Reklama

Reklama

Gympl

Trailer
Česko, 2007, 110 min

Předloha:

Tomáš Houška (kniha)

Kamera:

Marek Jícha

Hrají:

Tomáš Vorel ml., Jiří Mádl, Eva Holubová, Tomáš Matonoha, Martina Procházková, Lenka Haluzová, Zuzana Bydžovská, Max Kušiak, Tomáš Hanák, Jan Kraus (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Pedantický fyzikář (Milan Šteindler), strnulý češtinář (Jiří Schmitzer), jalový tělocvikář (Martin Zbrožek), ekologický učitel výtvarky (Tomáš Matonoha), mondénní ředitelka školy (Eva Holubová) a další kantoři dle svých představ formují nebohé studenty na poněkud zkostnatělém gymnáziu. A tak málokoho studium opravdu baví a zajímá. Petr (Tomáš Vorel jr.) a Michal (Jiří Mádl) do školy raději nechodí a když tam náhodou zavítají, tak celé hodiny prospí, neboť po nocích malují graffiti. To je to jediné, co je kromě holek skutečně baví. Nebezpečné výpravy na střechy domů, ilegální pronikání do útrob metra, dramatické lezení na komín… Napětí, riziko dopadení a honičky s policií jsou opravdové, zábavné i kruté. A tak není divu, že se jejich bezradní rodiče (Zuzana Bydžovská, Tomáš Hanák, Jan Kraus, Ivana Chýlková) věčně stresují a občas se v zájmu dostudování svých nezvedených potomků spojí s profesory. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (1 228)

Nathalie 

všechny recenze uživatele

PEKLO, které není zbytečné. Chcete zemřít křečemi od smíchu? Běžte na Gympl. Ptali se mě, jaký byl ? Mimóza-psychóza, odvětila jsem. Ptali se mě, kdo hrál dobře? Řekla jsem, že nikdo. Duo Mádl-Vorel junior, RHS-Rádoby Hustý Sprejeři-vzbuzovali dojem slabomyslných zevlounů, dívky recitovaly jako žáci zvláštní školy na vánoční besídce, dospělým hercům zapomněli říct, že tohle nejsou Naši furianti v Národním. Ptali se mě, jestli to vypovídá o naší generaci, jestli v tom vidím svých osm let na gymplu. Se smíchem jsem odpověděla, že ani ve snu. Vorel natočil ukoptěnou moralitku proti systému, ale totálně selhává už tím, jak své hnízdo zakálel ultratrapnými učitelskými a rodičovskými figurkami, a jak svým teenagerům přes všechnu dobrou vůli nerozumí. Ááá, tady máme zbohatlíka kopající do fíkusu, tady býložravého idealistu, tady neschopnou nafintěnou ředitelku, tady matku samoživitelku, která se samoživí výhradně vodkou, tamhle otce-krutého tyrana, tam milouškého čtyřprocentního tělocvikáře… Džungle před tabulí ve mně vzbudila dojem, že Vorel brány státního gymnázia nikdy nepřekročil, ba, že se byl inspirovat někde v Harlemu. Dýchavičná režie, neústrojný scénář, herecká bída-toť ďábelský vzorec, který slibuje tolik nechtěné zábavy, tolik směšných hlášek, že nebudete vědět, jestli se smíchy popadat za břicho nebo hrůzou za hlavu. Výjimečně nechám hodnotit film bránici: a ta dává 55%:) ()

lesumir 

všechny recenze uživatele

Tomáš Vorel starší se přesně trefil do sliny mladých lidí. Tohle tady chybělo, škola plná mladých puberťáků. Poslouchají hip hop, dělají bordel a po nocích sprejují. Tohle byl perfektní tah na bránu, ale vystřelit už nedokázal tak jak si asi sám představoval. Sklouzlo mu to trošku z kopačky, i přesto jsou dívaci rádi za ten bod. Což chápu a následky jsou kolosální. Když se dneska povídám po městěch, všude je napsáno "RHS" nebo "CoolM", a všichni se teď baví graffitami. Tomáš Vorel mladší a jeho herecký talent je stejný jako když želva ninja recituje Moliera. Mám pocit, že bude obsazován jen do filmů svého tatíka, protože jinde se nechytí stejně jako Simonka Chytrová, která má jistou šanci jedině u Víta Olmera. Za to Jirka Mádl vyměnil Vojtu Kotka a prostě perlil. I když ho zrovna nemusím tak tady byl trefný a hlavně vtipný. Jako jediný! Další osazenstvo skládající se z hvězd nepředvedlo nic. Eva Holubová přehrávala, Šteindler jako vždy ubohý, na Martinu Procházkovou nemám raději vhodná slova a všechno trochu zachraňuje Matonoha. Trochu. Obsazovat neherce nebyl zrovna nejlepší nápad a já tenhle krok vůbec nechápu. Scénář je psán na koleni (spousta hloupých pasáží nad kterými jsem korutil hlavou), jedna z největších slabin spolu se zvukem. Příkrášlování extrému rodin (chudí, bohatí a příšní) filmu moc nepomáhá, spíše to zvyšuje nepravděpodobnost stejně jako škole! Páni scénáristi asi nemají velké zkušenosti se středni, proto ji dali úplně jiné barvy než měli. Za to v učitelském sboru se pozná snad každý kantor. Já osobně tam měl pár adeptů ještě ze základní školy. No, i přes ty obrovské kopance dávám tři hvězdičky za skvělého Mádla a jeho filmové rodiče. Ale prosím, už nikdy film s Vorelem jr., takový poleno jsem dlouho nezažil. ()

Reklama

dobytek 

všechny recenze uživatele

Film se natáčel na Budějárně, kde pracuju, natáčelo se taky na Opatově, kde bydlim, navíc jsem taky chodil na gympl, takže film by měl u mě asi zabodovat. Tak nejdřív to horší... Tomáš Vorel ml. byl naprosto příšernej a kdyby ho tam neprotlačil jeho fotr, tak by neměl nárok dělat ani komparzistu. Takovej hereckej anti-talent se jen tak nevidí. Taky mě neskutečně sral ten debílek v roli huliče a druhej debílek v roli šprta. Jejich role by snad líp zvládnul i můj odpadkovej koš. Potěšil mě Mádl (už jsem to tady psal, že samotnej Mádl a samotnej Kokotek jsou celkem OK, ale společně jsou na odstřel), dobrý byli i herci ve vedlejších rolích (Bydžovská, Schmitzer, Šteindler, Hanák). Příběh je trochu o ničem, ale celkem se na to dá koukat. Mam pocit, že se z toho dalo vyždímat mnohem víc. Jinak postava Matonohy mi připadala spíš z oblasti sci-fi (profesor na gymplu, kterej se svejma žákama chlastá, chodí čmárat po zdech, atd...). No nevim, nevim... A opravdu nechápu, proč byl takovej problém sehnat aspoň správný hlášení do metra. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Gympl...takhle rozporuplný film jsem tedy nečekal. Mám rád Tomáše Vorla stejně jako jeho estetiku vzešlou z podhoubí divadla Sklep, předposlední Skřítek mne doslova nadchl, ale Gympl se nějak vymyká zažitému očekávání... Co nabízí? Leitmotiv Vorlových posledních třech filmů (Cesta z města, Z města cesta, Skřítek), tedy útěk z města a návrat k přírodě, se vytrácí a nahrazuje ho bytostně městská, ba civilizační tématika - fenomén graffiti. Obhajoba tohoto progresivního uměleckého stylu je asi nosným pilířem celého filmu. Reakce na šedou, odcizenou anonymitu města, na život uvnitř betonu a skla, generační vzpoura realizovaná jako už tolikrát v historii s živelnou vervou a s ideály dovolujícími bořit cokoliv. To staré, nezajímavé, nudné, šedivé... Vorel se ale v další významové rovině pokusil reflektovat jakousi krizi rodinných hodnot a rodinného života v současném Česku a projektuje cosi jako sociální sondu mapující schémata uvnitř rodin - rozvedená matka - samoživitelka (vynikající Zuzana Bydžovská), otec arogantní a všehoschopný podnikatel využívající svého vlivu (trochu stereotypní Jan Kraus). dominantní otec psychicky tyranizující svou rodinu (přesný Tomáš Hanák)... Jako jsou narušeny vazby uvnitř rodiny, tak je narušena i integrita světa mladých, kteří si jen stěží mohou tvořit civilizačně funkční hodnotový žebříček... Tomu odpovídá i symbolický obraz školy, v níž takřka není jediný normální pedagog, trefně zkarikované typologie českého učitele/ky není daleko od reality (mladý progresivní pedagog nezapadající do systému, který se marně snaží změnit, češtinář důchodového věku bazírující na klasických prvorepublikových humanitních hodnotách, fyzikář žijící v zajetí svého vidění světa, školník mající problémy s agresivitou...). To vše by doposavad bylo zcela v pořádku a Tomáš Vorel měl zřejmě ještě ve stádiu psaní scénáře zaděláno na strhující a hluboký film. Jenže... s takto nastaveným rastrem si zřejmě nerozumí klasická herecká výbava herců z okruhu divadla Sklep, kteří s oblibou přehrávají a karikují své postavy do absurdních rozměrů (Šteindler, Holubová, Zbrožek, Trojan, Marhoul, jakož i Matonoha...), mladší herci už mě nepřesvědčili téměř vůbec (vyjma obou hlavních hrdinů - Tomáš Vorel ml. i po Skřítkovi znovu přesvědčuje, že je dobrým hercem a hlavně Jiří Mádl mimo svou zažitou škatulku dokazuje, že je hercem výborným - jeho arogantní ,,spratek" byl zahrán dokonale...), některé pasáže a dialogy pozbývají svým ztvárněním na autenticitě a věrohodnosti (mnohé scény ve škole, především nadaný matematický génius dabovaný?! někým jiným, rvačka nahých slečen ve vaně...), film se místy nepodařilo režisérovi udržet v dynamickém tempu a občas hodně nudí (opět především neautentické školní scény...), hodně se ale povedla hudba (Wich i SuperCrooo k téhle scéně i generaci sedí...) a především akční scény z nočních grafitti bojovek. Každopádně osobně si myslím, že Tomáš Vorel starší své velké téma v tomhle filmu nezúročil. Graffiti scéna, stejně jako dnešní mladá generace, si ale takovéto filmy zaslouží... jen houšť! () (méně) (více)

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

"Já nejsem drzej, já sem upřímnej." Já taky. Je to sračka. Zpočátku. Časem se to však výrazně zlepšuje až po skvělou druhou polovinu. Vorel dost sází na to, že vás celou dobu nechá tápat, zda to myslí vážně nebo ne. Chvilkama se to veze na vlně grotesky ze Skřítka, pak jsou tu fragmenty dramatu, teenegerské komedie a nespočtu dalších stylů a žánrů; a to mnohdy v rámci jed(i)né scény (kupříkladu Mádlův nasupený odchod ze školy). Největším záporem, krom žánrové neurovnanosti, je usedlá forma, která je spíše jak z filmu pro pamětníky než pro náctileté. ()

Galerie (22)

Zajímavosti (78)

  • Ve scéně, kdy hospodský (Radomil Uhlíř) nese piva na stůl, pokládá 5 piv, nicméně na účetní lístek zapisuje 6 piv. (PAULOO)
  • Odborným poradcom filmu bol človek z pražskej graffitti scény Pasta Oner. Graffiti ťahy Tomáša Vorla ml. (Petr Kocourek
     vo filme supluje práve on. Tomáš Vorel st., ktorý prešiel ročným tréningom v sprejování, však spočiatku narážal na veľký odpor a nechuť writerov spolupracovať s filmármi. (Smok)
  • Nasprejovanie graffiti na niekoľko vozňov pražského metra stálo asi 100 000 českých korún. (Smok)

Reklama

Reklama