Režie:
David SladeKamera:
Jo WillemsHudba:
Brian ReitzellHrají:
Josh Hartnett, Melissa George, Danny Huston, Ben Foster, Mark Boone Junior, Mark Rendall, Amber Sainsbury, Manu Bennett, Joel Tobeck, Elizabeth Hawthorne (více)Obsahy(2)
Každý rok se město na severu Aljašky na měsíc ponoří do tmy. Letošní zima však přinese i smrt.. Místní obyvatelé nemůžou zastavit to, co přichází. Krvežízniví upíři se vydávají na šílenou žranici. Je to svět, o němž dosud jen snili. Jenom dva lidé stojí mezi hladovými vetřelci a těmi, kdo přežili první krvavý útok. Šerif Eben (Josh Hartnett) a jeho žena Stella (Melissa George) bojují, aby mohli zase spatřit denní světlo. Dokážou městečko zachránit nebo se setmí navždy? (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (1 088)
Mám rád noční filmy, obléhačky i filmy z polárních oblastí, takže 30 DNÍ, které je tím vším dohromady, to se mnou mělo mít dost snadné. Komiksovou předlohu jsem četl dlouho před vznikem filmu a filmová adaptace ji celkem věrně odráží v tom, že vypadá pěkně (kamera, výprava, masky, gore), ale scénář (stojící na super nápadu) je poslabší. ()
Zbytočne dlhé a za niektoré úseky scenára by som okamžite staval k múru, ale tá ATMOSFÉRA, tie infarktové ľakačky a tie nekompromisné gore efekty (snežné rýpadlo a odtínanie hlavy sekerou nad drvičom jasne vedú) mne osobne stačia k pocitu, že som videl jeden z najlepších hororov za posledných 5 rokov. Fyzická intenzívnosť hodná Snyderovho Úsvitu mŕtvych. ()
Stejnojmenný komiks se stal ve svém žánru literární událostí roku a to nikoliv pro vcelku průměrný scénář, který těží z jediného chytrého nápadu, nýbrž díky rozostřené originální kresbě Bena Templesmithe, která dílo posunula do artových vod. Jeho grafický styl je úsporný, surrealistický, spoléhá na fantazii čtenářů a soustředí se na výrazné, nepříjemné detaily, které navozují dojem bezútěšnosti a krutosti. Komiks mám doma, patří k mým oblíbeným. Byl jsem nadmíru zvědavý, jak dopadne jeho filmové zpracování, zvlášť, když se kniha dá číst bezmála jako filmový scénář a má velký filmový potenciál. O to větší bylo mé zklamání, když jsem uviděl výsledek. Pravda, určitá vizulní podoba filmových upírků s těmi komiksovými se vysledovat dá, stejně jako byl převzat původní nápad a základní příběh. Jenže zatímco z těch komiksových netvorů čiší zlověstná majestátnost a démonickost, ti filmoví připomínají nemocné nakažené ebolou a vzteklinou současně. Padouši z komiksu jsou v jedné vteřině brutálnímim vrahy, aby se v následujícím momentě změnili v uhlazené společníky, kteří si s elegantním úsměvem na rtech perverzně pohrávají se svou příští obětí. Ti filmoví vydávají jen nelidské skřeky a vzbuzují lítost. Z každého komiksového okénka čiší přibývající napětí, strach z neznáma a izolace, později syrovost brutálního masakru a bezvýchodnost přeživších. Komiks dokáže posunovat děj a vyvolat spoustu emocí jediným celostránkovým obrázkem sněhové vánice - nelze přitom nevzpomenout na dlouhé záběry zasněžené krajiny, které spolu s jednoduchým hudebním motivem dokázaly vyvolat nepříjemnou tíseň v Carpenterově kulťáku Věc. Filmu schází to, co komiks proslavilo - tedy atmosféra. Atmosféra, to je ve filmu originalita, pečlivá práce se zvukem a chytře natočené scény, vizuálně působivé záběry kamery. Protože Sladeovi chybí estetické cítění a zejména smysl pro kompozici, snaží se navodit dojem jen způsoby typickými pro výrobu videoklipů - tedy maskami, rychlým střihem a zběsilými nájezdy kamery. Těm, co vyrostli na videoklipech a počítačových hrách, to možná stačí, fajnšmekrům, co znají filmovou klasiku, patrně nikoliv. Nevadí mi, že Sladeově snímku chybí umělecký přesah. To se podaří jen málokdy a většina diváků ho neočekává a ke své spokojenosti nepotřebuje. Vadí mi, že 30 dní dlouhá noc je hloupá, nepůsobivá filmařina, která v této podobě může uspokojit jen příznivce béčkových hororů a splatterpunku. Viděl jsem film jen na podřadné pirátské kopii (díky Bohu, protože za něco takového vyhazovat peníze v kině bych věru vydýchával dlouho), ale i tak bylo jasně patrné, že se v něm neobjevila jediná zajímavá a zapamatováníhodná scéna. Nemusím se obracet k filmovým legendám, například v neambiciózním a ryze televizním "kingovském" snímku Noční letec si jich vybavím pět... V této souvislosti stojí za zmínku film Vetřelec. Před ním byly natočeny desítky ba stovky špatných filmů o krvelačných potvorách z vesmíru, které žánr poškodily a tuhle rekvizitu dokonale zdiskreditovaly. Pak přišel jeden chytrý režisér a spolu s jedním originálním výtvarníkem dokázali, že nejsou "vznešené" a "pokleslé" žánry, jen dobré a špatné filmy. Vetřelec se filmovou událostí stal, o filmu 30 dní dlouhá noc v této souvislosti nesmírně pochybuji. Celkový dojem 35 %. () (méně) (více)
Film s neskutečně nelogickým jednáním postav (včetně upírů) a podivnou návazností scén na sebe. Atmosféra nejdřív docela graduje, jakmile se ale nepřítel objeví a začne se přeskakovat mezi scénami a budovami, jde to celé do kytek. V jednu chvíli začíná masakr, v další několik přeživších sedí smutně v hospodě jakoby zapíjeli porážku místního TJ Sokol Barrow. Upíři se ani nepokoušeli město nějak systematicky prohledávat, když přeživší tu a tam nějakého zlikvidují, nenapadne ostatní něco udělat, a když upíři narazí na někoho přeživšího, zase nezkoumají odkud se vzal. A že by nikomu nebylo nápadné, že se město takovou dobu nehlásí? Od takové 30. minuty je v snad v každé scéně něco (nebo někdo) padlé na hlavu. Vypočítávat všechno by trvalo mnohem déle než film. Obojí je ztráta času. ()
David Slade natočil solidní horor s dobrým scénářem a děsivou atmosférou zimní třicetidenní noci. Když jsem slyšel, že zde bude hrát Josh Hartnett tak jsem měl trošku obavy, ale nakonec jsem byl mile překvapen z jeho výkonu. Rozmýšlím se mezi třemi a čtyřmi hvězdičkami, ale za pěkně ztvárněné upíry a Hartnettovu sekeru dávám čtyři :-)...... ()
Galerie (52)
Photo © Columbia Pictures
Zajímavosti (22)
- Josh Hartnett (Eben Oleson) nevyužíval služeb kaskadéra a Melissa George (Stella Oleson) většinou sama řídila, když to scénář vyžadoval. (Tereza666)
- Při natáčení bylo spotřebováno 280 tun umělého sněhu. (Reiniš)
- Tetování na pravé ruce upíří holčičky je logo německé industriální skupiny Einstürzende Neubauten. (-bad-mad-wolf-)
Reklama