Obsahy(2)
Tlačítko "REC" stiske mladá televizní reportérka a její kameraman, kteří natáčejí noční směnu v místní požární stanici. Po chvíli přijímají hasiči tísňovou výzvu staré ženy, která je uvězněna ve svém domě. Když dorazí na místo, ozve se strašidelný křik. Tím začíná dlouhá noční múra a unikátní dramatická televizní reportáž. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (1 515)
Takže tu máme další zombie horůrek plný krve. [Rec] má s Blair Witch a Monstrem pouze jednu shodu a tou je "houm video", ostatní je radikálně jiné, ať už žánrově, nebo dějově. Na to, že je film velice krátky, se nebojí plítvat časem dlouhým blouděním po hasičské stanici, nebo rozhovorem s obyvateli domu. Nákaza a zběsilý útěk zabere pouze 15 minut filmu, čekal jsem opravdu hutnou atmosféru, ale moc jsem jí nepociťoval, vše ale vyvažovali kvalitní herci a zajímavé záběry, jako například schodiště od shora až dolů poseté zombíkama. Závěrečná scéna v podkroví nemá chybu, napětí se dalo krájet a celý film tím správně gradoval. Fanda hororů se sice obrnil a lehce odhadnul, kdy příjde ta šokující lekací scéna, ale přesto se nevyvaroval strachu. Zděšení sice nenastalo, ale ta vychrtlá nakažená holka nevypadala moc sympaticky. Po 28. dní poté a Úsvitu mrtvých 04, pro mě nejlepší zombie horor, který jsem zatím viděl. 80% ()
Skvělá dramaturgická výstavba, precizní užití formátu a skvěle civilní postavy (narozdíl od schematických figur v americkém remaku "Karanéna"). REC de facto převrací princip Záhady Blair Witch - zatímco tam kamera omezovala pohled a nechávala vše na divákově představivosti, zde se kamera (příznačně vedená televizním kameramanem hnaným senzacechtivou reportérkou) staví do ideálních pozic, aby divákům nabídla nejlepší pohled na akci. Proto také REC tolik nenapíná, ale naopak představuje dravou adrenalinovou jízdu plnou ataků a primárních atrakcí. Jedinou slabinou filmu je vysvětlovací pasáž, která zbavuje vyprávění mystéria a naopak do něho vnáší pochybnosti stran vnitřní logiky. ()
Apache: "Víš jak se bojím u horrorů. Tak u REC jsem se nebál. Katastrofa. Já se všeobecně asi bojím spíš u pomalých filmů." Obitus: "Upřednostňuješ budování atmosféry. To já taky." Apache: "Jo. Jak je to rychlé a zběsilé, tak se ten strach ani nemá čas dostavit. A tohle bylo na mě rychlé, zběsilé a navíc kurevsky rozmazané." [Tolik výňatek z jistého rozhovoru po icq.] Myšlenka na zombie film snímaný dokumentární kamerou už tu byla hodně dlouho, a bylo jen otázkou času, kdy se toho někdo chopí. Slyšel jsem zvěsti, že kromě Balaguera tak nedávno učinil sám Romero (na jehož Diary of the Dead jsem zvědav). [PS:Údajně se verze REC, kterou jsem právě zhlédl, liší od té oficiální. Až uvidím tu pravou ořechovou, možná změním i hodnocení. Zatím tedy takhle.] ()
║Rozpočet €1,5milióna║Tržby USA $-║Tržby Celosvetovo $32,492,948║ Dokonca aj Španielsko dokáže prekvapiť a nielen vo futbale, toto je asi aj možno prvý film čo som z tejto krajiny videl, keď nepočítam koprodukcie a hneď musím priznať, že dokážu točiť strhujúcejšie zombii filmy než Americké veľkoprodukcie, hlavne vrátene nedávnej Som legenda. Koncepcia filmu je výborne skomponovaná, od samotnej kamery, ktorá dokáže navodiť slušnú skľúčenosť až priblížiť reálnosť, až po zostavenie samotného príbehu, aj keď z občasným navodením klišé ale asi bez toho by sa to niekedy nedalo. U mňa slušných 70% a prikláňam sa za snahu tvorcov k hodnoteniu 4****. "A za posledné roky najoriginálnejšie podaní zombii horror!" ()
Vezměte námět 28 dní poté, použijte koncept natáčení z filmů Záhada Blair Witch, Deník mrtvých a Cloverfield a vytvořte obrovsky stísněnou atmosféru à la Pád do tmy, tím vlastně částečně redefinujete zombie žánr a máte tak otevřené dveře k vytvoření kultu. [Rec] s přehledem kombinuje ze všech výše uvedených filmů to nejlepší a servíruje natolik nekompromisní kritiku dnešní společnosti, až z toho běhá mráz po zádech. A to druhý díl měl teprve přijít. ()
Galerie (52)
Photo © Filmax
Zajímavosti (27)
- Na začátku po vstupu do budovy je uvedeno, že nefungují rádia ani televize. V bytě správce domu však televize fungovala. (LEGACY)
- Policista (Jorge-Yamam Serrano) má zbraň Glock 17 ráže 9x19mm. (dc125)
- Po celou dobu sledování filmu není možné spatřit tvář kameramana, na rozdíl od amerického remaku. (Freemantle)
Reklama