Režie:
Marek NajbrtKamera:
Miloslav HolmanHudba:
Midi LidiHrají:
Jana Plodková, Marek Daniel, Richard Stanke, Jiří Ornest, Klára Melíšková, Tomáš Měcháček, Sandra Nováková, Martin Myšička, Simon Schwarz, Josef Polášek (více)Obsahy(1)
Okupace Československa v březnu 1939 obrátí naruby manželství rozhlasového reportéra Emila a jeho ženy Hany, filmové herečky, která stojí na počátku velké kariéry. Hana je nečekaně konfrontována se svým židovským původem a z výšin společenského postavení se propadá do zvláštního druhu samoty. Aby Emil svou ženu ochránil, dává se navzdory svému přesvědčení k dispozici německé propagandě, zatímco Hana hledá řešení v iluzivních převlecích a drobných únicích. Emilova hra s kolaborací a Hanin obklíčený způsob života však zoufalé manžele odcizují. Až ve chvíli atentátu na zastupujícího říšského protektora Heydricha Emil nevědomky překročí hranici a vzápětí se vzepře svému ponížení. Nezabrání sice tragickému konci jejich osudu, dokáže ale najít pro oba okamžik vzájemného sblížení. (Česká televize)
(více)Recenze (837)
"Protektor nabízí hned několik především formálních zvláštností, které film odlišují od většiny české produkce. Tou nejvýraznější je odklon od realistického zachycování „skutečnosti“ a místo toho nastolená vizuální stylizace." více
"Komornosť tu absolútne nevadí. Dráma je o to silnejšia, keď cítite že von vlastne nemôžete rovnako ako Hana a stovky tisíc ďalších Židov. Na pochopenie situácie v spoločnosti vám postačia dialógy Emila" více
"Paradoxní ovšem je, že nic, co se děje, není zábavné ani pohodové, ale režisér Marek Najbrt takovou atmosféru vytváří. Jako by první republika neskončila. Jako by šťastné časy míru nezahynuly." více
"Protektor je výjimečný především tím, jak dobový příběh (který vlastně není typickým „pevným“ příběhem, ale často spíše atmosférickou mozaikou) vypráví prostředky veskze (post)moderními. Nejviditelnější je prokládání děje symbolickými „cyklistickými“ pasážemi, v nichž se hrdinové bezmocně pachtí…" více
"Vyprávění je výsostně filmové, sépiový odstín obrazu výtečně ladí s černobílými pasážemi (třeba v rozsáhlé expozici \"filmu ve filmu\" s Hanou v hlavní roli). Tlumené barvy jsou funkční, zejména využití červené. Velká péče je věnovaná dobovým rekvizitám: rozhlasové interiéry a tehdejší technika,…" více
"Snímek, který otevřeně, bezprostředně a bez hysterie zobrazuje lidské společenství v čase morální krize, české kinematografii po Sametové revoluci povážlivě chyběl. Protektor se nevyvaruje drobných přešlapů, je však prostý jakékoli falše. Předestírá divákovi uvěřitelnou situaci a nabízí dost…" více
"Protektor je filmem, jenž rozbíjí zavedené konvence retra a mylně spjaté představy o době tzv. první republiky a Protektorátu hned na několika úrovních." více