Režie:
Tarik SalehHudba:
Krister LinderHrají:
Vincent Gallo, Juliette Lewis, Udo Kier, Stellan Skarsgård, Alexander Skarsgård, Sofia Helin, Fares Fares, David Lenneman, Michael Mansson, Åke Lundqvist (více)Obsahy(2)
Co kdyby se všechna metra světových metropolí propojila v jeden světový obří dopravní
systém?
Příběh se odehrává v nedaleké budoucnosti, kdy se svět potýká s nedostatkem ropy a všechna
městská metra v Evropě byla propojena v obří podzemní dopravní systém. Ve Stockholmu žijící
Roger má však zvláštní starost. Kdykoli sestoupí pod zem, pohodlné cestování mu znepříjemňuje
neznámý hlas v hlavě. Obrací se proto k tajemné Nině, aby mu pomohla utéci ze znepokojujícího
prostředí spletitých tras metra. Čím se však dostávají dál, tím hlouběji je Roger zaplétán do
neznámého spiknutí.
(oficiální text distributora)
Recenze (92)
„Mám plán, jak tohle všechno ukončit. Mohu vám pomoci zbavit se toho hlasu natrvalo. Ale budete mi muset pomoct.“ - „Jenže já jsem tak...“ - „Vystrašený?“ - „Ne, to ne. Jen jsem hrozně obyčejný. Chlap, který je nešťastný v životě, v práci, ve všem...a nemůže to vyčítat nikomu jinému, protože se pro všechno rozhodl sám.“ - „Ale co když jste se nerozhodl sám?“ Mé první filmové setkání s režisérem Salehem. Bylo zajímavé vidět, jak v době vzniku filmu tvůrci viděli budoucnost roku 2024. Viděno perspektivou současnosti, působí to trochu naivně. Ale to nic nemění na tom, že má Metropie neokoukanou, pro mě osobně svěží animaci a vtahující, depresivní atmosféru (vládne bezčasí, pošmourno a šeď). Potud nemám filmu, co bych vytknul. Myšlenka v podstatě totalitního systému společnosti kontrolujícího lidi skrze postupnou manipulaci (pomocí kamer, odposlouchávání a vnucování vnitřního hlasu) je zajímavá. Horší je to ale bohužel s provedením, kdy je řada věcí řešena zkratovitě, nedomyšleně a některé otázky zůstanou nezodpovězeny. Dám lepší 3*. ()
Dopravní společnosti vládnou světu (resp. velké sjednocené Evropě) a systém metra pod Evropou je v jistém ohledu velmi unikátní (cesta z Moskvy do Madridu je pak jen otázkou několika minut). Roger má ale k metru nedůvěru, a tak dává přednost cestování po vlastní ose (kole), až do okamžiku, kdy mu kolo někdo zdevastuje, a tak Roger musí vzít zavděk globálním dopravním prostředkem. Jenže jakmile vkročí do podzemí, zaslechne ve své hlavě tajemný hlas ... U některých filmů si stačí přečíst popis, a zbytek si jen tak představovat - dopadne to lépe než sledování vlastního filmu. Po zajímavém začátku se vše začne docela brutálně zamotávat (co má společného šampón na vlasy, metro a tajemné hlasy, hm) a ke konci jsem nevěděl ani jak se vlastně jmenuju. Na druhé straně je celé prostředí (příjemně) depresivní, chladné a šedivé, a tomu odpovídá i celková animace (chvilku trvá, než si člověk zvykne - ale pak je to bomba). Film měl určitě mnohem větší potenciál, než nakonec nabídl... ()
Z Metropie jde i přes hlasy amerických herců v hlavních rolích cítit severská tvorba. Vizuál je chladný, temný, děsivý a především originální. To už ale nemůžu říct o zápletce, která té originálnosti moc nepobrala. Takže pokud je Metropia něčím zajímavá, tak jde především o atmosféru a použitou animaci. ()
Je to škoda, že to není na více jak 3, páč zákl. idea je zajímavá, ale to by zde nesměl býti takový nic+moc scénář, kterýžto dle mého až moc spoléhá na ten vizuál, který mi příjde jako mix anim. Zemana a animačních piškuntáliích na jutub. Jako hraná distopie by to možná bylo lepší. Hl. postava vypadá jako z těch hrůzných fotek z koncentračních táborů (záměr?) a jeho partnerka Anna zase jako zajímavý mix Lucky Bílé a černošky.;-) Nejlépe dopadla Nina. Tak se tvůrcům opravdu povedla. Angličtina nebyla špatná (Udo Kier to jistí) ale mám pocit, že v norštině/dánštině/šwédštině by to bylo o něco démoničtější. Nevím sice přesně, co mají autoři proti šampónům ovládajích lidi, ale docela časté prvky alá Hello Kitty, tomu daly aspoň nějaký ujetý šmrnc. A taky jsem si všiml na poličce v Rogerově bytě, Pikachu.:) A to jak 90% děje tone ve slušné temnotě, mi připoměla Lynche. Nejzajímavější je nakonec na tomto projektu hudba, která mi v 1.pol. zněla jako Max Richter z Le Congress či Waltz with Bashir. A mám silný dojem, že nakonec nejzajímavějším prvkem na celém filmu jest závěrečný song. Ten byl totiž pohříchu atmosphéričtější, než celý film dohromady. Na 1 kouknutí, ok. Ale mělo to dle mého, na víc. ()
Metropie je ambiciózní kousek, který chtěl k výrobě celovečerního animovaného filmu využít experimentální techniky a originální vizuál. Což o to, obojí je naplněno a vytváří dohromady svět nepříjemné dystopie, která připomíná známý sci-fi román Obchodníci s vesmírem od Fredericka Pohla mapující svět ovládaný bezohlednými obřími korporacemi, manipulačními technikami a všudypřítomnou reklamou. Potíž je ale v tom, že opravdu vážně pokulhává to, co dělá animovaný film tím, čím je. Tedy sama animace. Přitom divák si v posledních 15 letech zvykl na opravdu dynamický vývoj animačních technik a díky rodinným celovečerákům i fenoménům, jako je rodina Simpsonových, ji považuje prostě za samozřejmou. Možná to byl i záměr, ale v tom případě naprosto mylný a spíš se jedná o neumětelství. Je to pomalé, s nepříliš propracovaným světem i postavami. Tři hvězdičky nakonec dávám za určitou výlučnost a originalitu, protože velkou konkurenci tahle produkce neměla ani v minulosti a nemá ji ani dnes. Celkový dojem: 50 %. ()
Galerie (9)
Photo © Tribeca Films
Zajímavosti (7)
- Po dokončení scénáře cestoval fotograf Sesse Lind po Evropě a vyfotil potřebná místa ve Stockholmu, Berlinu, Paříži a Kodani. Fotografie byly zpracovány v programu Photoshop a animovány za pomocí programu Adobe After Effects. Produkce trvala dva roky. (Aelita)
- Příběh a doprovodné materiály k filmu společnost Atmo připravovala čtyři roky, než se začalo s animací. (Aelita)
- Salehova dystopická vize Evropy, v níž jsou jedinci kontrolováni systémem, odráží stopy orwellovských a kafkovských děl. (Zdroj: Letní filmová škola)
Reklama