Režie:
Matt ReevesScénář:
Drew GoddardKamera:
Michael BonvillainHrají:
Michael Stahl-David, Lizzy Caplan, Jessica Lucas, T.J. Miller, Mike Vogel, Odette Annable, Anjul Nigam, Margot Farley, Theo Rossi, Brian Klugman, Kelvin Yu (více)VOD (4)
Obsahy(2)
V útulném newyorském klubu probíhá párty na rozloučenou. Jejím aktérem je Rob, který se rozhodl dát sbohem městu přezdívanému Big Apple a odjet pracovat do Japonska. Zábava je v plném proudu, digitální kamera snímá rozjařené tváře Robových přátel, jenže pak vše razancí blesku přeruší výpadek proudu a zlověstný neidentifikovatelný zvuk, který se rozléhá nad městem. Dodávka elektřiny se sice po chvíli obnoví, ale úleva je jen dočasná. Zatímco televizní reportéři spekulují o zemětřesení nebo jiné přírodní katastrofě, nedaleký horizont ozařuje mohutná exploze, znovu doprovázená tím podivným zvukem připomínajícím kvílení nějakého pravěkého monstra. Párty razantně končí, nastává panika. Špatně se ale utíká, když netušíte před čím prcháte. (Bontonfilm)
(více)Videa (4)
Recenze (1 482)
Už samotná kampaň před filmem byla dokonalá, těšil jsem se dlouho a zklamán nejsem ani trochu ;-) Realistická akce, dech beroucí záběry, strachem nabitá atmosféra a obří příšera! Akce byla dost drsná, pohled z kamery mi vyhovoval a vtáhl mě pořádně do děje, pár zbytečných nelogičností na straně hlavní partičky a taky konečný pohled na Monstrum mě moc nesebralo…9/10* ()
Je to velké, je to naštvané, má to chuť ničit a musíte si na to počkat dobrých dvacet minut. Dvacet minut otravného seznamování s hrdiny, kteří stejně nejsou zajímaví a svými sklony k sentimentalitě si v katastrofické části vyloženě říkají o zašlápnutí. Přesto oceňuji, že na těchto úvodních dvacet minut tvůrci nerezignovali a dali tak vyniknout onomu zlomovému okamžiku, kdy se další utahaná párty mění v boj o přežití. Právě okamžiky bezprostředně následující „útoku“ jsou nejpůsobivější. Nikdo neví, „co se to doprdele děje“, lidi jímá panika, většina neorganizovaně vybíhá do ulic, někteří organizovaně rabují obchody, a ozbrojené složky se snaží zjednat pořádek. Následná sebevražedná výprava je v pořádku, pokud hned zkraje pominete fakt, že takhle by se nejspíš žádný rozumný člověk nikdy nezachoval (jestli stále věříte v čistou, nesobeckou duši a pravou lásku, máte můj hluboký obdiv). Zápletka tak jako tak není důležitá, forma žere obsah. Faktory nějak zásadně narušující dokumentární dojem, nejsou přítomné. Bez dokonalého ozvučení by spousta scén budila smích a závěrečné titulky… když už jsem stvořil dílo, za které se nestydím, tak se pod něj taky podepíšu, ne? Zatím jsem neviděl věrohodnější záznam fikce (ultralaciná Záhada Blair Witch není tak atraktivní z jediného prostého důvodu – málokdo by na YouTube dal před autentickým záznamem vymazání Manhattanu z povrchu zemského přednost bloudění skupinky nesympatických studentů řáholeckým lesíkem). Natáčeno standardním způsobem, je Monstrum (pravý opak „Top Secret“ názvu Coverfield) prachobyčejným sci-fi blábolem ve stylu Emmerichovy Godzilly, neznamená to však, že by bylo fajn, kdyby následovala tsunami napodobitelů, přesvědčených, že oni to zvládnou taky, vždyť na tom nic není. V žádném případě. Monstrum funguje tak trochu silou vůle a masivní reklamní kampaně a třebaže mu v rámci mantinelů vytyčených žánrem a zvolenou formou nelze nic vytknout, cesta, již se ubírá, by naráz nezvládla větší zátěž. Možná za nějakých deset let… . 80% Zajímavé komentáře: pshimi, Jhershaw, dezorz, Ferelen, Vodny, ing.Frosty ()
Ak divák pristúpi na hru režiséra so scenáristom a odpustí hneď niekoľko scenáristických absurdít vychádzajucich zo samotnej podstaty vložiť kameru do rúk jednému z hrdinov, dočká sa pomerne slušnej zábavy. Hoci pocit bezmocnosti postáv nie je ani zdaľeka tak silný ako napríklad v záverečnej 30-minútovke *[Rec]* a skutočne hororových scén je poskromne, atmosféra polozničeného mesta v zásade funguje. Zručne natočený blockbuster ktorý patrí k tomu najlepšiemu, čo sa urodilo v rámci found footage žánru. ()
Novodobý trhák, který nezapře své novátorsky založené a invenční tvůrce. Provařený námět totiž může fungovat skoro pořád, jen je třeba zvolit neotřelý přístup. Kdyby monstrum opravdu drtilo New York, vypadala by taková apokalypsa přesně takhle. Intenzivní, napínavé a inteligentní. Typický Abrams. 90% ()
"I'm documenting." Neskonale mě mrzí, že je Cloverfield pouze průměrným snímkem. Nápad je ohromně sympatický (jakkoli ho předběhl španělský zombie film [Rec], na který jsem moc zvědav). S ním jde ruku v ruce i zdařilá stylizace. Práce se zvukem je bez přehánění dokonalá. Závěrečná titulková hudební kompozice přímo lahůdková. A v neposlední řadě je samotný film až do zteče armády naprosto pohlcující. Bohužel pak tvůrcům dojdou nápady a pouze recyklují ty již použité, zvolený styl najednou nemá co nabídnout a především chování postav dosáhne vrcholu nelogičnosti a začne aktivně štvát. Být to jen další klasická "godzillovka", tak by to nijak nevadilo, ale u pseudodokumentu, který si hraje na reálnost "co by, kdyby" je to opravdu s podivem a celou koncepci to shazuje. Všemu pak nasadí korunu závěrečná pětiminutovka. Proč to nemohlo skončit tím pádem? Takto to má sice pouze cca sedmdesátpět minut čistého času, ale i to je v konečném důsledku příliš. A je to ohromná škoda. ()
Galerie (50)
Zajímavosti (57)
- Skladbu "Roar! (Cloverfield overture)", která zazní pod závěrečnými titulky, složil Michael Giacchino. (3DD!3)
- Před prozrazením oficiálního názvu filmu kolovala na internetu spousta úvah, a projekt byl tak znám jako "1-18-08", "Voltron", "Colossus", "Slusho", "Cheese", "Bertha" nebo nakonec použitý Cloverfield. (3DD!3)
- Ve 24. minutě se mihne záběr z hororu Them!, ve 45. minutě z Obludy z 20,000 sáhů (1953) a v 66. minutě z King Konga (1933). (xjane)
Reklama