Režie:
Raoul WalshKamera:
Ernest HallerHrají:
James Cagney, Priscilla Lane, Humphrey Bogart, Gladys George, Jeffrey Lynn, Frank McHugh, Paul Kelly, Elisabeth Risdon, Edward Keane, Joe Sawyer (více)Obsahy(1)
Éra prohibice nebyla nikdy bouřlivější než v této kronice podsvětí, která ožívá v dynamické režii Raoula Walshe. Na pozadí téměř zpravodajských záběrů a vyprávění sleduje život nezaměstnaného válečného veterána Eddieho Bartletta (James Cagney), který se stává pašerákem alkoholu a namísto bitev se zabývá lahvemi. Jenomže bitvám se Eddie stejně nevyhne – čekají na něj uvnitř i za hranicemi jeho rostoucího impéria. Na jedné straně musí čelit teritoriálním sporům a krvavému vyřizování účtů, na straně druhé zradě svého společníka (Humphrey Bogart). Dalšího gangstera měl Cagney hrát až o deset let později (Bílý žár), v době, kdy už se gangsterské filmy stávaly vzácností. "Bejvalo to velký zvíře,” říká ve finále Panama Smith (Gladys George), když komentuje Bartlettův odchod... a signalizuje tak zároveň konec hollywoodského zájmu o gangsterský film. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (55)
Na filmu nejvice ocenuji "dobove tydeniky", ktere nastinuji divakovi dobu, ve ktere se dej filmu odehrava. Pak ocenuji vybornou kameru Ernesta Hallera a z hercu Jamese Cagneye s jeho proslulou pravackou a pak Gladys George. Naopak, obsazeni Priscilly Lane do role Jean povazuji za nestastny. Jinak slusna gangsterka, i pres nekolik dejovych otazek. ()
Tenhle film má scorsesovské tempo ( mimo jiné vás na bonusech nemine ani jeho komentář ), perfektního Jamese Cagneyho ( ten chlapík dokáže přepínat mezi úsměvem a zdrcujícím pohledem stejně dobře jako Joe Pesci ), přesné vykreslení doby pomocí úderných "novinářských" montáží ( Občan Kane ) a silnou zápletku o přátelství a o tom, že časy se mění a jednou jsi dole a jednou nahoře. 90%. ()
James Cagney v další skvělé roli, kdy ukazuje, že by klidně mohl hrát i naprosto normální postavu,ale okolnosti tomu nechtějí a on se musí dostat do role grázla, kterému ale fandíte, a nakonec s ním budete muset strpět i jeho osud. Škoda, že to není scenáristicky trochu zajímavější, stejně tak zde chybí dobré ženské herecké výkony, ale Cagney a nakonec i Bogart vám to vynahradí. ()
Dokumentární komentář provádí příběhem, který je výtečně napsaný i zrealizovaný. Aniž si toho divák příliš všimne, doví se všechna základní fakta o americké prohibici dvacátých let se všemi širokými souvislostmi. Promyšlený projekt, skvěle zvládnutý. Příběh sám je veden značně nepředvídatelně, udržuje neustále přiměřenou míru napětí, až dospěje k logickému a přitom ne zcela očekávanému závěru. Tihle filmaři to prostě uměli. ()
Tohle je vlastně takový hraný dokument o historii prohibice. Mám tyhle gangsterky zachycující tyto vpravdě bouřlivá léta docela rád i když zastávám názor, že nejlepší z toho co jsem zatím viděl je Scarface, ale tenhle film má taky něco do sebe. I zde sledujeme příběh týpka co to z malý ryby dotáhne až mezi prominentní gangstery. Dění ve filmu pak čas od času a někdy docela zábavně protne hlas vyprávěče který nám zprostředkovává jak, že to přesně bylo. Nemá to žádný závratný tempo, ale nenudí to. Nicméně 4* nedám kvůli hlavnímu představiteli. Cagney si mě nezískal v předchozím Veřejném nepříteli a nezískal si mě ani zde, takže nakonec 65% ()
Galerie (51)
Zajímavosti (13)
- Příběh hlavního hrdiny byl inspirován kariérou Larryho Faye. Postava Panamy Smith je pak částečně založena na kariéře herečky a hostitelky nočního klubu Texas Guinan. (Monco)
- Počas montáže „1924“ boli do nej recyklované klipy Jamesa Cagneyho z Hříšní andělé (1938). (Bilkiz)
- Keď Eddie privedie Jean na konkurz, povie Hendersonovi a Paname, že Jean znie rovnako ako Nora Bayes. Nora Bayes bola slávnou barovou speváčkou na začiatku 20. storočia. Zomrela v roku 1928. (Bilkiz)
Reklama