Režie:
David SladeKamera:
Jo WillemsHudba:
Brian ReitzellHrají:
Josh Hartnett, Melissa George, Danny Huston, Ben Foster, Mark Boone Junior, Mark Rendall, Amber Sainsbury, Manu Bennett, Joel Tobeck, Elizabeth Hawthorne (více)Obsahy(2)
Každý rok se město na severu Aljašky na měsíc ponoří do tmy. Letošní zima však přinese i smrt.. Místní obyvatelé nemůžou zastavit to, co přichází. Krvežízniví upíři se vydávají na šílenou žranici. Je to svět, o němž dosud jen snili. Jenom dva lidé stojí mezi hladovými vetřelci a těmi, kdo přežili první krvavý útok. Šerif Eben (Josh Hartnett) a jeho žena Stella (Melissa George) bojují, aby mohli zase spatřit denní světlo. Dokážou městečko zachránit nebo se setmí navždy? (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (1 087)
Bylo to desátého ledna, zrovna v době, kdy se většina lidí začíná pomalu smiřovat s tím, kolik novoročních předsevzetí už porušili, a venku foukal sakramentský vítr od severovýchodu. Než se setmělo, napadlo patnáct centimetrů a od té doby pořád dál hustě a vytrvale sněžilo... Tak začíná fenomenální Kingova upírská povídka Na dobrou noc. A proč ji cituji? Plně totiž vystihuje atmosféru, kterou 30 dní dlouhá noc oplývá. V prvních několika záběrech. Slade ji natočil dosti syrově a atmosféricky. Navíc je to "sawovské" lacinosti, co se týče zobrazovaného násilí, prosté a o to více působivé. Kouká se na to dobře a celý úvod až do ovládnutí města (resp. scény z ptačího pohledu - až uvidíte pochopíte) je naprosto dokonalý. Ovšem poté již tvůrci nedokáží vzdorovat neduhům, které plynou z tuctové předlohy, která dokázala zaujmout snad jen netradiční kresbou. Jsou to především dějová faux-pas, přílišná zkratkovitost, nekonzistenčnost rozkouskovaného vyprávění a kašlání na psychický dopad situace na jednotlivé charaktery. Čím více se stopáž blíží konci, tím více to padá na žebříčku kvality. V mezích ucházejícího filmu to drží pouze Josh Harnett a Sladova snaha okrášlit to tu tam nějakou šťavnatou scénou. Celkově jde o nesporně solidní počin, který dosti těží z toho, že pobodný snímek tu delší dobu scházel. Jakkoli "Třicítka" vypadá k světu, a je svým způsobem sympatická, tak stigmatu jednoduchosti a tuctové průměrnosti komiksové předlohy prostě přes veškerou snahu nemá šanci utéci... ()
Nejlepší upířina posledních více než deseti let se nevyznačuje sofistikovaným scénářem (ostatně stejně jako komiks), ale takřka dokonalou atmosférou zimy a smrti. Až na pár nepodařených digitálních zabití je technicky vynikající a třešničkou na dortu jsou povedení upíři v čele s charismatickým Marlowem. Pecka. Více: http://blog.obitus.cz/2007/11/30-days-of-night.html ()
Upíři měli dobrý nápad, jak si obstarat potravu v ideálních podmínkách - na Aljašce v období bez slunce, v městečku odříznutém od světa a co nebylo odříznuto, odřízli oni sami. A David Slade měl zase dobrý nápad, že o tom natočil film a tak jsme se po dost dlouhé době dočkali výborného hororu s bezvadnou amosférou, se zatraceně rychlými a krvežíznivými zabijáky, s překrásnou leteckou scénou a nebýt zbytečně zkaženého závěru, dala bych ráda 5*. ()
Stejnojmenný komiks se stal ve svém žánru literární událostí roku a to nikoliv pro vcelku průměrný scénář, který těží z jediného chytrého nápadu, nýbrž díky rozostřené originální kresbě Bena Templesmithe, která dílo posunula do artových vod. Jeho grafický styl je úsporný, surrealistický, spoléhá na fantazii čtenářů a soustředí se na výrazné, nepříjemné detaily, které navozují dojem bezútěšnosti a krutosti. Komiks mám doma, patří k mým oblíbeným. Byl jsem nadmíru zvědavý, jak dopadne jeho filmové zpracování, zvlášť, když se kniha dá číst bezmála jako filmový scénář a má velký filmový potenciál. O to větší bylo mé zklamání, když jsem uviděl výsledek. Pravda, určitá vizulní podoba filmových upírků s těmi komiksovými se vysledovat dá, stejně jako byl převzat původní nápad a základní příběh. Jenže zatímco z těch komiksových netvorů čiší zlověstná majestátnost a démonickost, ti filmoví připomínají nemocné nakažené ebolou a vzteklinou současně. Padouši z komiksu jsou v jedné vteřině brutálnímim vrahy, aby se v následujícím momentě změnili v uhlazené společníky, kteří si s elegantním úsměvem na rtech perverzně pohrávají se svou příští obětí. Ti filmoví vydávají jen nelidské skřeky a vzbuzují lítost. Z každého komiksového okénka čiší přibývající napětí, strach z neznáma a izolace, později syrovost brutálního masakru a bezvýchodnost přeživších. Komiks dokáže posunovat děj a vyvolat spoustu emocí jediným celostránkovým obrázkem sněhové vánice - nelze přitom nevzpomenout na dlouhé záběry zasněžené krajiny, které spolu s jednoduchým hudebním motivem dokázaly vyvolat nepříjemnou tíseň v Carpenterově kulťáku Věc. Filmu schází to, co komiks proslavilo - tedy atmosféra. Atmosféra, to je ve filmu originalita, pečlivá práce se zvukem a chytře natočené scény, vizuálně působivé záběry kamery. Protože Sladeovi chybí estetické cítění a zejména smysl pro kompozici, snaží se navodit dojem jen způsoby typickými pro výrobu videoklipů - tedy maskami, rychlým střihem a zběsilými nájezdy kamery. Těm, co vyrostli na videoklipech a počítačových hrách, to možná stačí, fajnšmekrům, co znají filmovou klasiku, patrně nikoliv. Nevadí mi, že Sladeově snímku chybí umělecký přesah. To se podaří jen málokdy a většina diváků ho neočekává a ke své spokojenosti nepotřebuje. Vadí mi, že 30 dní dlouhá noc je hloupá, nepůsobivá filmařina, která v této podobě může uspokojit jen příznivce béčkových hororů a splatterpunku. Viděl jsem film jen na podřadné pirátské kopii (díky Bohu, protože za něco takového vyhazovat peníze v kině bych věru vydýchával dlouho), ale i tak bylo jasně patrné, že se v něm neobjevila jediná zajímavá a zapamatováníhodná scéna. Nemusím se obracet k filmovým legendám, například v neambiciózním a ryze televizním "kingovském" snímku Noční letec si jich vybavím pět... V této souvislosti stojí za zmínku film Vetřelec. Před ním byly natočeny desítky ba stovky špatných filmů o krvelačných potvorách z vesmíru, které žánr poškodily a tuhle rekvizitu dokonale zdiskreditovaly. Pak přišel jeden chytrý režisér a spolu s jedním originálním výtvarníkem dokázali, že nejsou "vznešené" a "pokleslé" žánry, jen dobré a špatné filmy. Vetřelec se filmovou událostí stal, o filmu 30 dní dlouhá noc v této souvislosti nesmírně pochybuji. Celkový dojem 35 %. () (méně) (více)
NEČÍST PŘED PROJEKCÍ!!!Hluboko mražený kříženec mezi Horami co mají oči, Úsvitem mrtvých a několika dalšími oblíbenými horory má sice několik es v rukávu, ale zřejmě se stydí je všechny vyndat na stůl. Záčatek je grandiózní, záběr na podivný obličej muže, o kterém si nemáme co myslet, postupné seznamování s atmosférou zmrzlého města a skvělé vystižení mrazu se vším tím úchvatným křupáním ledu a šustěním silných bund. Úchvatným způsobem se dozvíme, že soupeři nejsou ani neovladatelní vlkodlaci, natož zombie bez mozku, ale skupina krvežíznivých upírů, která má oproti ostatním výhodu nadprůměrné inteligence. Což samo o sobě samozřejmě nic nemusí znamenat, na druhou stranu při správné aplikaci skýtá tenhle příběh až ohromné možnosti. Plán je naprosto jednoduchý a o to lépe realizovatelný, režisér si zpočátku pohrává jen s náznaky, které fungují opravdu dobře. První vražda psů, odpojení proudu, zabití údržbáře a hrátka s partičkou místních zaměstnanců nemá chybu. Stejně dobře funguje i skok na auto a hlavně úžasný záběr z ptačí pohledu na bezmocné obyvatele, po kterých zůstavají pouze krvavé šmouhy ve sněhu. A vůbec krev tu dostává nový rozměr, musím ocenit práci tvůrců, jejichž práce s krví hraničí s uměleckou genialitou, což filmu v několika fázích dodává ten správný 'look'. 30 dní dlouhá noc též krom úžasného audia disponuje i neméně povedeným vizuálem, což jsem již jemně naťukl o pář písmen zpět. Autorům se podivuhodným způsobem podařilo zachytit vizuální atmosféru komixu, z obrazu je cítit hravost barev, pečlivé naskládání předmětů a samozřejmě i jasná filtrace. Zvláštní pochvalu si zasluhuje vánice... Ale chválil jsem, myslím, dost, teď je čas ukázat moment, od kterého film sjíždí z těch správných kolejí. Tou chvílí je první detail nezvaných hostů a ještě větším zlomem pak moment, kdy se znuděně dozvídám, že napadení se též přemění v upíra. Když budu ignorovat některé logické nesmysly, můžu zkritizovat snad jen neustálé vřískaní, které hraničí s trapností, příliš rychlé tempo v několika scénách, třeba při převracení auta byl střih tak šílený, že jsem po chvíli netušil co se děje. Vadí nenávaznost některých dějových pasáží, podivná dějová struktura a možná tak trochu děda, jehož osud by mě opravdu zajímal. Slade má jediné štěstí, že přišel s vcelku vkusným závěrem, který příjemně překvapí. ()
Galerie (52)
Photo © Columbia Pictures
![30 dní dlouhá noc - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/166/114/166114612_9ec24c.jpg)
Zajímavosti (22)
- Do niektorých kín šiel film pod názvom "Red Impression". (genetique)
- Náklady na výrobu byly zhruba 30 milionů amerických dolarů. (NIRO)
- V závěru filmu, kdy jde Eben (Josh Hartnett) do továrny, rozepíná si bundu oběma rukama. V předchozím i následujícím záběru má však v jedné ruce sekyru. (dan.pacino)
Reklama