Scénář:
Michael HirstKamera:
Ousama RawiHudba:
Trevor MorrisHrají:
Jonathan Rhys Meyers, Henry Cavill, Anthony Brophy, James Frain, Sarah Bolger, Natalie Dormer, Max Brown, Nick Dunning, Sam Neill, Jeremy Northam (více)VOD (1)
Série(4) / Epizody(38)
Obsahy(2)
Od okamžiku, kdy se jako 40letý chopil moci, byl anglický král Jindřich VIII. panovníkem s nenasytným apetitem a minimálním zájmem o státní záležitosti. Stal se tak ideálním terčem pro zneužívání svým intrikánským kancléřem, kardinálem Thomasem Wolseyem, jehož ambice usednout na papežský stolec vévodily jeho osobním cílům. Touha krále Jindřicha po mužském potomkovi a neschopnost jeho ženy Kateřiny Aragonské mu syna porodit, nasměrovaly jeho království na historickou cestu, která ohrožovala královy pravomoci, podpořila nástup Anne Boleynové, milenky odhodlané stát se novou královnou, a podnítila krvavou protestantskou reformaci, jež oslabila přední postavení katolické církve v Evropě. Navzdory překážkám ze strany mocného papeže v Římě, ambiciózním a zkorumpovaným vladařům z celé Evropy a dokonce i vlastním poddaným se Jindřich nezastaví naprosto před ničím, včetně exilu a zavraždění svých nejbližších, aby svých cílů dosáhl. (Viasat)
(více)Videa (4)
Recenze (339)
Nic není tak černobílé jak se na první pohled zdá, nikdo není doopravdy zlý ani hodný, chvíli sympatizujete s tím, pak za se oním. Ano, pravda je, že kulisy vypadají jak nakašírovaný polystyren, ale kostýmy to bohatě vynahrazují. Co na tom, že šaty vypadají jak kdyby je právě švadlena došila? Královský dvůr těžko chodil v orvaných hadrech :) Kardinál Wolsey se postupně stal mojí nejoblíbenější postavou a jeho zatčení se stalo ukočením a vyvrcholením celé série, výbušný Meyers podává zajímavý a dobrý herecký výkon a osvěžíte si obzory nad politickou situací v 16.stol. a dobovými postavami (Cromwell, More...). Možná právě v době Lostů a Prison breaků je tohle svěží a příjemné osvěžení... uvidíme (pokud budou i další série)jak se bude seriál dál vyvíjet. ()
Příliš sprosťáren a málo politiky na padesát pět minut. A jak čas postupuje, zdá se mi to jako čím dál zoufalejší nuda. Pořád jsem doufala, že se to spraví, ale asi je čas pod tím podtrhnout židli. Nedaří se sehnat dostatek charismatických herců, aby to utáhli, a to se žádnými kostýmy ani ničím jiným nedožene. ()
Proč tak nízké hodnocení? Na TV seriál je to solidní dílo s nádherným pohledem na Anglickou renesanci za Jindřicha VIII. Seriál jsem viděl celý a vůbec mi nevadí, stylizace některých postav. Trochu nechápu rozčarování v některých komentářích ohledně erotiky. Dle mého názoru jí tam žádný přehršel není. Já bych si ten přechod ze středověku na renesanci byť na dvoře krále Anglie moc neidealizoval... HBO seriály umí. Milovníkům historických filmů doporučuji. ()
Zatím jsem viděla teprve první řadu, ale myslím, že k ohodnocení (jak hvězdičkovému tak slovnímu, které budu po zhlédnutí dalších upravovat) to už stačí. Tak tedy k 1. řadě: Hezounká pohádka (v první části série spíše pro dospělé, od doby, kdy král zahájil pokus anulovat své první manželství pak z té erotiky trochu ubrali) s občasnými (a velmi depresivními) prvky balady (na mor zemřelá dívka v manželské posteli, spoiler, Markétina smrt v louži krve a mléka, upalování knih a kacířů), s herci (s výjimkou představitelů kardinála Wolsleyho a lorda Rocheforta) vybraní v nějaké modelingové agentuře (ano, tak jsou pohlední) leč typově postavám vůbec neodpovídají (naštěstí většinou hrají dobře, či tam jsou tak málo, že se to dá prominout). Odchylek od toho, jak to fakt bylo, je na Wikipedii na několik stran A4, tak tím tady nebudu (protentokrát) obtěžovat. Pěkně u toho zrelaxuji, kouknu se na Cavilla, Rhys Meyerse a Blua a jsem víceméně (uf to je ale slovo) spokojena. Ovšem, kdyby se to nejmenovalo Tudorovci, byla bych určitě spokojenější. 2. řada: Zatím co první připomínala pohádku, ta druhá spíše horor (ono taky od pohádky k hororu bývá jen krůček). Příliš mnoho mučení, popravování a na můj vkus příliš mnoho stětí (jimiž si navíc v několika případech nejsem jista, předpokládala bych spíše věšení), no ale s tím jsem u tohodle seriálu tak nějak počítala. Každý z popravovaných se modlí za krále a lid nabádá k poslušnosti k němu, celý středověk to bylo pevně zakořeněno a i na počátku novověku to nepřipadlo nikomu nepřirozené, i když (řečeno s pláteníkem z pohádky Byl jednou jeden král) to co tehdy Anglii vládlo, nebylo ani dobré ani král, ale odpovídalo to realitě (co taky čekat od člověka, který sám sebe vyhlásí druhým hned po Bohu), takže druhá série se mi líbila více než první, konec konců v ní každý (až na Kateřinu Aragonskou, která si to nezasloužila, a Thomase Boleyna, který si to naopak zasloužil) dostali, co jim patřilo, a většinou se svým koncem naložili o dost lépe než s předešlým životem, tak snad i tvůrci dobře naloží s dalšími dvěma sériemi, třetí jsem už mezitím rozsledovala. ()
"Tudorovci" nejsou dokonalí, ale dokážou skvěle vyvážit své slabší stránky. Průserem seriálu jsou hlavně na začátku směšné CGI krajinky a mdlá hudba, postupně se k tomu přidává i nešťastné herecké obsazení. Hlavním problémem je sám Rhys Meyers, který to jakž takž zvládal jako mladý Jindřích, u starého ale připomíná nějakou postavičku z Monty Pythonů. Nenadchla ani Natalie Dormer. Pak jsou tady ale i překvapení - a to hlavně ve vedlejších rolích: skvěle dozrávající Henry Cavill coby Charles Brandon, pak slabě začínající, ale skvěle finišující Sam Neill a Anthony Brophy (překvapivě dojemná role velvyslance Chapuye). Postupně začíná dorůstat i hudba - ústřední smuteční melodii nebo motiv Wolseyho konce (i když se hodně kradlo z Posledního Mohykána) mi na Spotify hraje dodnes. Ve třetí a čtvrté řadě chytá druhý dech i scénárista (i když je stejně půl seriálu o sexu a popravách), takže po pompézním finále musím dát za čtyři - prozatím je to asi nejlepší historický seriál, jaký jsem viděl. Nemluvě o tom, že jsem se - po Tudorovcích, White Queen a několika hodinách strávených na Wikipedii - konečně začal trochu chytat v anglické historii. Juj! P.S. S těmi popravami by to mohli mírnit - při kuchání zaživa si má milá musela odběhnout na WC odhodit boa. ()
Galerie (434)
Zajímavosti (38)
- V 1. epizodě 2. série ve scéně, kdy papež vchází do paláce, je možné vidět v pozadí švýcarské gardisty. Ti však byli rozpuštěni po smrti Klementa VII. a jejich fungování bylo obnoveno až roku 1548, tudíž by se ve filmu objevit neměli. (Hopkins)
- Tvůrci Tudorovců využili kostýmy z českého barandovského studia. (Mikyska)
- Veškeré kulisy postavilo 50 lidí za 10 měsíců. (Lynette)
Reklama