Režie:
Brian De PalmaKamera:
John A. AlonzoHudba:
Giorgio MoroderHrají:
Al Pacino, Steven Bauer, Michelle Pfeiffer, Mary Elizabeth Mastrantonio, Robert Loggia, Miriam Colon, F. Murray Abraham, Paul Shenar, Harris Yulin (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Na mrtvolách svých konkurentů chtěl vybudovat americký sen... Klasické drama Howarda Hawkse Zjizvená tvář (1932), inspirované osudem proslulého chicagského gangstera Ala Caponea, se po více než padesáti letech dočkalo nového zpracování. Scenárista Oliver Stone a režisér Brian De Palma ovšem děj posunuli do současnosti, italského zločince nahradili kubánským emigrantem a pašování alkoholu distribucí drog. V létě roku 1980 emigrovalo z kubánského přístavu Mariel se souhlasem Fidela Castra 125 000 lidí. Zhruba pětina z nich měla kriminální záznam, neboť Castro se potřeboval zbavit „nežádoucích" osob. Asi polovina utečenců se usídlila v Miami a jeho okolí. Tato událost tvoří prolog nové verze Zjizvené tváře. Jeden z emigrantů Tony Montana (Al Pacino) se velmi rychle adaptuje v nových podmínkách svobodného světa. Se svým přítelem Mannym (Steven Bauer, jediný rodilý Kubánec mezi hlavními herci) vykonávají příležitostné práce v místním podsvětí a při jedné předávce drog skončí v jejich rukou ukradené peníze, za něž Montana vybuduje vlastní drogové impérium. S mocí a bohatstvím ovšem roste i jeho ego a především paranoia, že jej o jeho výdobytky připraví někdo stejným způsobem, jako to udělal on... Režisér De Palma svůj snímek natočil efektním, rozmáchlým stylem, v němž se opřel o téměř maniakální výkon Ala Pacina. Spíš než u původní Zjizvené tváře hledal inspiraci u Coppolova Kmotra, což je zřejmé už z Pacinova obsazení. Mezi dalšími herci zaujmou tehdy ještě málo známé Michelle Pfeifferová (Montanova žena Elvira) a Mary Elizabeth Mastrantoniová (Montanova sestra Gina). (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 233)
Kultovní hlášky, syrové scény a brilantní Pacino, kterého postupně destruuje mamon. Bohužel i přes to pro mě Scarface nedostála své pověsti. Ať už film hodnotím v rámci žánru krimi nebo filmografie režiséra, vychází mi, že existují mnohem kvalitnější snímky (např. Carlitova cesta, Mafiáni, z novějších pak Donnie Brasco). *Spoilery* Hnusný a egoistický Tony aka kubánská naplavenina si na začátku zamane ženu, tu také získá. Chce uspět v drogovém byznysu, to se mu také podaří. Všechny kolem si znepřátelí, hlavu si vyválí v koksu jako Dave Lister v bramborové kaši a na konci zjistíme, že měl svou sestru radši víc, než je zdrávo, což jsem si myslela už od jejich první společné scény, kdy ji držel za boky. Scenáristicky nesmírně ukecané, což automaticky neodsuzuju, ale zde se dialogy neposouváme ani dějově a ani se nesbližujeme s jednotlivými charaktery. Vypravěčsky přímočaré, avšak podivně stagnující./// Filmu nevyčítám, že hlavní postava je záporák a jen těžko se s ním dá ztotožnit. Jiné gangstery bylo zajímavé sledovat, Tony jen plácá, agresivně nadává a postupně ho pohlcuje hysterie a paranoia. Hlubinná studie duše kriminálníkovy? Kdepak. Když k tomu připočtu téměř tříhodinovou stopáž, nefungující milostnou linii s barbínkou Pfeiffer a trapnou opakující se Moroderovu hudbu, vychází mi průměrný zážitek, který už si nebudu chtít zopakovat. Když se něco neblahého chystá, nabídne skladatel (tutéž!) "napínavou melodii", když se postavám daří a dolary tečou, tak popovou písničku a při nečekané střelbě si dáme varhánky. Tak atypickou, okatě návodnou, nepatřičnou a de facto spoileroidní hudbu k natolik významnému filmu jsem ještě neslyšela./// Mám půjčenou krásnou steelbookovou sběratelskou edici s řadou bonusů. Vracím. Al Pacino byl sice vynikající, jenže kdy on není, hm? A odkdy zklamání vykompenzuje nabitý konec nebo jedna surová scéna s motorovkou? Viz několik komentářů. P.S. Uznání patří hledačům (opuletní vila s vanou, kterou beru hned), designerům a dekoraterům interiérů (potahy auta, místnosti) a kostýmérům. ()
PŘIŠEL JAKO SPODINA, ALE UMĚL SI DĚLAT SPRÁVNÉ PŘÁTELE..... /// Gangsterka postavená na reálném politickém základě, má dostatek prostoru na vykreslení charakterů, vylíčení nejen obchodního a distribučního know – how, ale i následných sebezničujících problémů. Někdy rozvleklé, jindy strhující. Prostě film ze života mafiána Tonyho Montany, který zapomněl, že Bůh (jestli je) je jen jeden! /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Zjistím, že mafián je prostě jen a jen Al Pacino. 2.) Nevím, proč tenkrát Fidela opustilo 25 000 trestanců. 3.) Přemejšlím o podnikání. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ ** ()
Zjizvenou tvář jsem viděl už před lety, ale i když si zcela běžně vybavuji detailně mnoho snímků ze vzdálené minulosti, neodvážil jsem se tenhle film hodnotit, protože u mě nějak zapadl. Nyní jsem ho viděl podruhé a přiznám se, že vzhledem k vysokému hodnocení fanoušků mi přinesl velké zklamání. V podstatě bych se mohl podepsat pod Limův komentář. Brian De Palma má na svědomí jednu z mých nejoblíbenějších gangsterek Carlitovu cestu, ale tentokrát mě jím vyprávěný příběh kubánského zločince přišel hrozně zdlouhavý, hlavní hrdina necharismatický a závěr filmu, jak to jen říct, prostě a jednoduše hloupý. Celá závěrečná bitva o luxusní vilu je jak z nějakého hodně špatného akčního filmu. Michelle Pfeiffer je sice krásná, ale prostor ke hraní velký nemá, Al Pacino se sice snaží, ale tentokrát spíš přehrává, a především platí, že ve filmu je docela slušná spousta vaty. Snad jedině střetnutí s kolumbijským gangem v úvodní části mi udělalo radost. Po emocionální stránce mě hrdinové i antihrdinové snímku nechali úplně v klidu. Celkový dojem: 45%. ()
Zatímco ve stupňovaném rozjezdu jsem byl nadšený (scéna s motorovou pilou nepostrádá napětí ani akci), v nevýrazně gradujícím konci se mi začal silně zajídat De Palmův režijní styl plný statických záběrů na pozadí "hučící" hudby. Pacino byl samozřejmě úžasný, věřil jsem mu první i poslední gesto (ačkoli mě iritovalo, že se s jeho grázlovskou postavou nelze pořádně ztotožnit) a asi ho neumím neobdivovat, ale ostatní herci včetně Michelle Pfeiffer nestojí upřímně řečeno za nic. Závěrečné pocity po zhlédnutí jsou vzhledem k očekávání nezapomenutelné pecky téměř až negativní, protože slavná Scarface je jenom dějově předvídatelným solidnějším průměrem. ()
Zas raz perfektný herecký výkona Al Pacina a výborná krimi dráma pri ktorej mi ale stále niečo chýbalo.........................Soundtrack Giorgio Moroder: 1. Scarface (Push It to the Limit) - Paul Engemann [3:02] ,2. Rush Rush - Deborah Harry [3:37] ,3. Turn Out the Light - Amy Holland [3:30] ,4. Vamos a Bailar - Maria Conchita [3:41] ,5. Tony's Theme - Giorgio Moroder [3:10] ,6. She's On Fire - Amy Holland [3:43] ,7. Shake It Up - Elizabeth Daily [3:44] ,8. Dance Dance Dance - Beth Andersen [2:34] ,9. I'm Hot Tonight - Elizabeth Daily [3:13] ,10. Gina's and Elvira's Theme - Giorgio Moroder [5:01] ()
Galerie (250)
Zajímavosti (110)
- Americká filmová instituce zařadila Zjizvenou tvář v žebříčku nejlepších gangsterských filmů na 10. příčku. (TheDude)
- Režisér Brian De Palma propadl Zjizvené tváři natolik, že se vzdal práce na snímku Flashdance (1983) - ten nakonec režíroval Adrian Lyne. (don corleone)
Reklama