Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dvaja profesionálni zlodeji, Porter a Resnick, naplánujú jednorazovú akciu priamo v uliciach mesta, pri ktorej by mohli zinkasovať až pol milióna dolárov. Úspešne olúpia čínsku mafiu o 140 tisíc, no keď má prísť k deleniu peňazí, všetko sa zvrhne. Resnick kvôli finančným pohľadávkam syndikátu svojho parťáka podrazí a tým ho pripraví nielen o polovicu peňazí, ale aj o život... aspoň to si všetci mysleli. Porter sa však vracia – drsnejší a neústupnejší ako kedykoľvek predtým. A chce svoj podiel.

Dlhých sedem rokov museli diváci čakať na pôvodnu verziu temnej kriminálky ODPLATA, ktorá bola v roku 1999 prestrihaná na požiadavku producentov, ktorí považovali Helgelandov režijný debut za príliš brutálny. Scenárista oscarového L.A. CONFIDENTIAL bol z pozície režiséra vyhodený a nahradený Johnom Myhrem, ktorý znova natočil tretinu filmu. Nová a vylepšená ODPLATA je výsledkom niekoľkoročnej práce Briana Helgelanda, ktorý chcel divákom predstaviť svoj film – v takej podobe, akú mali zhliadnuť už pred rokmi. (Visáč)

(více)

Recenze (246)

Boss321 

všechny recenze uživatele

Původní verzi jsem viděl poměrně nedávno, ale rozhodně nemám v úmyslu, srovnávat tyto dva na první pohled stejné filmy. Oba snímky se naprosto liší závěrem a tím pádem celkovým vyzněním, které se mi více líbí u téhle režisérské verze. Mel Gibson v roli muže, který chce pouze dostat zpět své peníze a nic ho přitom nezastaví, působí neuvěřitelně drsně a neústupně (nechtěl bych, aby po mě někdo takovýhle šel :-)). Jsou spousty filmů o pomstě, ale Payback se mi líbí ze všech absolutně nejvíce (nerozlišuji verze obě jsou bombastické). Ve svém žánru špička a jeden z nejlepších akčních snímků 90. let. Brian Helgeland nic zbytečně nenatahuje a oproti původní verzi ubral ještě deset minu (Payback je ten typ filmu, že i kdyby měl tři hodiny, tak se nebudu nudit ani sekundu). Nezbývá než poděkovat Brianu Helgelandovi, že se mu podařilo uvolnit jeho verzi, kterou řadím na stejný stupěň jako původní verzi....... ()

kitano 

všechny recenze uživatele

Prva verzia je dokonalo vybruseny mainstreamovy produkt. Rezisersky zostrih si ide vlastnou cestou. Temnejsou, drsnejsou, olemovanou vacsim poctom mrtvol. Povodny Porter je proste supermazany, prefikany grazel, ten "novy" je hlavne looser, ktory vstal z mrtvych, aby zistil ze okrem schopnosti ziskat prachy mu nezostalo vobec nic. Skutocne unikatna moznost pozriet si dve, podstatne rozdielne verzie toho isteho filmu. Vyzdvihovat ani jednu znich vsak nebudem. Obidve su skvele. ()

Reklama

HAL 

všechny recenze uživatele

Drsnější a méně přístupné běžnému divákovi (Directors Cut například v podstatě nemá žádnou hlavní zápornou postavu, prosti které by se mohl divák upnout) jako původní "producentský" sestřih Odplaty, ale svým způsobem i lepší... a také velmi zajímavá příležitost pro srovnání autorského přístupu s tím který je cílený na diváky. 9/10 ()

monolog 

všechny recenze uživatele

Drsnější, tvrdší, krutější, taková je Helgelandova verze. Je to zvláštní, ale i ta předchozí mi připadala hodně drsná, ale to jen dokud jsem neviděl tuto. Tentokrát je skutečně Mr. Niceguy pryč. Ani ne tak kvůli jinému konci (asi tak posledních 30 minut) nebo kvůli změně odstínu barevnýho filtru (z tmavě modré na světle modrou), ale právě kvůli typu a množství hudby a monologům, které hlavní postava vedla. Tady je to skutečně jenom zločinec, i když si stojí za svým a nehodlá ustoupit ani o píď. Navíc zločinec, kterej má problémy se ženskýma a nějak je příliš podceňuje a nedokáže odhadnout (a kdo jo?), což se mu nejednu vymstí. Ty monology z něj dělaly člověka smířeného s realitou, tragického hrdinu, klaďase, který dělá to, co musí. Tady jsem si uvědomil spoustu těch populistických manýrů, které se dostaly do verze z roku 1999 (třeba heroická hudba, když zachránil svou přítelkyni, zraněný, ale živý pes, Porter ke konci se chovající jako zamilovanej křen atp). Tato verze je mnohem lepší a reálnější, ale producentům se vůbec nedivím, že ji chtěli změnit, protože to není standardní dnešní hollywoodský film. Takovýhle film by natočili v Hollywoodu možná tak před třiceti lety, kdy nemuselo být všechno ohappyendované nebo populisticky korektní. Tohle je dokonalá kriminálka, nejlepší zástupce americké drsné školy, i když o pár let později, než hard-boiled school největší svůj rozkvět zažila. Žádný servítky, žádný pozlátko, realita a sveřepost. Mimochodem, tady něco je. Něco pěkného, abych tak řekl. Jo, povedly se mi, povedly se mi tak, že jsem je chtěl prodat distributorům. Jenže to je prakticky dneska nemožný se protlačit. ()

Hal_Moore 

všechny recenze uživatele

Každý má raději jinou verzi, někteří dávají přednost verzi z roku 1999, někteří upřednostní raději režisérský sestřih. Já osobně jsem si na verzi z devětadevadesátého navykl a byl pro mě trochu problém nevidět SPOILER tři malá prasátka co šla na trh, výborné finále s explodujícím autem pomocí cigarety a následně scénou s telefonem, závěrečnou hlášku.../SPOILER Straight Up je tak napůl úplně jiný film, je trochu drsnější a Porter se tentokrát nepáře opravdu s nikým, závěrečných cca dvacet minut je perfektně natočeno, avšak já už si navykl na původní zakončení. Na plné hodnocení to stále ještě je, ale všem vždy poradím, ať si pustí tu starší, optimističtější verzi. PS: Ten modrý filtr mi strašně chyběl. ()

Galerie (6)

Zajímavosti (3)

  • Filmovanie snímky prebiehalo v amerických mestách Los Angeles a Chicago a trvalo od 10. októbra 1997 do 27. januára 1998. (MikaelSVK)
  • Porter (Mel Gibson) používá ve filmu zbraň Smith & Wesson Model 29 ráže .44 Magnum. (dc125)

Reklama

Reklama