Reklama

Reklama

Každý den na svobodě znamená malý zázrak. Válečné drama o židovské partyzánské jednotce bratří Bielských... Když v červnu 1941 vtrhla německá armáda na území dnešního Běloruska, zvláštní komanda s místní policií pronásledovala židovské obyvatele a docházelo přitom k ničivým pogromům. Bratři Bielští dokázali zachránit více než dvanáct set Židů před deportací do koncentračních táborů. V hlubokých hvozdech Nalibockého pralesa poskytli pronásledovaným židovským uprchlíkům útočiště v lesní vesničce, které se přezdívalo lesní Jeruzalém a stalo se jediným svobodným místem na okupovaném území. V lesním táboře postupně vytvořili jednu z největších židovských partyzánských skupin, která dokázala úspěšně čelit nacistickým okupantům. Přirozeným vůdcem oddílu se stal Tuvia, jeho horkokrevný bratr Zuš se kvůli osobním sporům připojil k Rudé armádě. Do dějin druhé světové války se však zapsali jako hrdinové, jejichž příběh dokládá, že i Židé dokázali aktivně bojovat proti nacistům. V hlavních rolích sourozenců Bielských se představili hvězdní herci Daniel Craig (Tuvia), Liev Schreiber (Zuš) a Jamie Bell (Asael). (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (738)

Hal_Moore 

všechny recenze uživatele

Po V Bruggách další příjemné překvapení. I přesto že se pravděpodobně jedná o ještě větší finanční neúspěch než Krvavý diamant, tak mě ty pohyblivé obrázky z "běloruských" lesů vtáhly dovnitř a já se během sledování cítil jako v sedmém nebi. Tentokrát se nestali herci, ani režie ba ani hudba mou nejoblíbenější složkou, tentokrát to vyhrálo prostředí, ve kterém se celý film odehrává. Hluboké hvozdy, které ještě nestihly zničit výdobytky lidské civilizace, vrzání smrkových větví a šumění stromů, přesně takhle to vypadá v lesích v místě, kde jsem vyrůstal. Ale zpět k filmu, Edward Zwick si opět bere na svá bedra látku, která už jen na papíře chytne za srdce a rozehrává před očima diváka divadlo na city plné sentimentu. U Edwarda mi to narozdíl od jiných režisérů nevadí, i když nám schéma Defiance říká: teď přijde romantická scéna, teď přijde akční scéna, teď na poslední chvíli přiběhne záchrana..., tak i přesto jsem oči z obrazovky nespustil (také zčásti díky výborné kameře). Já byl spokojen jako už dlouho ne, jen více takovýchto filmů. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Povinnost mi velí promluvit v jedné důležité věci, neboť vidím, že spousta diváků filmu doslova a do písmene naletěla, poněvadž v něm spatřuje příběh z druhé světové války, který vypráví reálné osudy odboje bratří Bielských v běloruských lesích. To ale není pravda, o ničem takovém ten film není. Ve skutečně je o Americe. Je to jen další návodný oblbovák manipulující lidmi: 1, Craig jako Mojžíš vedený Bohem není nic jiného než Bush – a stejně jako u bývalého prezidenta i u Craiga je v určitých momentech děje zpochybňována jeho velitelská úloha. 2, Antisemitismus v Odporu je pochopitelně metaforou rasismu v Americe. Ve filmu je důsledně naznačeno, že ani k Němcům se není možné chovat hrubě, a pokud se tak děje, tak jedině v případě onoho záporáka, který je u konce Craigem - jakýmsi bdícím strážcem společenské normy (nikoliv individualitu) - zastřelen. Němci totiž ve filmu zastupují americké minority, Rusové rasisty v americké společnosti a židé utlačované barevné menšiny (lze si kupř. všimnout, že Rusové proti Němcům ve filmu nebojují, naopak se v inkriminované momentě stáhnou). I proto film takřka nevěnuje Němcům pozornost a nevybírá si z jejich řad žádného výrazného padoucha. Jde o to, tolerovat minority, nikoliv je vyhladit. Závěrečné shledání obou bratrů rozhodně není happy endem v pravém slova smyslu setkání odloučených, ale apelem na rovnostářství – vyléčený kontra-revolucionář a rasista Zus Bielski se setkává se svým, k menšinám už od počátku tolerantním bratrem Craigem (při lynči dovlečeného Němce sleduje Craig s nelibostí chování neurvalé odbojářské komunity). 3, Zákaz dítěte, strach z těhotenství a hrozba následné exkomunikace z komunity je pak odkaz na interrupci, další věčné téma Ameriky. 4, Spousta záběrů na stojící dav, který přihlíží pasivně dění, to jsme pak my - takový morální kyvadlo, který za nás ale vychyluje systém. Tiší soudci americké společnosti, kterou film de facto zúžil na mikrokosmos odborářské komunity (takové konservativně smýšlející americké maloměsto), ale filmu to v rozletu v žádném případě nevadí – dostane se na lásku, drama, akci, gender i politiku. Komické je pak oslovování různých typů diváků. Ryze mužský štěk „Descartes počítá se subjektivní povahou zkušenosti“ následuje ani ne deset sekund po vyznávání lásky. 5, Problematická role intelektuála, který není schopen zatlouct hřebík, pak koresponduje se způsobem, jak se uchopuje v Americe akademismus. Na rozdíl od básnících Němců a přestylizovaných Francouzů jedou pragmatičtí Američani v ryze utilitárním módu. 6, Ten umí to a ten zas toto, jak říkával Werich s Fričem, a i v odboji se každý musí přičinit svým dílem – hodinář dává do kupy porouchané zbraně, ženy loupou brambory a studentka múzických umění (Craigova stará) se úspěšně přeorientovala na děvkaření a medicínu. Ovšem pohádkám ideologické podbarvení nikdy příliš neublížilo, vždyť sociální rovnostářství a zdůraznění cti chudoby k české pohádce odedávna patří. Jenže Odpor, pokud dobře vidím, pohádkou není. Je to výchovná příručka. Nezapomínejme, že vynález filmu byl determinován ideologickou poptávkou. Automatismus fotografického obrazu a obecně i konstrukce fotoaparátu a filmové kamery vycházejí z touhy vytvářet perspektivu, v níž by všechny potenciální anomálie byly jednou provždy napraveny. () (méně) (více)

Reklama

Hrabka 

všechny recenze uživatele

Chytlavý válečný film z běloruského lesa. Právě to prostředí tomu značně přidává na zajímavosti. Děj i chování postav se mi zdálo být v pohodě (nechce se mi nějak pídit po tom, jestli tomu tak skutečně bylo nebo nebylo). Válečné scény jsou na skvělé úrovni, angličtina samozřejmě trochu nabourává autentičnost, ale to je víceméně detail. Po celou dobu se něco děje, je to napínavé a film podává velmi dobrý pohled na to, jak to s velkou pravděpodobností vypadalo během války nejen v běloruských lesích. 80% ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Clayton Frohman, Edward Zwick .. The Bielski's never sought recognition for what they did. S trochou empatie a historické znalosti se Vám bude chtít již při úvodních filmových pasážích plakat. Edward Zwick po svém rozehrává silně dramatický a dojemný příběh „rodinné“ partyzánské skupiny, ukrývající se za časů nacistické okupace v lesích Běloruska. Rukopis tvůrce, který se patosu nevyhýbá, bude pro zasvěcené dostatečně čitelný, a pokud Vám jeho předešlé filmy sedí, nebo máte velice blízký vztah ke zmíněnému konfliktu, budete opět nadšení. Poslední třetinka se sice mírně začíná táhnout a než se zpřetrhané kruhy dají, po nutné válečné sekvenci, opět dohromady, chvíli to trvá. Však on čas v lesním úkrytu zrovna zábavný rozhodně nebyl. Naštěstí vše pojí výtečná hudba z notového sešitu mistra James Newton Howard a celkem stereotypní prostředí zase co nejpoutavěji snímá kameraman Eduardo Serra - a jde jim to výtečně. Spoleh je taktéž na herce, přesvědčiví Daniel Craig i Liev Schreiber jsou tím nejzářivějším z jinak slušné herecké party. 90%. ()

Boss321 

všechny recenze uživatele

Edward Zwick opravdu umí! Podařilo se mu natočit vynikající válečná drama, ve kterém jsem nenašel žádnou velkou slabinu. Vůbec mi nevadilo, že ve filmu téměř nejsou bojové scény. Příběh plyne pozvolna, ale to není vůbec na škodu. Závěrečná scéna s tankem je nezapomenutlné a musím před bratry Bielskimi smeknout, neboť to co dokázali si zaslouží nejvyšší uznání!! Z Daniela Craiga se stává velmi kvalitní herec a tímto filmem to jen potvrdil. Ostatní mu zdatně sekundují, hlavně Liev Schreiber. Co dále musím ocenit je krásná kamera a nádherná hudba, která perfektně dokresluje už tak vynikající atmosféru. Nevidím ani jeden důvod proč nedát pět hvězdiček, protože Defiance (Vzdor) má vše, co kvalitní válečné drama mít má...... ()

Galerie (41)

Zajímavosti (24)

  • Některé z místností musely být natřeny speciálním nátěrem na ochranu stěn před poškozením falešnou krví. (šerminator)
  • Autorka knižní předlohy Nechama Tec, byla z počátku šokována úpravami děje pro film. Nicméně s každým dalším zhlédnutím přiznala, že se jí to líbí víc a víc. V lednu 2011 při promítání filmu popřela, že by se jí film někdy nelíbil a společně se svým synem Rolandem Tecem, který film koprodukoval, se shodli, že změny v příběhu vytvořené pro větší dramatičnost nezměnily jeho základní poselství. (šerminator)
  • Během svatby ve filmu stojí ženich na pravé straně nevěsty, zatímco na židovské svatbě ženich stojí vždy na levé straně. (šerminator)

Související novinky

Neeson a Fiennes jsou bohové

Neeson a Fiennes jsou bohové

10.04.2009

Chris Columbus svou řeckými mýty inspirovanou fantasy Percy Jackson and the Lightning Thief natlakoval zvučnými jmény. Louis Leterrier nechce s remakem Souboje titánů zůstat pozadu. Na pozadí… (více)

Zwick, bílá velryba a kanibalismus

Zwick, bílá velryba a kanibalismus

04.03.2009

Edward Zwick je prostě smolař. Točí kvalitní filmy, které mají zároveň i značný divácký potenciál, ale přesto z různých důvodů (většinou mizerná propagace) nakonec propadnou. Krvavý diamant… (více)

OSCARY – výsledky

OSCARY – výsledky

23.02.2009

Snad jen jednoho většího překvapení jsme se dočkali při vyhlašování Oscarů za rok 2008 v hlavních kategoriích: nejlepším hercem v hlavní roli se nestal Mickey Rourke za Wrestlera, ale Sean Penn za… (více)

Zlaté glóby 2009

Zlaté glóby 2009

12.01.2009

Slavnostní ceremoniál vyhlášení a předávání Zlatých glóbů pořádaný Asociací hollywoodských zahraničních novinářů je za námi a na nás je, abychom si to zrekapitovali. V oblasti filmu se stal jasným… (více)

Reklama

Reklama