Scénář:
Michael HirstKamera:
Ousama RawiHudba:
Trevor MorrisHrají:
Jonathan Rhys Meyers, Henry Cavill, Anthony Brophy, James Frain, Sarah Bolger, Natalie Dormer, Max Brown, Nick Dunning, Sam Neill, Jeremy Northam (více)VOD (1)
Série(4) / Epizody(38)
Obsahy(2)
Od okamžiku, kdy se jako 40letý chopil moci, byl anglický král Jindřich VIII. panovníkem s nenasytným apetitem a minimálním zájmem o státní záležitosti. Stal se tak ideálním terčem pro zneužívání svým intrikánským kancléřem, kardinálem Thomasem Wolseyem, jehož ambice usednout na papežský stolec vévodily jeho osobním cílům. Touha krále Jindřicha po mužském potomkovi a neschopnost jeho ženy Kateřiny Aragonské mu syna porodit, nasměrovaly jeho království na historickou cestu, která ohrožovala královy pravomoci, podpořila nástup Anne Boleynové, milenky odhodlané stát se novou královnou, a podnítila krvavou protestantskou reformaci, jež oslabila přední postavení katolické církve v Evropě. Navzdory překážkám ze strany mocného papeže v Římě, ambiciózním a zkorumpovaným vladařům z celé Evropy a dokonce i vlastním poddaným se Jindřich nezastaví naprosto před ničím, včetně exilu a zavraždění svých nejbližších, aby svých cílů dosáhl. (Viasat)
(více)Videa (4)
Recenze (338)
Ani po čtvrté (a zřejmě poslední) řadě "Tudorovců" nemám důvod měnit své původní příznivé hodnocení. Tvůrci si s historickými fakty i postavami pohráli jak uznali za vhodné, pro své potřeby využili kdejaký drb a nepodloženou skazku, která se o Jindřichovi VIII. a spol. traduje, ale učinili tak způsobem, který nejen že neuráží dobrý vkus a zdravý rozum diváka, ale nejednoho milovníka historie jistě přiměje k tomu, aby si rozšířil své znalosti o Anglii tudorovské éry. Herci odvedli vynikající práci, mne osobně zaujala především jejich něžnější polovina. Nad sexy "potvorami" jako lady Misseldon (Charlotte Salt) nebo lady Hartford (Emma Hamilton) mužské oko zaplesá a dokonce i budoucí "Krvavá" Marie je v podání půvabné Sarah Bolger natolik roztomilá, že si získala moji bezvýhradnou náklonnost (a to i pře mé luteránské vyznání :-) ). Samostatnou kapitolu tvoří Jindřichovy manželky a jejich představitelky - seriálová Kateřina Aragonská (Maria Doyle Kennedy), Jana Seymourová (Anita Briem ve 2. sezóně, Annabelle Wallis ve 3.), Anna Klévská (Joss Stone) i Kateřina Parrová (Joely Richardson) byly bez výjimky nejen krásné ale i veskrze sympatické. Zvláštní schodou okolností mi naproti tomu postavy obou popravených královen byly nesmírně protivné a Natalie Dormerová (Anna Boleynová) ani Tamzin Merchant (Kateřina Howardová) mne fyzicky ani za mák nepřitahují, takže jsem si jejich exekuce docela užil :-)) . Po přečtení předchozích řádků by se mohlo zdát, že ke sledování seriálu mne vedly jen jakési temné pudy, ale ač hormony jistě hrály svoji roli, na své jsem si přišel především jako milovník dobrých historických seriálů. Závěrem mi nezbývá než podotknout, (a asi nejsem sám, kdo si něco podobného myslí) že ukončit spolu s životem Jindřicha VIII. celý projekt je docela škoda. V blízkosti anglického trůnu se intrikovalo a popravovalo s neutuchající intenzitou i po smrti Jeho Veličenstva a z panování mladších výhonků tudorovské dynastie by se jistě dalo vytěžit ještě pár slušných sezón, byť by se těžiště příběhu vzdálilo z bezprostřední blízkosti královské ložnice. ()
Velmi dobrý dramatický seriál, který si ovšem s historickými fakty a daty pohrává trochu volně. Hlavně příběhová linie královy sestry Markéty mě trochu zaskočila. Nejenže změnili reálie (byla vdaná za francouzského krále, ne portugalského a o konci toho manželství nemluvě), ale hlavně ji zaměnili s její mladší sestrou Marií. Nicméně, výuka dějepisu není posláním této produkce a tak divák, který má rád historické dramata si přijde na své. Výborný je v hlavní roli Jonathan Rhys Meyers, který dokázal skvěle zahrát mladého prchlivého krále, který je v jednu chvíli laskavý a okouzlující společník a vzápětí je zuřivostí bez sebe. ()
"Tudorovci" nejsou dokonalí, ale dokážou skvěle vyvážit své slabší stránky. Průserem seriálu jsou hlavně na začátku směšné CGI krajinky a mdlá hudba, postupně se k tomu přidává i nešťastné herecké obsazení. Hlavním problémem je sám Rhys Meyers, který to jakž takž zvládal jako mladý Jindřích, u starého ale připomíná nějakou postavičku z Monty Pythonů. Nenadchla ani Natalie Dormer. Pak jsou tady ale i překvapení - a to hlavně ve vedlejších rolích: skvěle dozrávající Henry Cavill coby Charles Brandon, pak slabě začínající, ale skvěle finišující Sam Neill a Anthony Brophy (překvapivě dojemná role velvyslance Chapuye). Postupně začíná dorůstat i hudba - ústřední smuteční melodii nebo motiv Wolseyho konce (i když se hodně kradlo z Posledního Mohykána) mi na Spotify hraje dodnes. Ve třetí a čtvrté řadě chytá druhý dech i scénárista (i když je stejně půl seriálu o sexu a popravách), takže po pompézním finále musím dát za čtyři - prozatím je to asi nejlepší historický seriál, jaký jsem viděl. Nemluvě o tom, že jsem se - po Tudorovcích, White Queen a několika hodinách strávených na Wikipedii - konečně začal trochu chytat v anglické historii. Juj! P.S. S těmi popravami by to mohli mírnit - při kuchání zaživa si má milá musela odběhnout na WC odhodit boa. ()
Podle mého snad jediný seriál se vzestupnou kvalitativní tendencí. S přibývajícími sériemi přibývá na koukatelnosti. Zatímco první série je místy klasicky seriálová (tzn. zbytečné postavy, slepé odbočky), ta třetí už je záživná od začátku až do konce. Zmíněné vlastnosti seriálů jsou také, krom blbé znělky, jeho největším záporem. Zkrátit série taa na 7 dílů by neuškodilo. Herecky zde zcel vládne Meyersm který skvěle ztvárnil pomalu se psychopatizujícího se panovníka. Až bych řekl, že to nehraje, ale že je takový i on sám. ()
Pokud něco na scénaristech HBO miluju, tak je to způsob, jakým vytvářejí postavy. Nejen, že naprosto stírají hranici mezi hlavní a vedlejší postavou (čímž jen tak mimochodem umocňují plasticitu světa), ale hlavně nakonec vždycky docílí toho, že v určitou chvíli fandíte i tomu největšímu záporákovi a ti, kdo se zdáli jako čestní klucí se promění zcela přirozeně ve svině. Zkrátka v případě Tudorovců na dichotomii kladní/záporní úplně zapomente. Pozoruhodné na seriálu je také jak se snaží středověk udělat co nejvíc cool. Jedná se hlavně o otázky životního stylu (ranný tenis) a oblékání. Mě osobně to úplně nesedí, ale ani mě to výrazně neuráží. Jedinou větší výtku bych měl ke králi, který za avizovanou plasticitou postav výrazně zaostává. Od chvíle, co se zamiluje do Anny Boleynové už jen tupě opakuje, že si ji vezme, že ji miluje a že pro to udělá vše... ()
Galerie (434)
Photo © Canadian Broadcasting Corporation
Zajímavosti (38)
- Skutečná Anna Boleynová (Natalie Dormer) měla mít údajně šest prstů na ruce a poddaní jí přezdívali "šestiprstá čarodějnice." (Zdroj: Wikipedie) (fiLLthe3DD)
- Šperky se vyráběly ručně, inspiraci čerpali jejich tvůrci ze starých obrazů. (Lynette)
- Historici často vytýkají jedinému scénáristovi Tudorovců Michaelovi Hirstovi, že se nedrží historických faktů. Také je mu vyčítáno, že v seriálu je až příliš sexu. V puritánské Americe vyvolal seriál kvůli sexuálním scénám spoustu protestů. (Lynette)
Reklama