Režie:
Bohdan SlámaScénář:
Bohdan SlámaKamera:
Diviš MarekHudba:
Vladimír GodárHrají:
Pavel Liška, Zuzana Bydžovská, Ladislav Šedivý, Marek Daniel, Tereza Ramba, Marie Ludvíková, Zuzana Kronerová, Miroslav Krobot, František Prošek (více)Obsahy(1)
Mladý muž z Prahy přestupuje na malou vesnickou školu jako učitel. Rozhodl se utéct od všech svých bezvýchodných vztahů do prostředí, kde snad bude moci najít sebe a další životní cestu. Postupně se sblíží s okolím, především s rozvedenou farmářkou a jejím dospívajícím synem. Lidské vztahy jsou ale komplikované, zvláště ve filmech Bohdana Slámy. Učitel totiž miluje syna, jehož matka je zamilovaná do něj, a syn miluje dívku, která mu uteče... V tomto filmu se zkrátka lásky míjejí, žádná z nich nedosáhne naplnění, ale podstatná je bolest jejich duše, kterou tu režisér nepateticky a přesto s pochopením a dojímavě zachytil, a hledání východiska ve vzájemném odpuštění. Vyrovnat se s odlišností je komplikovaný proces... Pavel Liška v titulní roli dokázal vymodelovat emoce muže, který se zmítá v uzamčeném kruhu své duše, svého údělu. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (666)
V ulite učiteľa na vidieku sa hrdina (Liška) schová, bo penisy iných chlapcov viac než v úcte chová. Ach rád, tak rád učiteľ vo chvíľach voľna líha na slamy balíky, by trýznivo nemusel v kuse na cudzie myslieť, krásne kolíky. I tam, v slame postretne raz známu devu lepú z mesta naživo, ako cmuľká sa s Chlapcom/synom domácej pani zaujato i vášnivo. Chlapcova matka, životom kruto poznačená, a hoci učiteľovi nadbieha, márna je jej snaha, jeho orientácia dávno predtým predznačená. A tak Bydžovskej postava prebíja sa poľnohospodárskymi prácami ďalej mierne hystericky, ale veď takto to vo filmoch s tematikou vidieka chodí temer vždycky. Do toho dedinská tancovačka pod holým nebom, na ktorej dievčina z mesta Chlapcovi na noc zdrhne s bývalým učiteľovým jebom. Situácia sa výraznejšie skomplikuje po-potom, čo učiteľ poihrá v noci sa s Chlapcovým ko-kotom. Nakoniec sa všetci zmieria so situáciou dáko a do budúcna vari z homošksého učiteľa bude Chlapcov sváko. Napriek zápletke vycucanej z palca, dobré je ak dá sa od diváka filmu šanca. Približuje intímne komicko-tragickú atmosféru vidieka až tvorivá energia režiséra do filmu sa vystrieka. ()
Je až s podivem, že této látce se v českém prostředí mimořádně daří. Pokud naši hrdinové od odněkud někam utíkají, tak se železnou pravidelnosti skončí v přírodě potažmo na vesnici, a to platí jak pro současné Bobule tak i Tomáše Hanáka ve filmu Cesta z města. Venkovský učitel patří mezi málo českých snímků, jenž ví, co říká, proč to říká a jak to říká. Neustálá polemika nad zhoubným vlivem lidské civilizace, kdy sebepoznání nalezneme pouze v harmonii vesnického života, sice není žádný filozofický jackpot, ale naštěstí se obejde bez pamfletových gest a frází. Venkovský učitel se z českých škatulek vymaňuje hlavně tím jak je natočen. Veškeré scény se totiž v drtivé většině obejdou bez střihu, čímž Sláma vytvořil vůči mě jistou bariéru, kterou jsem jen s obtížemi překonával. ()
O Pavlu Liškovi si spousta diváků myslí, že většinou hraje naprostého idiota z jednoho prostého důvodu: sám je totiž přesně takový i ve skutečnosti. No, tihle lidé pravděpodobně ještě stále neviděli Polski film. Ve Venkovském učiteli pak Liška není tak docela magor, je jen prostě... no jiný. Férový snímek s tunou zvířátek, sexu a zlobivých dětí! Vypsané pořadí je zcela náhodné. ()
Ano, přiznávám - 3,5* zaokrouhluji nahoru prostě proto, že je to český snímek, takže jsem benevolentnější - ať už jde o pár za uši tahajících dialogů či nějaký ten (ne)herecký/scénáristický úlet. Spojení kamery a hudby je u Venkovského učitele na současný český film občas až překvapivě silné a navíc mi zde definitivně došlo, že Bydžovská je možná nejlepší českou herečkou vůbec. ()
Bohdan Sláma mi opět dokazuje, že je česká režisérská špička. Určitě to není bezchybný film, občas zatahají ua uši dialogy a herecký projev teenage herců v některých scénách. Ale Slámova režie je vynikajicí, famózní obrazová stránka plná dlouhých záběrů (a když říkám dlouhých, tak sakra dlouhých, můj odhad je že celý dvouhodinový film neobsahuje víc než 200 střihů. Liška a Bydžovská vynikajicí. Tam, kde na to jiní režiséři jdou přes střih, sláma využívá vnitrozáběrovou montáž a zprostředkovává autentický "touch of reality." Invenční použití hudby, je tu pouza ta diegetická (uvnitř filmového protoru), která často fikaně přechází v nedigetickou a naopak. Nejdůležitěší ale je emocionální reozonance, kterou se Slámovi ve mně podařilo vyvolat steně jako u Štěstí, zkrátka situace kdy se s nkterými pocity, náladami i názory postav ztotožníte a máte chvilkový dojem, že "je to o vás." Bravo. 90%. P.S. kameraman Marek Diviš by s přehledem mohl jet točit do Hollywoodu a dovolím si zde parafrázovat Isherwooda: "věřte, že Český lev za kameru pro příští rok je již rozdán" ()
Galerie (23)
Zajímavosti (16)
- Poté, co se Láďa (Ladislav Šedivý) vrací o berlích domů, můžeme na jeho oblečení vidět nášivky a doplňky odkazující na různé punk / punk-rockové kapely, jako například N.V.Ú., Visací zámek (jejichž skladbu uslyšíme ve filmu), Totální nasazení či The Exploited. (Nick321)
- Náročná scéna porodu telete na konci filmu byla natočena na jeden pokus a probíhala za asistence chovatelů. I přesto mají však na porodu hlavní zásluhu trojice Ladislav Šedivý (chlapec), Zuzana Bydžovská (Marie) a Pavel Liška (učitel). (Saur.us)
- K velmi dlouhým, někdy až čtyřminutovým záběrům, režisér Bohdan Sláma řekl: "Pro mě je to přirozený způsob snímání. Podle mě umožňuje nakumulovat emoční energii celý situace do maximální míry. I herci jsou nuceni v tom dlouhým čase kontinuálně vystavět emoci a mně to přijde vlastně přirozený. Není to nějaké touze ohromovat délkou záběru, je to o tom, že nemám rád střihy, obzvlášť na cinemascopu. Každý střih mě na širokoúhlém plátně vyruší, ani protipohledy tu až na pár výjimek nefungují." (NIRO)
Reklama