Reklama

Reklama

Drama Nouzový východ se velmi podobá Mendesově oscarové Americké kráse. I tady vidíme, jak nefunkční je ta nejobecnější představa o naplnění Amerického snu, tedy poklidný rodinný život v domku na předměstí. Nicméně trpká zkušenost, kterou prožili Frank a April Wheelerovi, příběhu Americké krásy o pár desítek let předchází. Mladí manželé Frank a Abby sice také žijí nevzrušivým životem americké střední třídy jako jejich sousedé, ale sami cítí, že do tohoto prostředí nepatří. April neláká kariéra ochránkyně domácího krbu a vychovatelky vlastních dětí. Chtěla by se stát herečkou, proto se snaží Franka přemluvit k přestěhování do Paříže, neboť ve městě políbeném múzami pro sebe tuší uplatnění. Ani Frankovi se monotónní kariéra kancelářské krysy nezamlouvá, jenže místo snění o Paříži se oddává alkoholu a vnadné kolegyni. Jak se hroutí jejich společné plány a touhy, upadá i jejich vztah, jenž dospěje až do bodu mrazu. Jedinou cestu zpátky na vrchol představuje radikální řešení, ovšem k tomu by potřebovali najít sílu oba. Bez splnění téhle základní podmínky skončí jejich snažení záhubou. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (3)

Trailer

Recenze (1 151)

Marius 

všechny recenze uživatele

Začnime zľahka ... Päť “P” manželstva 1. Prvotnou príčinou všetkých rozvodov je …manželstvo. 2. Pohádate sa. 3. Podvediete ženu. 4. Podvedie vás žena. INTERMEZZO: body 3. a 4. nemusia byť nutne v tomto poradí 5. Pobijete sa a nasleduje návrat k bodu 1. Sam Mendes po štvrtý raz vyučuje Hollywood ako má vyzerať poriadna komorná dráma. Opäť je v centre len niekoľko postáv ich najužšie vzťahy a vnútorný svet hrdinov, čo Mendesovi sedí vďaka jeho divadelnej minulosti. Dekonštrukcia amerického mýtu šťastného rodinného života v domčeku na predmestí kde reklamná rodinka v príjemnom susedskom prostredí prežíva svoj sen bola síce už témou Americkej krásy, ku ktorej bude nevyhnutne RR prirovnávaná, okrem útoku na manželstvo však tentokrát Mendes bojuje proti zažitým sociálnym vzorom ako takým. RR kladie otázku prečo žiť tak ako všetci ostatní uvedomujúc si prázdnotu toho čo žijeme a uniformitu všedného dňa i seba samého v rámci spoločnosti (geniálna scéna Leo ide do roboty vlakom s desiatkami rovnakých „klobúkov“). Problém protagonistov je však priznať si to, že citujúc sv. Tylera Durdena ;-) „We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars. But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off. “ a na to aby im to dokleplo má príbeh v rukáve najväčší tromf. Len blázni, filozofi a deti hovoria pravdu, RR si však vystačí len s tým bláznom, ktorý je de fakto jedinou normálnou a so svojím ja vyrovnanou postavou celého filmu. Postava pomätenca Johna funguje ako výborný katalyzátor pre oddelenie jednotlivých fáz drámy a zároveň umožňuje vykresľovať vnútorné pocity hrdinov – z preostrenia na Kate (hoci práve John je v rámci scény prvoplánovo “aktívny”) pri jeho poslednom monológu som šiel do kolien, je to výborný formálny nápad. O hereckých výkonoch je zbytočné hovoriť, ospievali ich tu iní, avšak podľa mňa má na nich hlavný podiel scenárista a skvostné dialógy. Skratka je “čo” hrať a “čo” hovoriť. Tiež by som vyzdvihol nenápadnú a minimalistickú, avšak napriek tomu výbornú hudobnú stránku. Hudba akoby hrala v RR druhé husle, film je veľmi “tichý”, preto sporadické využitie OST umocňuje efekt scén s použitou hudbou. Celkovo mi RR vyznením pripomína pasáž z Kunderovej Nesmrtelnosti, kde má Ágnes odpovedať mimozemšťanovi za prítomnosti manžela, či by ďalší život chcela prežiť znova so svojou polovičkou. Skutočná odpoveď je samozrejme jasná, ale neteší. Skôr núti rozmýšľať či naplnením nášho života má byť snaha dať mu “zmysel”, ktorý mu tak zanovito vnucuje spoločnosť. 10/10 P.S. Zmrzlinová teória zjavne funguje. P.P.S. Hanba Akadémii…opäť raz. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

No, jak už zde napsalo několik uživatelů přede mnou, něco (málo) tomu chybělo. Jinak by to bylo nejspíš za 5*. Kašlu na připomínky typu "zbytečný, neoriginální, ukecaný, či nudný", na mě to působilo úplně jinak. Pořád se ve mě tloukla stanoviska 2 hlavních postav a celý film jsem se je snažil obě pochopit (což se mi nakonec asi opravdu podařilo). Napomohly tomu výtečné herecké výkony DiCapria a Winslet, Mendesova režie, Newmanova hudba, Deakinsova kamera...But on the other hand, netvrdím, že to bylo něco převratného (ostatně jen vysoce naivní divák by očekával druhou Americkou krásu), ale mně se film líbil a odnesl jsem si z něho zvláštní, leč silný zážitek. ()

Reklama

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Velmi otevřený a hlavně realistický film o "obyčejných" amerických manželích. Sam Mendes v mých očích opět dotáhl laťku po dvou pro mě velmi nudných a nezajímavých filmech na úroveň Americké Krásy. Leonardo a Kate jsou naprosto úžasní, emoce a upřímnost z nich čiší na všechny strany, dohromady jim to ohromně sluší a herecky ladí, i když se zrovna hádají a házejí po sobě židle. Vše dolaďuje nádherná hudba Thomase Newmana a kamera Rogera Deakinse... Není to veselý film, ale je opravdový a určitě nepatří mezi ty, na které zapomenete hodinu po jeho shlédnutí. ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Mendes se zase pustil do jakési kritiky amerického života na předměstí, ale výšin Americké krásy nedosáhl. Leonardo DiCaprio zase výtečný, Kate Winslet jako hysterka, co neví, co vlastně chce, rovněž. Přesto Nouzovému východu chybí něco víc, co by člověka, když už vážil dalekou cestu do kina, posadilo na prdel. A nestačí ani rozhárané vztahy obou hlavních představitelů či magor ve skvělém podání Michaela Shannona. ()

Spooner 

všechny recenze uživatele

Sam Mendes dává těm "šťastným" rodinám z amerického předměstí další těžkou ránu a předkládá nám opravdu velmi mrazivý příběh jednoho páru. A nečekejte, že by Mendes opět používal ironii a černý humor jako v Americké kráse, tady se jde ještě více do hloubky a výsledek je ještě mrazivější a lepší. Scénář je napsán dokonale (nebo možná spíše kniha, kterou si mám teďka docela nutkání přečíst), dialogy přesně vystihují pocity hlavních hrdinů a herecké duo je strhující. Oba hrají na sto procent a věřil jsem jim to v každém okamžiku a hlavně díky ním jsem dokázal do jejich postav tak vžít. Opravdu velmi silný emotivní zážitek. ()

Galerie (38)

Zajímavosti (23)

  • Potrat nebol až do roku 1966 legálny v žiadnom štáte v USA. Keďže sa dej odohráva v roku 1955, pomohla si April (Kate Winslet) "podomáckym" spôsobom, ktorý bol známi medzi ženami v 50. rokoch. Slúžila na to hadica, ktorú našiel Frank (Leonardo DiCaprio) v kúpeľni. Do hadice sa napustila vriaca voda, ktorá sa potom vstriekla do maternice s plodom. To malo za následok vyprovokovanie potratu. Tento spôsob bol ale bezpečný len do 12. týždňa tehotenstva. Po tomto týždni sa stával tento spôsob vážne nebezpečný a spôsoboval masívne krvácanie. (Dajman)
  • April (Kate Winslet) kouří značku cigaret Marlboro Light, které byly ale uvedeny na trh až v roce 1977. Film se přitom odehrává v 50. letech. (Nathanielmon)

Související novinky

Kolty a magie

Kolty a magie

02.04.2009

Kulku ze šestiraňáku by si zasloužil člověk, který vypustil na internet sice nedokončené, ale obrazově velmi kvalitní X-Men Origins: Wolverine, a magii zase studio Fox, aby se mu povedlo odčarovat z… (více)

Komiksová kázeň Sama Mendese

Komiksová kázeň Sama Mendese

31.10.2008

Tak z tohohle se vyvine buď stoprocentní kachna, anebo jedna z nejzajímavějších komiksových adaptací vůbec. Studio Columbia Pictures totiž koupilo práva na drsného Preachera a momentálně prý ukecává… (více)

Klasiky od klasiků

Klasiky od klasiků

11.04.2008

Chtěli byste atraktivní zprávy o mladých hezounech a třeskutých předražených velkofilmech? Třeba tu kachnu o Orlandovi Bloomovi v hlavní roli Prince of Persia? A co takhle novinka o dvou ošklivých… (více)

Kate zaskakuje za Nicole

Kate zaskakuje za Nicole

15.01.2008

Jakmile Nicole Kidman dotočila válečný velkofilm Baze Luhrmanna Australia, s nadšením se vrhla na další projekt, nazvaný mateřství. S manželem Keithem Urbanem očekávají potomstvo, což je určitě… (více)

Reklama

Reklama