Režie:
Kenneth LonerganScénář:
Kenneth LonerganKamera:
Ryszard LenczewskiHudba:
Nico MuhlyHrají:
Anna Paquin, Matt Damon, Mark Ruffalo, Matthew Broderick, Jean Reno, Kieran Culkin, Olivia Thirlby, J. Smith-Cameron, Rosemarie DeWitt, Allison Janney (více)VOD (2)
Obsahy(1)
17 ročná stredoškoláčka Lisa (Anna Paquin) sa stane svedkom autobusovej nehody. A je presvedčená, že nehodu, pri ktorej vyprchal jeden ľudský život, nepriaznivo ovplyvnila. Pokúša sa veci napraviť a pokračovať v predošlom rytme života, lenže naráža na odpor a neúspech. Začína psychicky týrať svoje okolie, ubližovať ostatným, ale hlavne ubližovať sama sebe. Za drámou, v ktorej ružové ideály mladosti konfrontuje a deformuje dospelácka realita, je podpísaný rozbiehajúci sa tvorca Kenneth Lonergan. Spájať by ste si ho mohli s pozoruhodným celovečerným debutom NA MŇA SA MÔŽEŠ SPOĽAHNÚŤ (2000). Táto dráma mu zaručila dve oscarové nominácie plus vyhrala desiatky ďalších cien. (murakamigirl)
(více)Videa (2)
Recenze (101)
To je tak dobrý film. Přála jsem si, aby každá scéna byla delší a delší, až jsem sama sebe překvapila, že sto padesát minut je pro mě málo. Margaret jako film, jeho hlavní postava a herečka mají tolik co nabídnout, mluví a přemýšlí o důležitých věcech, nejsou povrchní a umí se dotknout diváka. Film je precizní mozaikou hudby, kamery a jejích netradičních úhlů, hereckých výkonů, má vše co jsem si mohla přát. Filmová symfonie, která mě dokázala vtáhnout, navázala se mnou dialog a já si jí chci dopřát znovu. FFKV http://www.fantomfilm.cz/?p=1682 ()
Dlouho se mi nenaskytla na plátně příležitost setkat se s tak plastickou a rozporuplnou postavou jako je Lisa v Margaret. Do jejího bezstarostného života zasáhne jako blesk nehoda, na níž sama nese jistý až absurdní podíl viny. Zbytek filmu je o tom, jak bude toto břímě nést a jestli se jej nakonec dokáže zbavit či s ním žít. Její cesta k vysvobození je však komplikovaná a krajně nejednoznačná - a to i z morálního hlediska. Za její usilovnou snahou dohnat k zodpovědnosti i druhého spoluviníka se čím dál více vyjevuje především její snaha zbavit se viny vlastní. Právní boj poté není přímočarou cestou za naplněním spravedlnosti, ale spíše příležitostí k řadě hořkých situací, v nichž se vyjevuje hrdinčino nevyzrálé a nestálé nitro. Doslova emotivními náložemi jsou poté vyeskalované spory s matkou či přítelkyní oběti, v nichž Lisino podpovrchové sobectví, přirozeně vlastní jejímu věku, vyvstává v ostrých konturách. I přesto však zůstává její precizně vykreslený portrét lidský, nabízející i přes chvilkovou averzi mnoho příležitostí k empatii a pochopení. Tak jako každý člověk z masa a kostí, jenž někdy tápe a během hledání východisek není v zájmu pudu sebezáchovy imunní vůči chybám či sobectví. ()
Škoda, že jsou problémy s postprodukcí tak obecně zprofanované. Kostrbatý střih a nedořečené zápletky tak ještě více bijí do očí. Což o to, je to opravdu dobrý film, s parádními hereckými výkony a vynikajícími dialogy, ale ta dvouapůlhodinová stopáž mi k úplnému uzavření příběhu a obecně lepšímu zážitku, zatím nestačila. 70% (KVIFF 2012) ()
Na celém filmu mě nejvíce fascinuje ta stopáž - a to jsem viděla jen tu verzi 150 minut :D Žasnu nad tím, že to někdo dokázal - tak - nechci použít slovo "běžný" film, ale není to prostě velkofilm, který někdy až bojuje o 120minut...Ale jak tu již zaznělo - postavy za mě byly krajně nesympatické - vyjma malého bratra,který tam měl "štěky" :D Ale Lisa je puberťačka, která až při pohledu smrti do tváře (a to reálně), pochopí, jak se během pár vteřin dokáže život změnit. Jen si říkám - její chování, které vyvrcholí nechráněným sexem, za mě - údajným - potratem a přiznáním lhaní u výpovědi - "promíjíme" jí to pro to, že je to holčina pod 20let a prostě s ní mlátí hormony? Nebo ji prostě všichni nemůžeme za toto chování vystát a vlastně na konci filmu nevíme co si o ní myslet? Za mě film, který obsahuje obrovské množství známých tváří, hodně smrti, za mě nesympatickou Annu Paquin (o které si myslím, že svého Oscara získala neoprávněně) a přitom téma, které nám může být tak blízké...každou vteřinu... ()
Lisa (Anna Paquin) je dívka s problémy i potřebami obyčejné středoškolačky. Až do toho dne, kdy se stane svědkem dopravní nehody (kterou částečně sama zavinila), a ve které zemře kolemjdoucí žena. Od toho dne si Lisa začne více vážit života, začne více vnímat smrt a hlavně se bezhlavě vrhne do boje s dopravní společností, která odmítá za nehodu převzít vinu... Když píši tento komentář, tak vlastně stále ani nevím, jestli se mi tento film líbil nebo ne. Asi oboje zároveň - nejdřív mne vyděsila ta ukrutná délka, zvlášť když film obsahuje hromadu scén, ve kterých se nic neděje, nebo jsou "jen" vyplněny záběry na plnou či prázdnou ulici, zapadající slunce a tak podobně. Na druhé straně obsahuje také hromadu scén a náznaků příběhových linií, které zůstanou nedokončeny, spoustu otázek, které zůstanou jen vyřčeny (Lisa a její otec, Lisa a nový nápadník matky, Lisa a její přítel). A na třetí straně :) nosný příběh, který zpočátku vypadá docela zajímavě, než se dostane do stádia, kdy Lisa začne hysterčit (a A.Paquin v tom asi shledá zalíbení, neb v poslední půlhodině chytne hysterák asi osmkrát). Takže asi tak ... ()
Galerie (15)
Zajímavosti (2)
- V závěrečných titulcích je uveden rok výroby 2008. Margaret se však dočkala premiéry až 30. září 2011, což bylo způsobeno sporem o konečnou délku filmu. Studio Fox Searchlight Pictures preferovalo nakonec uvedenou 150minutovou verzi, což posvětil i sám režisér Kenneth Lonergan, producent Gary Gilbert však trval na původní tříhodinové verzi. Rozhodnout musel až soud. (peetriss)
-
Hlavní domovní dveře řidiče autobusu vypadají jinak zvenku a jinak zevnitř.
(vojacekr)
Reklama