že se jejich bezradní rodiče (Zuzana Bydžovská, Tomáš Hanák, Jan Kraus, Ivana Chýlková) věčně stresují a občas se v zájmu dostudování svých nezvedených potomků spojí s profesory. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (1 227)

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Vítejte, vítejte! Vnější znaky mohly by vás másti, ale nejste ve sborovně, nýbrž v bizarním obludáriu, které realitu odráží tisíckrát nevěrněji než Petřínská zrcadla. Po levé straně vidíte ušlápnutého troubu, který chce být na žáky milý, změnit zatuchlou podobu českého školství, dát do škamen svobodu a vymést poslední zbytky husáctví. Je tak pokrokový a kladný, že neváhá s žáky šukat, fetovat a páchat trestnou činnost. Inu, vzor pedagoga, který teprve přijde. Nyní však pevně vládne zapšklá, neukojená ředitelka vystavená před vámi. Tlusté obroučky brýlí a pitvorný pohled značí velkého slepičího ducha, který se skloní před mladším samcem i tlustým kontem. Je libo karikaturně přetepleného hošana či hyperaktivního nablbocvikáře? Máme. Taktéž střeleného fyzikáře a zatrpklého češtináře, oba blbci k pohledání. Mamina matikářka, která jediná mi přišla jakžtakž odpovídající, nezachránila situaci. Není divu, že pod vedením takových existencí pátrají nebohé citlivé duše středoškoláků po smyslu bytí ve spreji, jointu, frndě, lahvi a sebepoškozování. Vědomi si hodnoty těchto hodnot, sebevědomě nadšlapují a sypou ze sebe jednu hustohlášku za druhou, vztekají se, kopají. A bodejť by ne, vzory učitelské zdařile sekundují těm rodičovským. Rozpadlé rodiny, špatná sociální situace, nezájem, nedostatek času i citu - toť viníci všeho grafitění, které jediné s mrdem na komíně dává žití šťávu a směřování. Ú, ó, tenhle film je o všem, o všem, o všem. Takže je tak mělký, až je o ničem, o ničem, o ničem. No ovšem. Další promělčení pitvorností dokonává dílo zkázy. Nebohá Bydžovská shrbená námahou jako novodobý Atlas tíhou gymplovských nebes, ani zručný kameraman noci, komínů, vlaků a metra, ba ani důvěryhodně tupá tvář Mádlova, ani jeho přesvědčivě přesvědčený kop bez otočky nemohou vnést do téhle kaše z hlášek, ksichtění se, přehrávání, chtěné vtipnosti, koz (pěkných, to zase jo) a seznamu školně-mládežnicko-rodinných problémů (a že je to seznam, na tom trvám!) chuť, tvar, ani důstojnost. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Gympl...takhle rozporuplný film jsem tedy nečekal. Mám rád Tomáše Vorla stejně jako jeho estetiku vzešlou z podhoubí divadla Sklep, předposlední Skřítek mne doslova nadchl, ale Gympl se nějak vymyká zažitému očekávání... Co nabízí? Leitmotiv Vorlových posledních třech filmů (Cesta z města, Z města cesta, Skřítek), tedy útěk z města a návrat k přírodě, se vytrácí a nahrazuje ho bytostně městská, ba civilizační tématika - fenomén graffiti. Obhajoba tohoto progresivního uměleckého stylu je asi nosným pilířem celého filmu. Reakce na šedou, odcizenou anonymitu města, na život uvnitř betonu a skla, generační vzpoura realizovaná jako už tolikrát v historii s živelnou vervou a s ideály dovolujícími bořit cokoliv. To staré, nezajímavé, nudné, šedivé... Vorel se ale v další významové rovině pokusil reflektovat jakousi krizi rodinných hodnot a rodinného života v současném Česku a projektuje cosi jako sociální sondu mapující schémata uvnitř rodin - rozvedená matka - samoživitelka (vynikající Zuzana Bydžovská), otec arogantní a všehoschopný podnikatel využívající svého vlivu (trochu stereotypní Jan Kraus). dominantní otec psychicky tyranizující svou rodinu (přesný Tomáš Hanák)... Jako jsou narušeny vazby uvnitř rodiny, tak je narušena i integrita světa mladých, kteří si jen stěží mohou tvořit civilizačně funkční hodnotový žebříček... Tomu odpovídá i symbolický obraz školy, v níž takřka není jediný normální pedagog, trefně zkarikované typologie českého učitele/ky není daleko od reality (mladý progresivní pedagog nezapadající do systému, který se marně snaží změnit, češtinář důchodového věku bazírující na klasických prvorepublikových humanitních hodnotách, fyzikář žijící v zajetí svého vidění světa, školník mající problémy s agresivitou...). To vše by doposavad bylo zcela v pořádku a Tomáš Vorel měl zřejmě ještě ve stádiu psaní scénáře zaděláno na strhující a hluboký film. Jenže... s takto nastaveným rastrem si zřejmě nerozumí klasická herecká výbava herců z okruhu divadla Sklep, kteří s oblibou přehrávají a karikují své postavy do absurdních rozměrů (Šteindler, Holubová, Zbrožek, Trojan, Marhoul, jakož i Matonoha...), mladší herci už mě nepřesvědčili téměř vůbec (vyjma obou hlavních hrdinů - Tomáš Vorel ml. i po Skřítkovi znovu přesvědčuje, že je dobrým hercem a hlavně Jiří Mádl mimo svou zažitou škatulku dokazuje, že je hercem výborným - jeho arogantní ,,spratek" byl zahrán dokonale...), některé pasáže a dialogy pozbývají svým ztvárněním na autenticitě a věrohodnosti (mnohé scény ve škole, především nadaný matematický génius dabovaný?! někým jiným, rvačka nahých slečen ve vaně...), film se místy nepodařilo režisérovi udržet v dynamickém tempu a občas hodně nudí (opět především neautentické školní scény...), hodně se ale povedla hudba (Wich i SuperCrooo k téhle scéně i generaci sedí...) a především akční scény z nočních grafitti bojovek. Každopádně osobně si myslím, že Tomáš Vorel starší své velké téma v tomhle filmu nezúročil. Graffiti scéna, stejně jako dnešní mladá generace, si ale takovéto filmy zaslouží... jen houšť! () (méně) (více)

Reklama

T2 odpad!

všechny recenze uživatele

Rozpočet CZK23miliónovTržby Celosvetovo $2,876,011║ nechapem ako to mohlo takto uspieť __Nič horšie a nudnejšieho som Českej produkcie nevidel, nehorázna somarinka, kde sa dohromady nič nedeje a tobôž sa to ako že chce tváriť miestamy komicky ale na tomto sa ani len trošku pousmiať nehrozí, nehorázne sklamanie a týmto zatiaľ končím s návštevami kina ohľadne Českých filmov, nedá sa nič robiť ale čo dosť to je dosť. Kamera miestamy až zbytočne moc experimentálna - záberami nič nehovoriaca a dvojica Vorel a Madl maximálne na pohlad otravná a nezáživná. Hlavná vec že tam napchali teen-sex. /videl v kine: 2%/ nič otravnejšie som v kine nevidel ()

Nathalie 

všechny recenze uživatele

PEKLO, které není zbytečné. Chcete zemřít křečemi od smíchu? Běžte na Gympl. Ptali se mě, jaký byl ? Mimóza-psychóza, odvětila jsem. Ptali se mě, kdo hrál dobře? Řekla jsem, že nikdo. Duo Mádl-Vorel junior, RHS-Rádoby Hustý Sprejeři-vzbuzovali dojem slabomyslných zevlounů, dívky recitovaly jako žáci zvláštní školy na vánoční besídce, dospělým hercům zapomněli říct, že tohle nejsou Naši furianti v Národním. Ptali se mě, jestli to vypovídá o naší generaci, jestli v tom vidím svých osm let na gymplu. Se smíchem jsem odpověděla, že ani ve snu. Vorel natočil ukoptěnou moralitku proti systému, ale totálně selhává už tím, jak své hnízdo zakálel ultratrapnými učitelskými a rodičovskými figurkami, a jak svým teenagerům přes všechnu dobrou vůli nerozumí. Ááá, tady máme zbohatlíka kopající do fíkusu, tady býložravého idealistu, tady neschopnou nafintěnou ředitelku, tady matku samoživitelku, která se samoživí výhradně vodkou, tamhle otce-krutého tyrana, tam milouškého čtyřprocentního tělocvikáře… Džungle před tabulí ve mně vzbudila dojem, že Vorel brány státního gymnázia nikdy nepřekročil, ba, že se byl inspirovat někde v Harlemu. Dýchavičná režie, neústrojný scénář, herecká bída-toť ďábelský vzorec, který slibuje tolik nechtěné zábavy, tolik směšných hlášek, že nebudete vědět, jestli se smíchy popadat za břicho nebo hrůzou za hlavu. Výjimečně nechám hodnotit film bránici: a ta dává 55%:) ()

Bebacek 

všechny recenze uživatele

Pro mě velké a příjmené překvapení. Vtipné a pravdivé - hlavně ti učitelé. Jako kdybych se vrátila na střední. Český film zas tak úplně neumřel, Vorlové u mě hodně stoupli, staršímu jsem konečně přišla pořádně na chuť a mladší mě okouzlil svým výkonem. Přesně do takového lúzra bych se v 16ti zamilovala :-)) ()

Galerie (22)

Zajímavosti (78)

  • Texty na záchodech byly opravdové. Štáb je nemusel přidávat, jejich autory byli sami studenti. (Wade)
  • Poté, co Michal (Jiří Mádl) řekne: „To je starožitný, ne,“ jsou dveře za nimi otevřené úplně, ale když do pokoje přijde Max (Max Kušiak), jsou mírně přivřené. (SONY_)
  • Skupina, která hraje a rappuje na koncertu, na kterém jsou Michal (Jiří Mádl) a Koucourek (Tomáš Vorel ml.), je pražská rapová skupina Supercrooo. Skladba, kterou hrají, je "Pulzní hajzl" z alba "Toxic Funk". (hendrich6)

Reklama

Reklama