Reklama

Reklama

Lidé opustili Zemi před 700 lety a přesunuli se flotilu obřích plně automatizovaných hvězdoletů. Ze Země se stalo jedno velké smetiště a uklízecí roboti, kteří ji měli dát znovu do pořádku, přestali dávno fungovat. Zůstal jen poslední z nich, VALL-I. Ten každý den ráno navlékne housenkové pásy, nabije si sluneční články a se svým kamarádem švábem se vydává do práce. Osamělost, sbírání všemožných lidských předmětů, a hlavně koukání na videokazetu s muzikálem Hello Dolly! ho postupně proměnily v citově uvažujícího tvora, který touží po lásce. VALL-I jednoho dne objeví mezi smetím výhonek rašící zelené rostliny. Tentýž den zažije i další nečekanou událost, setkává se s robotkou Evou, která byla vyslána z hvězdoletu Axiom zjistit, zda je planeta obyvatelná. VALL-I pozve Evu do svého příbytku a ukáže jí všechny své poklady, včetně zelené rostlinky. K jeho úžasu mu Eva rostlinu sebere a vypne se. Čeká pouze, až bude přepravena zpět na Axiom. Když pro ni dorazí raketa, zamilovaný VALL-I ji odmítá opustit. (TV Nova)

(více)

Videa (22)

Trailer 7

Recenze (1 551)

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Klíčová otázka: Je-li VALL-I filmem konzumním, orientovaným na vyžraného západního diváka (yuppíci po zhlédnutí vytúrujou neonový káry a sešikujou se před McDonaldem), jak muže mít tu drzost a kritizovat konzumní styl života vedoucí ke zdevastované planetě a k obezitě? Tahle ideologie se na první pohled zdá v pořádku. Jako by film cíleně útočil na své vlastní obecenstvo a snažil se ho poučit. Jenže pravda je někde jinde. Ve skutečnosti Pixaři vmanévrovávají diváka do předem utkaného symbiotického systému kalkulu a farizejství, kde filmař není o nic lepší než divák, a stejně to platí i obráceně, přičemž Bursíkovi se oba dva smějí leda tak pod knírek. ____ Celému filmu předchází pětiminutový a odlehčený kraťas z Pixarlandu o rozmíšce kouzelníka a králičího familiára. Jaký to má důvod? Za prvý je třeba odvrátit poučku, která tvrdí, že nezaujme-li film diváka do prvních deset minut, nezaujme ho vůbec. A za druhý kouzlení v tom kraťasu nemá co do věrohodnosti daleko k realitě, přestože se nacházíme v animaci, tedy ve fiktivním meta-světě ještě za filmem. VALL-I přebírá metody hraného filmu, aby se vyhnul nesrozumitelnosti. Animace tedy neznamená popření všech zákonů a zavádění evolučních postulátů. I proto se nedočkáme ve VALL-I jediné transfokace, jevu, který zpřítomňuje kameru a vytrhává diváka. Předměty a postavy zde tudíž zbíhají a vzdalují se od kamery a ona na ně trpělivě čeká, ne obráceně. Kamera ve VALL-I udivuje jistě mnohokrát sama sebe, když zjišťuje za pochodu, že slouží jako pozorovatel, ne jako zachycovatel, a hrdiny následuje jen zřídkakdy. VALL-I nemíní podvracet dohodnutou fikci, naopak sám sebe označuje za G-rated crowd-pleaser, chce zaujmout všechny, vydělat peníze a předně chce vyprávět velký, „anti-lyotardovský“ příběh a legitimizovat nejrůznější společenské činnosti a dát jim celkový smysl. Je proto neomluvitelný podvod na divákovi, když se robot VALL učí s hasícím přístrojem a hraje chaplinovský ping pong, jako by ty předměty viděl poprvé v životě... když by je měl dávno znát z garbage-pyramid, které desítky let hromadí. ____ VALL-I není dramatem děje, ale dramatem okamžiku. Scénu komponuje vždy od detailu k celku a zpátky k detailu. Pokud se přece jen pokouší o zásadní twisty a dramatický oblouky (viz kubánská revoluce ve ¾ filmu), nemůže najít klenební svorník a událostem schází jak motivace, tak nenucená spontánnost. Nedominuje zde text nad obrazem, jako u telenovel, protože Pixaři sebevědomě, a nakonec i oprávněně, předpokládají, že u VALL-I prádlo nikdo žehlit nebude. ____ Enviromentální čtení filmu donutilo přehodnotit filmovou TOPku nejen aktivistu Al Gorea, rodáka z Washingtonu, ale všimli si toho i odborníci přes fokalizaci (vypravěčská finesa zostřující hledisko té které postavy). Zatímco tedy Eve (Expert vegetační evaluace = neboli rostlinářský odborník) trpí klausovským prizmatem, tudíž se jí dostává výhradně fokalizace vnější a neznáme její myšlenky, na Vallovi participuje vypravěč mnohem častěji a poskytuje nám o něm řadu indiskrétních informací a vodítek. ____ Režisér a scénárista Andrew Stanton není zdaleka první, koho sledování běžných životních situací dovádí k soudům nad okolní společností, avšak do svých filmů to promítá s takovou průzračností, že nezbývá než s ním od první minuty (nikoliv však bezvýhradně) souhlasit. Jenže tady se vyskytl majoritní problém v nemožnosti odstředit myšlení od propagandistické rétoriky celého filmu, která se tváří děsně dekonstruktivně tím, jak rezignuje na jednotný smysl a zdůrazňuje pluralismus (už jen v tom smyslu, jak chce mermomocí infiltrovat kina po celém světě), ovšem de facto jen nepřesně parafrázuje Derridu ve smyslu kritického přezkoumání naší kulturní pansofie a výchozích pojmů (právě proto, že tyto pojmy visí nad propastí nepřezkoumané kultury, tudíž ani VALL nechápe, k čemu je Rubikova kostka a kam zařadit vidličku). ____ Je tedy nutno volat do Vatikánu, že je třeba uznat další zázrak? Není. Když na tyhle věci máte oko, vidíte, ze animák VALL-I není stoprocentně atraktivní, ani revoluční. Nakonec všemožnými citacemi a vsuvkami dává VALL-I najevo, že před klasikou se je třeba shýbat (Kubrickovi se jen uctivě přibližuje) a že autonomní klasikou vlastně ani být nechce. () (méně) (více)

Dever 

všechny recenze uživatele

Krásne spravený celí animák od začiatku až po koniec, krásny dej, soundtrack a aj myšlienka........... Soundtrack Thomas Newman:1. Put On Your Sunday Clothes ,2. 2815 A.D. ,3. Wall-E ,4. The Spaceship ,5. EVE ,6. Thrust ,7. Bubble Wrap ,8. La Vie En Rose ,9. Eye Surgery ,10. Worry Wait ,11. First Date ,12. Eve Retrieve ,13. The Axiom ,14. BNL ,15. Foreign Contaminant ,16. Repair Ward ,17. 72 Degrees and Sunny ,18. Typing Bot ,19. Septuacentennial ,20. Gopher ,21. Wall-E's Pod Adventure ,22. Define Dancing ,23. No Splashing No Diving ,24. All That Love's About ,25. M-O ,26. Directive A-113 ,27. Mutiny! ,28. Fixing Wall-E ,29. Rogue Robots ,30. March of the Gels ,31. Tilt ,32. The Holo-Detector ,33. Hyperjump ,34. Desperate Eve ,35. Static ,36. It Only Takes a Moment ,37. Down to Earth ,38. Horizon 12.2, ()

Reklama

Radek99 

všechny recenze uživatele

Neskutečně propracované vizuálno s postapokalyptickým nádechem, to je můj převládající dojem z tohoto počítačem animovaného filmu. 3D pohádka inspirovaná Kubrickovou 2001 Vesmírnou odyseou a robotem číslo 5, který se také stal po zásahu blesku skoročlověkem, má silně ekologický podtext a protikonzumní zacílení. Tedy na animovanou pohádku pro děti hodně netradiční ideologická výzbroj. Co zarazí ještě více, je fakt, že tenhle animovaný film je více než mírně depresivní... Jestliže se studio Pixar vyvíjelo, tak tímhle filmem dospělo - a dospěly i jeho filmy. Enviromentální směřování je asi tím nejdůležitějším axiomem, na kterém by lidstvo mělo stavět svou budoucnost. WALL-E to učí waltdisneyovské diváky... Podobné filmy: Číslo 9, Roboti ()

Shit 

všechny recenze uživatele

Pixar zase válí, opět perfektní a nádherný animace, prostředí, stíny, barvy, osvětlení, prostě úplně všechno a ještě víc to posléze vynikne, když se děj přesune na kosmickou loď. Nicméně tentokrát to trochu ztrácí příběhově, sice je děj velice milej, taktéž postavy, ale nic novýho to nepřináší, ale ono to ve výsledku nakonec ani nijak nevadí. Pixar se svým Wall-E jsou opět daleko přede všemi konkurenty a jen tak někdo je z trůnu nejlepších animáků asi nesesadí. ()

Skejpr 

všechny recenze uživatele

Až na drobné škobrtnutí na konci prakticky brilantní. Potěší několik fórků a odkazů (Odysea rulez) a také hrané pasáže. Celých prvních deset minut je absolutně geniálních a tolik dechberoucích pasáží jsem v jednom filmu snad ještě neviděl. Takže jen škoda toho konce, no... Taneční scéná by měla být vyryta do pomníku světové kinematografie políčko za políčkem..... ()

Galerie (41)

Zajímavosti (65)

  • Režisér filmu Andrew Stanton namluvil jednu postavu na Axiomu ve scéně, kdy lidé ve filmu promluví vůbec poprvé. (leňul)
  • Podle filmu opustilo lidstvo planetu před 700 lety, ale po takové době by mnoho zobrazených situací nebylo reálných. Průměrná životnost fotovoltaické baterie byla v době vydání filmu 8–10 let. I když přijmeme fakt, že v době opuštění planety jsou technologie vyvinutější, určitě nevydrží fungovat 700 let. VALL-I ani jiná elektronická zařízení – jeho dům, světelné reklamy, iPod – by tak neměli být provozu schopni. Nemluvě o provozu v prašném prostředí, bez servisu. To se týká i jiných zobrazených situací na planetě – funkční hasicí přístroj, zapalovače, autoalarm na klíčích, fotobuňky v obchodním domě. Mnohé materiály by po takové době ztratily svou elasticitu a barvu a funkčnost. (kenny.h)
  • Kormidlo – hlavní počítač u kapitána – odkazuje na počítač HAL 9000 z filmu 2001: Vesmírná odysea. Odkaz na film můžeme postřehnout i při prvních kapitánových krůčcích, kdy zní úvodní melodie z tohoto filmu. (Rosana)

Související novinky

Tom Cruise – poslední muž na Zemi?

Tom Cruise – poslední muž na Zemi?

25.05.2011

Kdybyste z nějakého bizarního důvodu zkombinovali Já, legenda a Vall-I, dostali byste Oblivion. Ve vzdálené budoucnosti je Země zdevastovaná a lidstvo žije v oblacích. Na povrchu už pracují jen… (více)

Shyamalan, Smith, Smith a výpravná sci-fi?

Shyamalan, Smith, Smith a výpravná sci-fi?

06.04.2011

Manojovu kariéru může spasit jedině zázrak. Na jeho poslední filmy už se téměř nedá koukat, a když to náhodou někdo udělá, tak spíš pro tu srandu, jak moc špatné jsou. Poslední vládce větru na sebe… (více)

OSCARY – výsledky

OSCARY – výsledky

23.02.2009

Snad jen jednoho většího překvapení jsme se dočkali při vyhlašování Oscarů za rok 2008 v hlavních kategoriích: nejlepším hercem v hlavní roli se nestal Mickey Rourke za Wrestlera, ale Sean Penn za… (více)

Reklama

Reklama