Reklama

Reklama

Hobit: Neočekávaná cesta

  • USA The Hobbit: An Unexpected Journey (více)
Trailer 2

Film sleduje cestu hlavní postavy Bilbo Pytlíka, který se ocitne na dobrodružné výpravě. Cílem cesty je si znovu nárokovat ztracené trpasličí království Erebor. Bilba nečekaně osloví čaroděj Gandalf Šedý, díky kterému se ocitne ve společnosti třinácti trpaslíků v čele s legendárním bojovníkem Thorinem. Cesta do divočiny vede přes tajemné země, kde se to hemží zlobry, skřety a kouzelníky. Ačkoliv cíl jejich výpravy - Osamělá hora, leží na Východě, musí projít nejdříve jeskynním systémem, kde Bilbo potká někoho, kdo mu navždy změní život…Gluma. Skromný Bilbo Pytlík pak sám s Glumem na břehu podzemního jezera objeví nejen hloubku lstivosti a odvahy, která překvapí i jeho samotného, ale také získá do svého vlastnictví Glumův prsten „miláška“, který má nečekané a užitečné možnosti... Jednoduchý zlatý prsten je spojen s osudem celé Středozemě takovým způsobem, jaký Bilbo nemůže zatím ani tušit. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (74)

Trailer 2

Recenze (3 239)

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Hobit není stavěn pro násilné z prstu vycucané převedení do regulérní fantasy ságy. Je a vždy to i byla především pohádková selanka s ponaučením a nikdy neměla větší ambice než být „pouze“ dobrým čtením na dobrou noc. A právě z rozporu pohádka/nařáchlá fantasy, pro kterou není v narativní struktuře předlohy (či dodatcích) opora, vznikají třecí plochy, které se Jacksonovi ne vždy daří zahladit. Jeden moment je to milá výprava po přírodních krásách, o scénu později fetish fantasy à la Warhammer plná zpomalených záběrů na nabušené trpajzlíky, co sekají údy jak Baťa cvičky a pak zase hned návrat do nekonfliktní idylky o trampotách na cestě. Šest kapitol, které první filmový Hobit zpracovává, přečtete rychleji než za ty bezmála tři hodiny, které jim na plátně věnuje Peter. Navíc se PJ rozhodl pro nešťastnou stylizaci do nepřiznaného remaku Společenstva prstenu; kdyby tedy Společenstvo z jednoho filmu roztáhl na tři a proložil ho veleakčními CGI eskapádami jak ze svého King Konga. Nejlepší scény tu jsou ovšem ty prosté založené čistě na hercích (v čele s hádankami ve tmě). Jasně tu rozpoznáte, které ze scén by v původním dvojdílném konceptu nemilosrdně skončili na podlaze střižny. Ovšem nic z výše uvedeného neznamená, že by snad i tak nešlo o zdařilý biják. Protože on to zdařilý biják se vším všudy prostě a jednoduše je. A ani má spokojenost nic nemění na skutečnosti, že to měl po Jacksonovi převzít někdo jiný; ideálně zvažovaní Cuarón či del Torro, protože takhle vznikl sestřih pro fanoušky a nikoli pro diváky. Z mého hodnocení je ovšem asi jasné, do které kategorie se navzdory všem těm výtkám řadím; já si to totiž od druhé projekce s přiblblým úsměvem na rtech nehorázně užívám, ať si rozum říká co chce... Prodloužená verze pak plní obdobnou roli jako svého času u Společenstva; tedy zajímavé a milé rozšíření. Ovšem o nic nepřijdete, pokud ho neuvidíte. Až na jednu výjimku (z gruntu přepracovaná Roklinka; speciálně pak noční pasáž) totiž neobsahuje nic zásadního. Rozhodně nejde o zážitek měnící sestřih à la delší verze Dvou věží. Technické PS: HFR 48 fps je vpravdě přesně tak (r)evoluční jak se tvrdí a mění částečně způsob vnímání filmového média. Díky jasnosti, ostrosti, plynulosti i detailnosti ovšem naprosto neodpouští filmařské chyby/fígle a tak se nehodí do filmů, kde hrají prim rekvizity, kulisy a masky. Kazí to filmovou iluzi, protože jasně rozpoznáte "kde končí lepidlo na trpasličí vousy" a že "tamten balvan je nabarvený papundekl". Stejně tak je u toho nevhodný dabing, jelikož u běžného snímkování se ještě v zásadě dabér může trefit do hercových úst, tak nyní, kdy je vidět každé našpulení rtů na souhlásku, už to neprojde a vzniká poněkud bizarní dojem, kdy ústa vizuálně evidentně říkají něco jiného než slyšíte. Ovšem HFR jako takové pusobí živě, bezprostředně, ale trochu jako na divadle. Ovšem v nestudiových záběrech (nejen) na krajinu či čistě CGI momentech bere HFR dech a kupříkladu pro přírodopisné dokumenty, sportovní přenosy či CGI spektákly je to nesporný příslib do budoucna. Své nesporné klady to má, ale nese to sebou i zápory a Hobit dává obojí v plné míře pocítit. () (méně) (více)

Segrestor 

všechny recenze uživatele

Všiml jsem si, že Peter Jackson opakoval tu stejnou chybu. Ukázal Středozemi tak dokonale, že přitom neukázal nic. A opět jsem měl stejný pocit jako u Společenstva prstenu, že nemít v hlavě tu knihu, nechápal bych přesně všechny souvislosti a vůbec netušil odkud, kdo a kam jde. Z filmu bych jakžtakž pochopil leda to proč. Jackson divákovi jen tak rychle zamává mapou před očima a dál si bez skrupulí vypráví ten svůj příběh o Dol-Gulduru, o kterém normální divák nemá ani žďabec šajnu. Při čtení jsem zíral do mapy skoro furt. Tady bych byl ztracen. Domnívám se tedy, že opět ti, kteří to nečetli, valili bulvy na triky a smáli se hláškám, ale nějaký hlubší zážitek si z kina neodnesli. Když jsem šel tenkrát z premiéry LOTR: FOTR, tak jsem v davu zaslech, jak se po tom všem nějaká slečna zeptala skupinky juvenilů: "A kdo vlastně byli ti skřítkové?" Ouuu. Film Hobit je přesně podle očekávaní. A možná je to právě škoda. Nabízí totiž úplně jinou Středozemi, ale napasovanou do tamté. Teď bych chtěl být v té dimenzi, kde Hobita natočil Del Toro. Jeho jiná vize by pro tuto svízelnou problematiku byla rozhodně řešením. I bez McKellena nebo Cate Blanchet. Opravdu. Jackson jakoby jen dbal na návaznost na LOTRa (a přitom mnohdy vůbec, viz třeba nalezení prstenu Bilbem). A tím se to celé zabíjí. Ale! Ale pak je tu pořád ještě ta nádherná vize Tolkienova světa s celou tou kýčovitou parádou plus něco navíc (Čáryfuk - eh, teda pardon - Radagast Hnědý, Galadriel, Frodo), krásná, i když místy příliš pompézní, hudba, humor a napětí, které prostě za to stojí. Rozhodně se ale vyplatí jít do kina na 2D a původní znění. 3D s dabingem může přivodit horečku a popkornozvrat jako se to stalo mně. ()

Reklama

Skejpr 

všechny recenze uživatele

Hobit je opulentní, pokud jde o řemeslnou stránku, duše se ale vytratila. Zemitost nahrazuje sterilita a návraty stejných míst a motivů působí spíše jako plagiát. Postavy nejsou charaktery, ale jen ploché figurky, s čestnou výjimkou Gandalfa, Galadriel a Elronda, kteří jsou ještě "mladí", usmívají se, žertují a velmi decentně laškují... (druzí dva jsou ale ve filmu nanejvýš pět minut)... Tři filmy jsou PŘÍLIŠ!!! P.S.: Po druhé projekci zvedám hodnocení na plný počet . Hobit není nejlepším filmem roku, to ani omylem, nicméně řemeslo je to velkolepé a především revoluční. V HFR, tzn. ve 48 FPS a 4K rozlišení získává film nový rozměr a především s ním jde do kopru mnoho výtek, pokud jde o sterilitu a špatné triky. Zůstává precizní, velkolepé řemeslo a plný počet si bez debaty zaslouží... ()

Pethushka 

všechny recenze uživatele

Ono je to u fantasy vlastně hrozně jednoduchý. Stačí vytvořit magický svět, kterému divák propadne, vybrat dostatečně podivné, ale zase ne až moc ujeté postavy, které si divák zamiluje, nepokazit efekty, složit mistrovskou hudbu, která v divákovi probudí malé dítě toužící po dobrodružství pokaždé, když ji uslyší, a pak už jen vymyslet hodně, ale opravdu hodně poutavý příběh. Když se tohle povede, nakonec bude spokojená i holka, která s jistotou věděla, že Hobit nebude nic pro ni. 4,5* ()

Matty 

všechny recenze uživatele

„Svět není v tvých knihách a mapách. Svět je venku.“ Hodnocení prodloužené verze (kinoverzi jsem neviděl). Ačkoli je prezentován jako dobrodružné fantasy kráčející ve šlépějích Pána prstenů, pro mne byl Hobit v prvé řadě příběhem proměny poutníka fikčními světy (neboli nerda), který teskní hlavně za svými knihami, ve skutečného hrdinu. Je to zejména Bilbova nezpůsobilost pro epické dobrodružství, která oživuje a také popostrkuje vyprávění (kulinářské tipy obrům, vysmeknutí se z gobliního zajetí). Zapomenutým kapesníkem počíná nejen postupná ztráta veškerého komfortu, ale také hrdinova proměna z toho, kdo neustále hledá silnějšího vůdce, který by ho vedl, v samostatně jednající figuru. Věřím, že toto směřování k samostatnosti bude v dalších dílech pokračovat. Dlouhý úvod v Hobitíně není důležitý jen kvůli nastínění cíle mise a představení trpaslíků. Zobrazení pohodlíčka, v němž provincionálně smýšlející „no adventure“ půlčík žije, zároveň slouží jako kontrastní podloží pro situace, v nichž se protagonista posléze octne. Stesk za opuštěným domovem je motivem prohlubovaným napříč celým filmem nejen skrze Bilba, ale také trpaslíky, kteří po svém exodu žijí ve vyhnanství. Hobit i trpaslíci zároveň opakovaně překonávají své fyziognomické předurčení, když musí zas a znovu čelit nepřátelům mnohem větším než jsou oni sami. Pozvolného zvyšování rizik, s nimiž jsou postavy konfrontovány, probíhá za paralelního upozorňování na budoucí hrozby, což Hobita ve výsledku mění v jeden velký příslib událostí, které teprve přijdou. Odkládání neředěné spektakulárnosti není na škodu, neboť prezentované dobrodružství před námi roste společně s Bilbem. Ten se ve světě reálného ohrožení teprve rozkoukává, takže má dost času na hádanky se schizofrenním pazgřivcem, a stejně jako divákovi mu musí být mnohé vysvětleno. Explikativní pasáže mění hlavní linii vyprávění ve zřídlo pro mnoho bočních příběhových toků, které ovšem nezdržují ani neruší, neboť se sbíhají zpět k výchozímu zdroji a dávají najevo, že jejich význam bude plně doceněn v některém z pokračování. Nad potřeby vyprávění překynula pouze délka některých akčních scén, prozrazujících, že Jackson je v nitru podobný hračička se slabostí pro bizarní monstra jako del Toro. Syrový vizuál akčních scén navíc moc neladí s lyričtější krajinomalbou. S ohledem na množství scenáristů a literárních i jiných zdrojů, z nichž čerpali, je výsledek stále obdivuhodně kompaktní a už dlouho jsem si nevychutnal takhle žánrově čisté, v dobrém slova smyslu starosvětské dobrodružství. 85% Zajímavé komentáře: Marigold, DaViD´82, Bluntman, Lavran, Arbiter, Phobia, Tirion, mcb, L_O_U_S, Kellerman, TERRORDROME, Gattolino ()

Galerie (246)

Zajímavosti (145)

  • Když na začátku filmu odchází Gandalf (Ian McKellen) od Bilba Pytlíka (Martin Freeman), podívá se přes okenní tabuli, která zafunguje jako lupa. Chvíli předtím kouká přes stejné okno Bilbo, ale tento efekt vidět není. (rothstein)
  • Při bitvě hromových obrů jsou členové výpravy rozděleni. Thorin (Richard Armitage) se o druhou skupinu bojí - v jednu chvíli to vypadá, že všichni zemřeli. A tak zakřičí: "Kili!" (Aidan Turner). Ten ale stojí v pořádku za ním, v ohrožení života je Fili (Dean O'Gorman). (Sachiko)
  • Richard Armitage (Thorin) se při jedné ze scén udeřil vlastním štítem, kvůli čemuž si prokousl spodní ret. Zranění je ve finální verzi filmu dobře znatelné. (Nick321)

Související novinky

Ian McKellen se chce vrátit do role Gandalfa

Ian McKellen se chce vrátit do role Gandalfa

04.09.2024

Po oznámení toho, že se skrze film opět vrátíme do Středozemě, se na internetu hojně spekulovalo o tom, jakou kapitolu Tolkienových dějin bude snímek adaptovat. Dnes už nemáme tak kusé informace, neb… (více)

Pán prstenů mění majitele

Pán prstenů mění majitele

19.08.2022

Těsně před premiérou seriálového Pána prstenů: Prsteny moci přichází zásadní změny týkající se práv na knižního Pána prstenů a Hobita. Ty totiž odkoupila švédská herní společnost Embracer Group,… (více)

Práva na Pána prstenů jsou opět na prodej

Práva na Pána prstenů jsou opět na prodej

10.02.2022

Zatímco už za pár dní přistane na internetu první trailer z očekávaného televizního seriálu Pán prstenů: Prsteny moci, neméně tak důležitou zprávou je nová informace, že filmová práva (samostatně… (více)

Reklama

Reklama