Režie:
J.J. AbramsKamera:
Dan MindelHudba:
Michael GiacchinoHrají:
Chris Pine, Zachary Quinto, Leonard Nimoy, Eric Bana, Bruce Greenwood, Karl Urban, Zoe Saldana, Simon Pegg, John Cho, Anton Yelchin, Ben Cross, Winona Ryder (více)VOD (4)
Obsahy(1)
James Kirk se narodil v den, kdy byla napadena hvězdná loď jeho otce. Od té doby vyrůstal jako poloviční sirotek, nebyl zrovna vzorné dítě, ale přesto se dostal ke hvězdné flotile. Jako kadet se ocitá na palubě U.S.S. Enterprise pod velením kapitána Pikea. Potkává zde prvního důstojníka Spocka, který je mu na první pohled nesympatický, a jejich antipatie jsou vzájemné. Enterprise přijímá tísňové volání z planety Vulcan a vyjždí na pomoc, ačkoliv posádku tvoří kadeti. Jsou totiž nejblíže. Kirk si ale uvědomí, že okolnosti jsou stejné, jako ten den, kdy zmizel jeho otec, letí do pasti. Opravdu, u Vulcanu na ně čeká ničivá loď pod velením romulana Nera. Nero chce, aby důstojník Spock trpěl, jenže Spock toho muže vidí poprvé v životě. Ukáže se, že Nero je z budoucnosti, kde byl svědkem zničení své planety, svého domova. Viní z toho Spocka, který slíbil, že planetu zachrání. Cestoval proto do minulosti a chce, aby mladý Spock trpěl stejně, jako trpěl on. Chce zničit jeho planetu, jeho domov, jeho rodinu. Bohužel se mu jeho dílo zkázy podaří a Vulcan přestane existovat. Další na řadě je Země. Mladá posádka se musí hrozbě postavit. Snad se při tom z Kirka a Spocka stanou dobří přátelé, tak, jako tomu bylo v jiné časové linii. (TV Prima)
(více)Videa (16)
Recenze (1 954)
Docela masakr, ale co jiného taky čekat od rozpustilého a chytrého geeka. Abrams dává roztomile okatě najevo, že vyrůstal na Star Wars (fetišistické snímání lodí, závěrečný úprk) a nebojí se rýpat do fantazií obtloustlých třicátníků v kostýmech, kteří hudrují při sebemenší odchylce od pravidel zajetého univerza. Málokdo dneska takhle svižně staví a boří žánrová klišé, viz patetické sebeobětování x Beastie Boys, aby do nás následně pral jednu over the top scénu za druhou (injekce). Drhne snad jenom ta nostalgická epizodka z planety Hoth, u které jsme lehce tlačeni k vytažení kapesníků a obdivu CGI tvorečků co se navzájem žerou. Jinak asi nejlepší rebranding co jsem za poslední roky viděl. Ta značka bude mít velký zvuk. ()
Nemám rád scifi a už vůbec nejsem žádným fandou Star Treku. Dodnes jsem žádný takový film neviděl, proto je mi tento svět vzdálený a zhola netuším zda postavy zde se vyskytující mají nějakou dávnou historii, o které nic nevím. Začátek zcela očekávaný a očekávaně nudný až jsem si říkal, jestli to nevypnu. Ale vydržel jsem a vyplatilo se! Tento tak vzdálený svět mne nakonec vcelku dostal. Žádný geekasm se však nekonal, stav byl zcela rovnovážný na půl šestou bez sebemenší výchylky. ()
Úvodní retro mi zase tolik nesedlo a ze všech těch warpů a sci-fi keců mi létala hlava kolem, ale jakmile se Giacchino s Abramsem zavrtali do hlavní linky naplno (jeden monumentální hudbou, druhý bezchybnou režií), nestačil jsem zírat, kolik emocí, vynikajících akčních scén (jdoucích ruku v ruce s famózními triky) a koulí Star Trek s novým kabátem nabral. Abrams znovu potvrdil, že má na dobrý casting nos, a Pine s Quintem se svým předchůdcům minimálně vyrovnají. Ne, nebudou z nich tak uctívaní borci, ale to je dáno dobou a současným postavením série. Nikoliv tím, že by byli v jakémkoliv smyslu "horší". Zápletka nepřekračuje tradice seriálů či ostatních filmů, ale o tu tady prakticky nejde. Abramsův film je hlavně o posádce, o Kirkovi a Spockovi, a o vztazích. Nějaký pokérovaný Romulan si může létat vesmírem jak chce, ale mě stejně nejvíc bavilo, když si to dva největší frajeři vesmírné flotily vyříkávali z očí do očí a Simon Pegg do toho s Karlem Urbanem neodolatelně hláškovali. Tohle rozhodně není Star Trek, jak ho znal můj táta. Tohle je Star Trek, jak ho chci znát já. ()
To, co pro komiksové adaptace a příběhy Batmana znamenal Nolan, to pro svět Star Treku představuje J. J. Abrams. Plně využil všeho, co nabízí nejnovější trikové technologie, i velkého rozpočtu, a vznikl tak velkolepý blockbuster plný vizuálně nabušených scén, velkolepé akce, efektních triků, zkrátka všeho, co dělá velkofilm velkofilmem. Jde bezpochyby o divácky nejatraktivnější film série Star Trek, kterému se jen vzdáleně blíží hororově laděný První kontakt. Snaha přitáhnout k fenoménu Star Trek nejmladší generaci a získat novou skupinu fanoušků je zcela zřejmá, celým filmem se vine snaha, vyhněme se nesympatickému slovu zavděčit se, ale potěšit dnešní teenagery, takže tomu je přizpůsobená věková struktura hrdinů, tempo, atmosféra i děj. Na rozdíl od dřívějších Star Treků je patrná snaha o určitou hláškovitost, v daleko větší míře se používá verbální i neverbální humor. Zvlášť postava oblíbeného komika Simona Pegga jakoby si odskočila ze série humoristických skečů Velkovlak. Zatímco forma je vybroušená, po obsahové stránce už to taková sláva není, i když v zásadě proti dřívějším Star Trekům nepředstavuje tento film pokles kvality, není ani posunem vpřed. Zápletka je poněkud mělká a hlavně v některých ohledech pokulhává logika, např. fakt, že nejmodernější bitevní loď federace obsadí takřka výhradně nezkušení kadeti, je nedostatečně zdůvodněná, prostě to tak scénárista a režisér potřeboval. Všechno ale vynahrazuje velkorysost, s jakou film vznikl, každý fanoušek žánru musí ocenit nádherné záběry kosmických lodí a jejich interiérů i povrchu planety. A ještě jedno je u Star Treku zřejmé, dlouholeté soupeření mezi fanoušky Hvězdných válek a Star Treku chtějí, zdá se, tvůrci filmu ukončit, protože je taky zřejmý posun ve snaze zavděčit se právě fanouškům Hvězdných válek. Inspirace je u některých postav i scén zcela viditelná. Celkový dojem s ohledem na to, že jsem na Star Treku vyrůstal: 90 %. ()
Těsný maximální warp. Abramse zpomaluje jen občasný odskok k mladší generaci (mimozemský hobit, legrační scéna s potrubím), který nabourává přísnou vulkánskou logiku. Emocí je ve filmu zatraceně hodně, v prvních dvaceti minutách by to člověk snad musel přebírat lopatou. Když se prach z rozstřílených planet usadí, Abrams nerušeně vklouzne do futuretro pocty originálu a zvládne ho napodobit i s jeho chybičkami (ty mírně absurdní zápletky jsou ale i po letech roztomilé). Nová posádka šlape jako hodinky, tempo je závratné, výbuchy největší a film se i při hláškovacích rozstřelech mezi Kirkem a Nerem (mohlo jich být pravda víc) tváří... sofistikovaně. Ne dost na to, aby to ukojilo hardcore trekkies, ale od běžných pozemšťanů, kteří jdou do kina pro trochu toho testosteronu, rozptýleného v zábavném a tak akorát dlouhém sci-fi koktejlu, dostává Abrams jedničku. Teď se jen příliš nemotat v kruhu a nakopnout Enterprise tam, kam Hollywood nevkročil. Nebo raději vkročil, protože to vylepšené opisování s dostatečnou přidanou hodnotou jde Abramsovi i scenáristům dokonale. ()
Galerie (160)
Zajímavosti (91)
- Ve filmu je vůbec poprvé vyřčeno křestní jméno Uhury (Zoe Saldana), které zní Nyota. Tvůrce seriálu Gene Roddenberry jí nikdy křestní jméno nevymyslel, i když v komiksu „Who's Who in Star Trek“ (Kdo je kdo ve Star Treku) společnosti DC Comics je oslovována jako Nyota Uhura. (HellFire)
- Do role Christophera Pikea (Bruce Greenwood) byl zvažován Josh Lucas. (HellFire)
- Loď U.S.S. Enterprise má označenie NCC-1701. „N“ z tohto označenia znamená registrované v Spojených štátoch amerických, prvé „C“ je označenie pre civilnú loď a druhé „C“ znamená vesmír. Čísla v tomto označení sú pre sedemnásty dizajn prvej lode. Čísla na lodi U.S.S. Kelvin (0514) zase odkazujú na dátum narodenia Abramsovho starého otca. (ČSFD)
Reklama