Režie:
Jozef BednárikKamera:
Milan DostálHudba:
Karel SvobodaHrají:
Daniel Hůlka, Lucie Bílá, Leona Machálková, Jiří Korn, Pavel Vítek, Richard Genzer, Jan Révai, Tomáš Trapl, Martin Pošta, Renata Drössler, Adéla Šeďová (více)Obsahy(1)
Předposlední hudebně dramatické dílo Karla Svobody Dracula mělo premiéru v Praze 13. října 1995 s Danielem Hůlkou v titulní roli. Muzikál vznikl na námět románu Drákula irského spisovatele a divadelního kritika Abrahama „Bram“ Stokera (1847–1912), kterého se však drží jen velmi volně. Děj se odehrává ve středověku, 19. století a v neurčité blízké budoucnosti. Na počátku Draculovo vojsko drancuje kraj, lidé hledají spásu v klášteře, kam posléze vtrhne i Dracula. Kněz se snaží zabránit rabování, ale když v jeho náručí umírá potulný mnich, vyřkne nad Draculou kletbu a odsoudí jej k věčnému životu a touze po krvi. Po úspěšném uvedení muzikálu v Praze následovala Bratislava, Prešov, Moskva, Gdyně, Basilej, Tecklenburg, Antwerpy, Soul, lichtenštejnský Blazer a německý Rostock. Zhlédly jej už miliony diváků. K úžasnému úspěchu ještě přibylo více než 300 tisíc prodaných nosičů s nahrávkou muzikálu. V roce 1996 muzikál natočila Česká televize, která zprostředkovala dílo dalším divákům. Šlo pravděpodobně o největší životní muzikálový úspěch skladatele Karla Svobody (1938–2007). Takže i při současné televizní repríze je nesporně nač se těšit. (Česká televize)
(více)Recenze (104)
Konečně jsem se dostal k tomuto dílu a trochu zklamání. Po půli už to trochu nudí a různé kabaretní písně jsou docela otravné. A většina scén ve kterých není Lucka Bílá nebo Jiří Korn jsou docela vatové a nezáživné. Trpí to trochu nemocí většiny muzikálů prostě to nemá dostatek nosných melodií a kvalita hudby pak kolísá. ()
Zase jednou něco českého, za co bychom se nemuseli stydět ani ve světě.* (* Pomineme-li obvyklé strasti při překladu libreta.) Velkou měrou na tomto je podepsán stage design a kulisy. Smekám tedy před ak. arch. Danielem Dvořákem. Nebylo by však moc na co koukat, kdyby prostor mezi všemi těmi velkolepými kulisami byl prázdný, takže za zmínku stojí i všichni herci a herečky, kteří zdatně zpívají a tančí. Stejně jako jsem viděl v Kleopatře, zde máme také postavy, které se během vystoupení téměř nezastaví - krvinky. Smekám tedy i před trojicí Berna-Kolva-Šeďová a jejich výdrží a pohybovými dovednostmi. U nich je také vidět, jak je evidentně esteticky příjemný bílý makeup s červenými očními stíny. Ale to věděl už Macphisto. A věděly to i bojovnice Kyoshi. Muzikál by však byl nic bez hudby a slov, ty se povedly na jedničku, prakticky co věta, to nějaký ten rým, hudební motivy se vesele opakují a navzdory třem různým časovým érám nezní nikdy, že by tam nepatřily. ()
Pocinaje uvodni pisni jsem se zhluboka nachla a zatajila dech. Celou dobu jsem si vychutnavala naprosto dokonale ztvarneni Draculy v podobe Daniela Hulky. Nemohli vybrat nikoho lepsiho. Uzasny projev, rev i zpev. Lucie Bila jako Lorrein naprosto excelovala. Leona Machalkova ve sve dvojroli take zazarila i prosto, ze nejsem zrovna jeji obdivovatelkou. Sel mi mraz po zadech pri jejich zpevu. Mistr Svoboda je mistrem sveho dila a to bezpochyb. Dokonale tahle tony a vybery pisni jsou uzasne pro vynikajici zpevaky. Zrovna pri tomto stylu pisni se pozna, kdo umi a kdo zaostava. Naprosto me nadchla scena a kulisy, vyborne zpracovane. Nesmim opomenout Jiriho Korna, ktereho nejvice obdivuji v roli saska, opet dokonaly umelec. Tento muzikal je zcela preplnen uzasnymi a velkolepymi zpevaky. Priznavam, ze Genzer me ve sve roli rozesmiva, ale snazim se to brat vazne a i ten svou roli ztvarnil dobre, to se musi uznat. Tento muzikal me ocaroval uz v mych detskych letech a to se asi casto u deti nestava, takze si myslim, ze to svou kvalitu jen dokazuje. Kdyz dilo koncilo, ani jsem nedutala a plne pozorovala, co se deje, jak to dopadne, jak to ztvarni a jak budou zpivat. Nadherne dilo a ja stale nekolik hodin pote porad nevydechla uzasem. Pro me kult. Kdybych mohla dat vice nez pet, udelala bych tak a bez rozmysleni. PS: moc nechapu, proc v roce 96 jsou fotky z roku 2009 ... ()
Coppolova svérázná verze příběhu nejslavnějšího nabodávače byla posunuta ještě o kousek jinam, než jak to kdysi pan Stoker vymyslel, ale vzhledem k výsledku nelze tento krok hodnotit negativně. A podobně je to s Danielem Hůlkou - i když je to fakt tragéd (viz jeho majstrštykózní předělávka Girl, You'll Be A Woman Soon....brrr), k jeho hlasu je (respektive aspoň bylo) třeba mít jakýsi respekt. Základním kamenem úspěchu českého Draculy je ale naprosto famózní hudba Mistra Svobody. Podobně jako u Fantoma Opery nikdy nezůstanu u toho, abych si poslechl jen jednu skladbu. Nějak se to prostě vždycky stane...;) No a pak tu jsou samozřejmě ještě taneční vystoupení, jimž vévodí tři úžasná krvavá stvoření. I když by se mi líbila vznosnější výprava a drobet jiná stylizace především posledního dějství (nebo časového období, už si vážně nepamatuju to členění), takto silnému dílu nemůžu dát míň než 80%. A jsem přesvědčen, že Dracula je jedním z představitelů doby, kdy ještě bylo třeba na muzikálech opravdu hodně, hodně, hodně makat, než se s nimi vyšlo na veřejnost. Takový Monte Cristo mě opravdu nebere... ()
Najlepší muzikál, ktorý som naživo videl bohužiaľ bez fantastického Jiřího Korna v novšej verzii... Celé prvé dejstvo viem naspamäť s neustáleho púšťania si MP3 tochto skvostu (staršia verzia) dookola, a myslím že to je jasný dôkaz za prvé; že som totálny dement, a za druhé; že je to ozaj skvelé ! 5*****, hudba, obsadenie, texty, príbeh. 90,046% ()
Galerie (15)
Photo © Tomáš Král
Zajímavosti (14)
- Dlouhou dobu se řešilo, kde se bude dílo hrát. Uvažovalo se o divadle Spirála nebo o Hudebním divadle Karlín. Představení se nakonec uskutečnilo v Kongresovém centru, první předpremiéra byla 3. října 1995, oficiální premiéra byla 13. října 1995. (Pluto_petr)
- Po odchodu Daniela Landy alternovali hlavní roli Draculy sólista pražského národního divadla Andrej Bezčastnyj (ten však odehrál jen pár představení, nevyhovoval jeho ruský přízvuk) a operní pěvec Petr Dopita. (Pluto_petr)
- Daniel Landa odehrál v roli Draculy pouze 14 představení. Poté z projektu odstoupil a začal pracovat na vlastním muzikálu "Krysař". (Pluto_petr)
Reklama