Režie:
Brian HelgelandScénář:
Brian HelgelandKamera:
Ericson CoreHrají:
Mel Gibson, Gregg Henry, Maria Bello, Bill Duke, Deborah Kara Unger, John Glover, William Devane, Lucy Liu, David Paymer, Sally Kellerman, James Coburn (více)Obsahy(1)
Dvaja profesionálni zlodeji, Porter a Resnick, naplánujú jednorazovú akciu priamo v uliciach mesta, pri ktorej by mohli zinkasovať až pol milióna dolárov. Úspešne olúpia čínsku mafiu o 140 tisíc, no keď má prísť k deleniu peňazí, všetko sa zvrhne. Resnick kvôli finančným pohľadávkam syndikátu svojho parťáka podrazí a tým ho pripraví nielen o polovicu peňazí, ale aj o život... aspoň to si všetci mysleli. Porter sa však vracia – drsnejší a neústupnejší ako kedykoľvek predtým. A chce svoj podiel.
Dlhých sedem rokov museli diváci čakať na pôvodnu verziu temnej kriminálky ODPLATA, ktorá bola v roku 1999 prestrihaná na požiadavku producentov, ktorí považovali Helgelandov režijný debut za príliš brutálny. Scenárista oscarového L.A. CONFIDENTIAL bol z pozície režiséra vyhodený a nahradený Johnom Myhrem, ktorý znova natočil tretinu filmu. Nová a vylepšená ODPLATA je výsledkom niekoľkoročnej práce Briana Helgelanda, ktorý chcel divákom predstaviť svoj film – v takej podobe, akú mali zhliadnuť už pred rokmi. (Visáč)
(více)Recenze (246)
,,TAKŽE CO MÁŠ V PLÁNU, PORTERE?“ … ,,DOSTANU ZPÁTKY SVÝ PRACHY“… /// Drsnej týpek, kterej nejen ví co chce, ale i jak toho dosáhnout!... Dokonalá Noirovka, se vším, co k tomuhle žánru patří a Melouš, vzpomínající na lepší časy. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Knihu ,,The Hunter“, kterou v roce 1962 napsal Donalda E. Westlake, jsem nečetl. 2.) Zase se přesvědčím, že píchat Lucy Liu byla fakt nebezpečná záležitost. 3.) Thx za titule ,,fridatom“. /// PŘÍBĚH *** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ * ()
Matne si spomínam na "pôvodnú verziu", z ktorej bol Helgeland vykopnutý z režisérskej stoličky. Je mi sympatická snaha a nezdolnosť tohto chlapíka za každú cenu dotočiť svoju verziu. Podľa toho vysokého hodnotenia asi spravil dobre, napriek tomu, mne sa zdá to vysoké percento brutálne prestrelené... Jednoduchý a trefný názov tak priamy ako celý predvídateľný storyline, Gibson je drsný jak sviňa a nemá zľutovanie s nikým, je to tak akurát akčne "coolové", záporáci drsní a drsnejší, vizuál chladných a studených filtrov..ale to všetko mi nevybočuje z radu štandardne dobrého trileru, ktorých by som napočítal viac... ()
Payback: Straight Up má prakticky totožnej děj jako původní verze, o nic víc drsnější ani lepší, prostě stejný a jestli tam byly nějaký scény navíc, tak sem si jich nevšim, nicméně to co doznalo razantní změny, to je konec, je úplně, ale úplně jinej než v původní verzi, ale jestli je lepší a drsnější? Podle mě ne, já mam radši ten klasickej, tady je to taková hodně velká rychlovka. Ty legendy o tom, že je tenhle Director's Cut daleko větší masakr než původní verze, je jen báchorka ()
Tu je jasný dôkaz toho, že nebyť zmäkčenia pôvodného scenára, film by pravdepodobne dosiahol väčšieho uznania/tržieb, ktorých sa v štúdiách tak obávali. A dobre im tak. Helgelandovi sa týmto určite vrátilo zadosťučinenie, satisfakcia a pocit parádne odrobenej práce. Aspoň takto, keď už nie v kinách. Je pravda, že pôvodný 'Payback' som videl dávno, takže porovnávať až tak nejdem, no toto bol ozajstný nekompromisný nárez. Je to paradox, ale aj napriek tomu, že Porter je v celom filme snímaný ako ten najposlednejší motherfucker, ktorý nemá problém preraziť hubu žene, tak si ho podvedome zafixujem ako hrdinu. A chcem viac coolového Gibsona! Pred a nie za kamerou. 100%. ()
Většina režisérských verzí se od originálu moc neliší, ale ODPLATA je tedy rozhodně jiná. Připomnělo mi to Beznaděj a Strážce zákona, knižní experiment Stephena Kinga, který chtěl dokázat, že stačí změnit pár věcí a příběh je rázem jiný. PAYBACK: STRAIGHT UP a původní ODPLATA se moc porovnávat nedají. Obě jsou výborné, ale jedna má něco co ta druhá ne a ta druhá má něco co nemá ta první (změní se kamerový filtr, zmizí komentář hlavní postavy, konec je úplně jiný atd. atd.). Hlavně postava Portera dostává jiný rozměr a podle mého skromného názoru patří k nejlepším rolím Mela Gibsona. Možná že je i nejlepší. Jsem rád, že se Helgelandova "původní verze" přece jen dostala ven. Byla by to totiž velká škoda, kdyby na ni ve skladišti jen padal prach. ()
Galerie (6)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (3)
- Filmovanie snímky prebiehalo v amerických mestách Los Angeles a Chicago a trvalo od 10. októbra 1997 do 27. januára 1998. (MikaelSVK)
- Deborah Kara Unger (Lynn Porter) si při natáčení scény, kde ji Mel Gibson (Porter) bije, zlomila dvě žebra. (D3VIL)
- Porter (Mel Gibson) používá ve filmu zbraň Smith & Wesson Model 29 ráže .44 Magnum. (dc125)
Reklama