Režie:
John HillcoatScénář:
Joe PenhallKamera:
Javier AguirresarobeHrají:
Viggo Mortensen, Kodi Smit-McPhee, Charlize Theron, Robert Duvall, Guy Pearce, Garret Dillahunt, Michael Kenneth Williams, Molly Parker, Paul Hodge (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Otec (Viggo Mortensen) a jeho malý syn (Kodi Smit-McPhee) bojují po zničení světa o přežití. Nikdo přesně neví, co se stalo. Byl to jaderný útok? Nebo naši planetu napadli mimozemšťané? Jedno je jisté - miliony lidí zemřely, ať už v důsledku katastrofy, vyhladovění či zoufalství z pomalého umírání lidí kolem poté, co se zastavily dodávky energií. Snaží se dostat na pobřeží a doufají, že tam najdou zásoby jídla, bezpečí i někoho, s kým by mohli sdílet budoucnost. Veškerý majetek si vezou v nákupním košíku vybaveném zpětným zrcátkem, aby viděli, zda je někdo nesleduje. Cestou překonávají řadu překážek a děsivých situací. Naráží na zástupy zoufalých, nepřátelských přeživších, loupeživých gangů i kanibalů. Nemají nic než jeden druhého a snaží se zachovat si alespoň zbytky lidské důstojnosti. (HBO Europe)
(více)Videa (2)
Recenze (1 602)
Nejkatastrofičtější reklama na Coca-Colu. McCarthyho Cesta stojí na atmosféře, proto bylo nanejvýš důležité, aby z filmu stejně jako z předlohy žádná scéna nevyčnívala, aby za měsíc nezůstala vzpomínka na nic konkrétního, pouze na tu atmosféru syrové beznaděje, zmaru; světa, kde důvěra v bližního je synonymem trestuhodné naivity. Na atmosféru, která se vám dostane pod kůži, na atmosféru, která vás bude stíhat i dlouho po projekci. Stačí zakašlání někoho v MHD, pohled na pohozenou plechovku a jste zase tam, kde jste byli - až po uši v depresi. Nechci vyvolat dojem, že je to bezchybné. Není. Ono by toho dokonce bylo docela dost co kritizovat, ale vše bledne ve stínu TÉ atmosféry a úplného závěru, u kterého se ihned pozná kdo má jaký pohled na svět (znáte to, sklenka do půli plná či z poloviny prázdná). To všem záporům otupuje hrany. Především roztříštěnosti a ostatně všemu, čím trpí již předloha. Ano, čtete správně, Cestu mám sice hodně rád, ale ani zdaleka ji nepočítám do McCarthyho top tvorby. Není to dokonce ani jeho nejatmosféričtější dílo. PS: Ale je to jedna z těch zbytečných adaptací. Je to ilustrace jedna k jedné, nic víc. Přeci jen jsem čekal, že se režisér odváží více tnout do živého a zprotivit se "kánonu" předlohy a přitom jí i tak zůstat věrný. Tady vlastně je všechno zásluha předlohy, není tu nic "z Hillcoata". Proto za čtyři. ()
[imdb: 7.9/10] | me: Veľmi silný príbeh o ceste, hľadani nádeje, hodnotách, ktoré upadli do zabudnutia, o vôli bojovať, prežiť a žiť. Veľmi presvedčivo, veľmi otvorene. Bez nadnesených posolstiev, bez zbytočných odkazov. O pute otca a syna silno a hlboko, o ľudských možnostiach a rozhodnutiach, ktoré menia úplne všetko. Je to sonda do života a konania ľudí na pokraji, bez príkras, s násilim a sebeckosťou, so strachom, ale i láskou a vôli nevzdať sa hoci dôvody už takmer nie su. Zanechal veľmi silné dojmy a pocity. Viggo Mortensen je naozaj vynikajúci (chcelo by to minimálne nomináciu) + Charlize Theron (hoci v "časovo" malom) veľmi pôsobivá. ()
Cesta sa nedá označiť za sklamanie, jej zhliadnutie ma však bohužial nedokázalo uspokojiť. Hillcoat pritom nezlyháva v apokalyptickej atmosfére, ktorá je aj napriek slabšej výprave výborná, dokonca ani vo vedení hercov. Film ako celok postráda cieľ a od začiatku do konca je len kolážou viac či menej pôsobivých, no ľahko zamieňateľných scén s nevyužitými vedľajšími postavami a naviac je tu paradoxne práve postava Charlize Theron. Vzhľadom k údajnej vernosti knihe sú niektoré výčitky možno zbytočné, lenže zatiaľ čo predloha môže disponovať silnými výrazovými prostriedkami, vo filmovej verzii ich nahrádza len slušná no ničím výnimočná réžia. Výsledkom je tak film, ktorý dieru do sveta aj navzdory istým ambíciám nespraví. ()
Hodnotit tenhle film hvězdičkami mi je tak trochu proti srsti, protože to svým způsobem nejde. Rozhodla jsem se pro 3* z několika důvodů, ale podle úhlu pohledu bych mohla dát klidně i o dvě víc nebo o jednu míň... Co se týče audiovizuální části filmu, tak to jsou doslova orgie. Někdo může namítat, že je film zbytečně tmavý a šedý, jenže mně to k postapokalyptickému příběhu podobného ražení prostě sedí, na spoustě míst jsem si říkala, že by z těch záběrů byly nádherné depresivní fotky. Svět ve zkáze je prostě zobrazený perfektně, navíc ta rouška tajemství, že nevíme, co se vlastně stalo, děje a bude dít, je nesmírně zajímavá, podněcuje naší zvědavost a hlavně film díky tomu dostává naprosto nový rozměr. A na efekt to funguje mnohem víc, než když třeba ve 2012 sledujeme, jak obří vlna spláchne mnicha v tibetu nebo když se rozpadá L.A. Takhle vypadá katastrofa, žádné rozjásané barvy, ale pořádná várka šedé deprese podbarvená hudbou Nicka Cave. A flashbacky Vigga Mortensena na šťastné dny se svoji ženou celou tu depku ještě pořádně umocní tím kontrastem atmosféry a barev. Kromě audiovizuální části má film ale i část dějovou. Ze začátku jsem si říkala, že je to prostě parádní, Viggo i jeho "syn" Kodi hrají skvěle a první půl hodina je působivě tísnivá, cítila jsem strach spolu s hrdiny, při každém šustnutí v lese ve mě škublo a s hrůzou jsem se dívala na všechnu tu zkázu okolo. Jenže jak napovídá název filmu, tak CESTA je to jediné, oč v tomhle filmu vlastně jde. Takže když se peripetie výpravy na jih a za mořem začnou dokola opakovat (jdou, nemají jídlo, najdou něco k snědku, potkají někoho zlého, potkají někoho hodného atd.), začíná to být trochu monotónní. A v tomhle okamžiku jde právě o to, jak se na děj člověk podívá. Je to filozofické dílo o beznaději a bezvýchodnosti situace (každý přece ví, že na jihu asi těžko něco bude, ale i cesta může být cíl), které nás vlastně nutí přemýšlet? Asi ano, ale pak co má znamenat ten konec? Těžko říct, asi půjdu, a přečtu si knižní předlohu a pak se uvidí, co si budu o tomhle filmu myslet dál. ()
Jeden z najdepresivnejsich filmov, aky som kedy videl. Je monotonny a neodporucam ho sledovat ak ste zrovna unaveni, lebo da sa pri nom bez problemov zaspat. Nie je to akcny thriller, kde by jedna akcia vystriedala druhu a divak by sa uz pomaly prestal bat o hlavnych hrdinov, lebo z kazdej slamastiky by sa dostali von vzdy len o vlasok, ale je to skor psychodrama na zamyslenie o tom, ako by sme sa zachovali my, keby sme dopadli tak, ako hlavni hrdinovia. Chceli by sme vobec zit dalej v takom depresivnom svete bez nadeje? ()
Galerie (92)
Photo © Senator Home Entertainment (2011)
Zajímavosti (25)
- Kodi Smit-McPhee (Chlapec) vyhrál konkurz také díky své podobnosti s Charlize Theron (Žena). (HellFire)
- Scéna, kde kanibalové na náklaďáku vyjíždějí z tunelu a muž následně zastřelí jednoho z kanibalů, se natáčela na zrušené silnici v Pensylvánii, tzv. Abandoned Pennsylvania Turnpike, nedaleko městečka Breezewood. Tato silnice byla známá jako „Tunnel Highway“. Portál tunelu, ze kterého se kanibalové vynoří, je konkrétně východní strana Sideling Hill Tunnel. (biker)
- Jeden z kanibalů na korbě nákladního vozu je skutečný otec Kodiho Smita-McPheeho (Chlapec). (c.tucker)
Reklama