Režie:
Damiano DamianiKamera:
Antonio SecchiHudba:
Luis BacalovHrají:
Gian Maria Volonté, Lou Castel, Klaus Kinski, Martine Beswick, Aldo Sambrell, José Manuel Martín, Valentino Macchi, Rufino Inglés, Joaquín Parra (více)Obsahy(2)
Na ospalém nádraží kdesi v Mexiku si Bill Tate (Lou Castel) kupuje jízdenku z tohohle zapadákova. Je mu jedno kam, třeba do Duranga. Cestou ale přepadnou vlak bandité pod vedením divokého El Chuncha (Gian Maria Volonte) a nenechají naživu jediného vojáka. Billovi se podaří Chunchu přesvědčit, že i on stojí na opačné straně zákona, a vůdce bandy ho tak s hurónským smíchem vezme k sobě a překřtí na El Nina. Chuncho pak s Ninem, svým pobožným bratrem Santem (Klaus Kinski) a dalšími odpadlíky brázdí mexické pláně a přepadávají vojenské pevnosti kvůli zbraním a munici, které plánují přeprodat povstalecké armádě generála Elíase. Opravdovým pokladem by pro Chunchovu bandu byla krádež kulometu, při nájezdech ovšem na žádný ne a ne narazit. Zatímco Chuncho alespoň z části věří v ideály revoluce, jeho společníky pohání hlavně vidina podílu ze zbraní a stále nedostali ani vindru. A co přesně má v úmyslu Nino, nevytuší nikdo, dokud není příliš pozdě... Film italského režiséra Damiana Damianiho otevřel během éry spaghetti westernů novou cestu, po které se osamělí pistolníci, šerifové a bandité mohli ubírat – a vedla do revolučního Mexika. Řada amerických i evropských westernů se sice odehrává na jižní hranici, teprve Kulka pro generála (1967) se však vydala přímo do bouřlivého období na počátku 20. století a dala vzniknout kategorii zapata westernů. Úspěch Damianiho snímku pak spustil krátkou vlnu filmů ze stejného prostředí, počínaje zapata trilogií Sergia Sollimy až po Kapsy plné dynamitu (1971) od Sergia Leoneho. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (43)
Italský guláš uvařený v Mexiku. Nebo mexický guláš uvařený v Itálii? To je jedno. Jde hlavně o revoluční film a o tom, že i v revoluci jde o byznys. Není to až tak moc úchvatný western, ale střílí se tady od začátku až do konce. A i když vykreslení povah určitě nebylo tím hlavním, tak mentalita vesničanů a "revolucionářů" se myslím povedla. 70%. ()
Titulná postava Chucho má sympatickú výslovnosť mena: Čučo. Rovnako sa volal obľúbený dezertný ovocný vínový nápoj rebelsko pubertálnych čias, vyvolávajúci neopísateľné prejavy radosti a lásky. Podobné vyvoláva aj film s nepredvídateľne sa správajúcou postavou mexického rebela Čuča. Kedysi oddane bojoval za slobodu a zem. Potom zrejme zistil, že z revolúcie sa nenaje (scéna z tábora rebelov, trpiacich hladom). A tak začal podnikať - po svojom. S partiou kumpánov začal prepadávať vlaky s muníciou a vojenské posádky. Cieľom bolo ukoristiť čo najviac pušiek a samopalov. Následne ich so ziskom odpredal vodcovi rebelov, pod ktorým predtým bojoval. A zrazu bolo na chleba, šľapky aj na chľast. Niekedy v priebehu svojrázneho "podnikania" narazil vo vlaku na Američana v putách, ktorý sa stal sa členom jeho tímu. Tu začína film. Film plný zvratov, množstva postrieľaných vojakov aj Mexičanov, film v ktorom Čučovi pôjde o život. Film v ktorom má guľka z cz distribučného prekladu svoje zaslúžené miesto, zdôraznená vzácnym kovom, z ktorého je vyrobená. A Čučo? Uvedomí si svoju špinavú rolu v celej hre a pôjde mu o život. No ako to dopadne, je prekvapením pre diváka. Damiano Damiani sa režisérsky osvedčil aj na poli mexického rebelského príbehu. Plného krvi, streľby, podvodov, zrady i snahy o jej spravodlivé potrestanie. ()
Volonté je ďábel!! Kinski jen do počtu. Neorevolucionářská agitka, plná nesmrtelných hlášek, vypiplaná v divokých letech, resp. přímo v roce kdy skonal velký Che. Kazila mi to ta kakaově napatlaná "mexičanka", kdy zvláštní efekty po zasažení kulkou, a těch bylo, jsou spíše hodny do dětských filmů. Jinak výborné. Takové filmy se už netočí. ()
Jde v podstatě o politický, krajně levicově (až marxisticky) orientovaný film ve westernovém hávu, zasazený do mexické revoluce 1913. Cynický, s naturalisticky podanými brutálními scénami s cílem ukázat bezohlednost partyzánského řádění a nutnost sociální revoluce. Příběhem se prolíná právě otázka: jde jen o prachy nebo o pomoc lidem? Má Amík co pohledávat v Mexiku? --- Nutno uznat, že filmové řemeslo je zvládnuté profesionálně, jsou tu herecké hvězdy (zvláště G. M. Volonté je naprosto přesvědčivý!), ale dlouhá stopáž plná nenávisti, úskoků a násilí není to, co bych obdivoval. Po takovém filmu zůstává PACHUŤ zla... ()
Zábavný Volonté a velmi velmi studený čumák Castel ve westernu při jehož psaní scénáře se prý pohádali Lenin s Marxem (Lenin trval na vítězné revoluci jako finále filmu).---Celou první polovinu v podstatě neustále padají k zemi právě zastřelení (většinou uniformovaní) mexičani zastřeleni jinými mexičany,abychom po krátké siestě na vsi si to všechno v druhé polovině zopakovali. Do toho jednoduchoučký příběh (to jedině zajimavý co jsem tam našel,že jsem neuhád zda jde o pomstu,nebo prachy) s dobrou hudbou a svižným dějem,kde je Kinsky odsouzen jen k trapnému statování. -Pro mě první film kde Damiani naznačil co v něm je a poté co ubral z ultralevého náhledu a dostal šanci říct něco co ho evidentně doma dost kakalo (mafie,bezmoc ze státního aparátu,bezmoc státního aparátu,korupce) předhodil nám v 70kách pár vynikajících společenských thrillerů.Takže tohle beru jen jako jeho trénink na to další. ()
Galerie (15)
Zajímavosti (4)
- Jako hudební supervizor je v úvodních titulcích uveden slavný Ennio Morricone. (charles3)
- Film je prvým spaghetti westernom, ktorý sa zaoberal mexickou revolúciou. (westerns)
- Gian Maria Volonté kvůli roli Chuncha odmítl Sergia Leoneho, který mu nabízel roli Tuca (Eli Wallach) ve westernu Hodný, zlý a ošklivý (1966). (Tormentor665)
Reklama