Režie:
Sean S. CunninghamKamera:
Barry AbramsHudba:
Harry ManfrediniHrají:
Adrienne King, Betsy Palmer, Harry Crosby, Laurie Bartram, Jeannine Taylor, Kevin Bacon, Mark Nelson, Robbi Morgan, Peter Brouwer, Walt Gorney, Rex Everhart (více)VOD (2)
Obsahy(3)
Vítejte v táboře Crystal Lake. Jeho historie je krvavá a místní říkají, že je prokletý. Je to dokonalé místo, kde může psychopat za svitu romantického úplňku zabíjet zamilované táborové vedoucí jednoho po druhém. Původní vyvražďovačka režiséra a producenta Seana S. Cunninghama vedla ke vzniku fenomenální filmové série a stovek imitací. Díky atraktivnímu obsazení (včetně mladého Kevina Bacona) a kreativnímu způsobu, jakým brutální syn zbožňující matky používá ostré nástroje, nepřestává tento klasický krvák napínat, inspirovat a děsit. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (492)
Počin, který se ukázal být pro následný vývoj filmového horroru velice důležitým. Tento levně natočený snímek je po dvou významných peckách 70.let - konkrétně Texas Chain Saw Massacre (1974, režie Tobe Hooper) a Halloween (1978, r: John Carpenter) – rozhodujícím momentem, spouštějícím lavinu tzv. teenagerovských vyvražďovaček, tedy subžánru zvaného slasher. Je docela možné, že kdyby to nebyl zrovna tenhle Pátek 13., byl by tuto vlnu odstartoval nějaký podobný snímek. Ale historie hovoří jasně. Film vydělal velké peníze a mnoho kritiků jeho obliba dodnes udivuje. Cunningham byl ale se svým nápadem evidentně v pravý čas na správném místě (tedy samozřejmě: ve zrušeném mládežnickém táboře u jezera Crystal Lake). A přiznejme si, že na tom filmu opravdu něco je. Své udělala kromě vhodně zvoleného času a místa (prázdniny, nádherné jezero a lesy kolem) hlavně nevšední, zdánlivě amatérská kamera. Ta totiž často snímá děj a (hlavně!) průběh vražd jakoby z pohledu zabijáka. Divák je tak nechtíc vtažen do poněkud zvrhlé, ale zajímavé role, se kterou se (pokud je zcela v pořádku) sice neidentifikuje, ale stává se další obětí tvůrců: Lapeným divákem. Vyvražďování mládeže v podobných filmech zajímalo ze všeho nejvíce právě mládež. To byla oproti minulým desetiletím nejvýraznější změna ve vývoji a chápání žánru. Horror přestal být záležitostí dospělých, a tento zásadní zlom mu přinesl na jedné straně ještě větší popularitu, stejně jako značnou kvalitativní devalvaci na straně druhé. Největší přínos ovšem znamenal pro peněženky producentů, a tak není divu, že se slasherům v 80.letech tak dařilo. Poptávka byla velká, a nabídka nemohla pokulhávat. Pátek třináctého (mimochodem, znáte příhodnější název pro horror?) se dočkal až neskutečného množství pokračování, a není jisté, zda bude tato série kdy ukončena. V dalších dílech byl totiž uveden do života populární maniak Jason, o němž se v původním filmu pouze hovoří. Tato postava v hokejové masce se ukáže být až neskutečně životaschopnou... Ale to už je trochu jiný příběh. [Napsáno v srpnu 2006 pro blog Horror, Chlast & Rock'n'Roll.] ()
Jason Vorhees máchl mačetou, ale posekal kolem sebe maximálně lístky z osiky. První díl proslulé slasher série byl slabota, už jen tím, jaký neschopný režisér se ujal jeho realizace. Takového neschopa aby pohledal. Má k dispozici takového charismatického kabrňáka zabijáka a přitom je to taková vlezlá nuda. Nejhorší je film v gore. Jeho mimořádně neumětelské provedení se nejvíce projevovalo u zamordovaného Kevina Bacona, kterého snad polili Hellmansem, a on z lůžka jen zvolat reklamní slogan "je prostě to nejlepší". No smál jsem se ještě asi půl hodinu u toho jeho výrazu. Kupodivu film jako komedie fungoval náramně. Mordy přímo odfláknuté a směšné ve srovnání s dnešními horory, navíc jich bylo málo. A to vše zcela s nulovým napětím. Hlavně celkově nepříliš sympatický styl režiséra Seana Cunninghama, kterému bych dal natočit jen tu reklamu na kečupy. Mám pocit, že by dosral i tu a ve výsledku by z toho měl majonézu. Tenhle film zrovna tak. Láká na to, jak je ultra drastický, a přitom je to taková ubohoučká slabota. Po technické stránce film u mě úplně propadl. Stará mega srajda. Ani trochu nelíbilo. 0% ()
Slasher, který jsem si musel pustit na pátek třináctého. Jedničku jsem viděl už několikrát, ale zdá se mi to pokaždé o něco slabší a slabší. On je vlastně celkem jednoduchý. Vraždy jsou jednoduché a jakoby nedotáhnuté do konce (ve své době to ale splnilo účel). Na dnešní dobu z toho ani nejde strach a proto kdo se na to podívá poprvé nyní, tak ho to ani nemůže zaujmout. ()
Priemerný slasher. Označenie, s ktorým absolútne súhlasím. Ibaže v tej dobe (a žánrovej etape, ktorej predchádzala), bol priemer nastavený ešte pomerne vysoko. Napätie ujde a vraždy sú celkom vynaliezavé, zato scenár je slabý, réžia béčková a záporák na smiech. Aj tak som ale pomerne spokojný. Neviem, asi je to tými osemdesiatymi rokmi. PS: Strašne som nadržiaval Robbi Morgan. A čo z toho, keď umre ako prvá... ()
Když jsem shlédl Jasona X, říkal jsem si, že je to hodně špatný film, ale sakra ten Jason musí bejt borec. Jason X Fredie mě ještě víc ujistil o "tom klukovi s brankářskou maskou a velikou mačetou" a byl Frediemu velmi dobrým soupeřem. Pak naše vase skvělá televize Nova pustí 14náctého v sobotu (ano, den po pátku 13náctem... tohle by klukům z Hollywoodu neuniklo!) v 23 hodin a něco minut první díl jeho N-talogie. Čekal jsem a dočkal se. Bohužel výsledek mě zklamal natolik, že i ty dvě hvězdičky jsou ještě dost nepřiměřené. Škoda, že nemám chuť dát téhle slátanině, která mě vůbec nevyděsila a která svou vírou v sílu spojení matka-syn pohnojila začátek celé série. Budiž vám někdy odpuštěno... ()
Galerie (178)
Zajímavosti (94)
- Sally Field dostala nabídku na roli Alice Hardy, ale odmítla ji. Roli nakonec získala Adrienne King. (Stocki)
- Postava Stevea Christyho (Peter Brouwer) byla pojmenována podle Stevea Minera, který se na filmu podílel jako vedoucí výroby. (Stocki)
- Pracovní název byl A Long Night at Camp Blood (Dlouhá noc v kempu krve). (masw)
Reklama