Reklama

Reklama

Šílenci z Manhattanu

(seriál)
Trailer
USA, (2007–2015), 73 h 4 min (Minutáž: 45–56 min)

Tvůrci:

Matthew Weiner

Hrají:

Jon Hamm, Elisabeth Moss, Vincent Kartheiser, Christina Hendricks, John Slattery, January Jones, Rosemarie DeWitt, Paul Schulze, Julie McNiven (více)
(další profese)

Série(7) / Epizody(92)

Obsahy(1)

Seriál Mad Men (2007–15) patří k nejoceňovanějším pořadům americké televize. Kromě dalších cen se může pochlubit mj. třemi Zlatými glóby v kategorii dramatických seriálů a čtyřmi Cenami Emmy v téže kategorii. Jeho anglický název je typicky americkým mnohovýznamovým spojením slov Ad Men (pracovníci v reklamě), Mad Men (muži z výstavní třídy Madison Avenue, kde smyšlená reklamní agentura sídlí) a konečně Mad Men (šílenci, což odpovídá životnímu stylu většiny hrdinů seriálu). Vytvoření českého názvu proto představovalo značnou výzvu a skončilo určitým kompromisem – Šílenci z Manhattanu.

Seriál je časově zasazený do šedesátých let a místně pak do prostředí fiktivní reklamní agentury Sterling Cooper, v níž sleduje osudy zaměstnanců a majitelů, včetně kreativního ředitele Dona Drapera – charismatického génia, alkoholika a vraha, skrývajícího se za ukradenou identitou. Za fenomenální úspěch seriál vděčí krom jiného faktu, že díky prostředí reklamní agentury se mohla stát jeho stěžejním tématem konzumní společnost. Postavy působí, jako by vystoupily ze stránek dobových magazínů zaplněných obrazy dokonalých hospodyněk v lodičkách. Děj pak nabízí lákavý únik do jednodušších časů, kdy se kouřit smělo všude, alkohol v práci byl součástí stylu, sexismus byl sexy, stejně jako návyk nechat za sebou v parku po pikniku odpadky. Podvádění pak bylo běžnou součástí života a do jisté míry potvrzením „mužnosti". Jedna z reklamních kampaní na seriál ostatně hlásala, že „Nevěra je zpátky".

Hrdinové seriálu jako kdyby sami podléhali svodům těch reklamních obrazů, jež tvoří. Jejich práce je vyvolat v publiku touhu, naději, že zakoupení něčeho přinese nějaké jiné uspokojení než to prchavé vlastnické, a jejich životy pohánějí podobné touhy, jež jsou nutně podobným způsobem zklamávány. Talentovaná textařka Peggy Olsonová (Elisabeth Mossová) se jen s obtížemi prosazuje v mužském světě. Daří se jí to, ale pořád trpí samotou a výčitkami. Požitkář a pohodář Roger Sterling (John Slattery) se zubí na svět a rozhazuje suché fóry, jeho hédonismus ale nabývá zničujících rozměrů. Únavný šprt Pete Campbell (Vincent Kartheiser) se úporně snaží, ale nikdy se mu nedaří tak, jak by si přál, věci se vždycky nějak vymknou. Ti lidé před sebe staví cíle a třeba jich i dosáhnou, předmět touhy ale vždycky odskočí někam za horizont, aby byl důvod běžet dát, nezastavovat se, protože jinak by hrozilo, že se jejich život zhroutí. Rozumějí potřebě iluzí a umějí je prodat. Ve středu tohoto světa stojí mimořádně talentovaný reklamní kreativec Don Draper (Jon Hamm). Jeho úspěch spočívá i v tom, že utíká sám před sebou, skrývá před ostatními svou minulost a chce se jí zbavit. Zároveň je sám ideální spotřebitel, nutkavě zkouší různé ženy i různé styly. Je to velmi empaticky vykreslený antihrdina, dostatečně okouzlující, aby člověk zaujatě sledoval jeho osudy, dostatečně rozporný, aby se k němu dokázal vztáhnout jako k živé bytosti, která uvnitř prožívá podobné konflikty. (Česká televize)

(více)

Videa (13)

Trailer

Recenze (187)

Mikino00 

všechny recenze uživatele

Vždy jsem byl zvědavý na tolik oceňovaný seriál a opravdu musím uznat, že první 2 řady si jistě svá ocenění zaslouží. Momentálně mám za sebou všech 5 řad, poslední 3 jsou ale lehce slabší. Seriál nabízí zajímavé charaktery, pohled pod pokličku netypického a podařeného retro prostředí, scénář má svou kvalitu, stejně jako herci. January Jones je po první dvě série krásné znuděné zlatíčko, pak už mé nadšení vyprchá a nezbývá než chápat Dona a jeho zálety. Samotný Don Draper ušel opravdu velký kus cesty a jako výrazná osobnost táhne seriál dále. Konečně dostává i více prostoru Joan, bez které by se to tam celé rozsypalo. Jen se mi lehce zvedá žaludek z množství cigaret, které herci za jeden díl vykouří. Musím dodat, že v průběhu šesté série přestávám se sledováním, seriál zabředl do stereotypu, kde se nic neděje a jen se opakují dokola stejné problémy. ()

hanagi 

všechny recenze uživatele

Sedmdesát osm dílů za necelý týden! Celou tu dobu jsem žila v tom úžasném světě americké reklamy 60. let. A po celou dobu všichni jenom kouřili, chlastali a přefikli všechno, co prošlo kolem! Jak, proboha, ještě dokázali pracovat? Přitom jejich postupy se používají dodnes ( cílové skupiny, negativní reklama...). Střídají se tu naprosto nečekaně různé polohy, od dramatu po absurdní humor. A objevila jsem tu, u nás téměř neznámou, Christinu Hendricks, tu sexy zrzku se ševelivým hlasem. Oni ale všichni hrají jak o život (to se to hraje, když je co)!! Po týdnu jsem se probrala s parádní kocovinou, ale velice šťastná, že jsem ho prožila v tak skvělé společnosti. ()

Reklama

pan.Kaplan

všechny recenze uživatele

Než dokoukám první sérii, nechci hodnotit, ale už teď vím, že tohle pro mě bude další závislost: Stylový oldschool počin z doby zlatého věku reklamy je fascinující od prvního dílu. Seriál mě vtahuje velmi, velmi pozvolna a po prvních dvou dílech jsem jej považoval za takový silnější průměr. Ale jak se začnou komplikovat vztahy a rozvíjet další linie příběhu, seriál získává na atraktivitě. Zajímavé je taky odhadovat, jaká tajemství mají jednotliví aktéři příběhu a jak se jejich osudy budou vyvíjet dále. Prostě - tohle se hodně povedlo. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

“I’ve learned to believe people when they say it’s over. They don’t want to say it, so it’s usually the truth.” Máte-li lahev značkové dvanáctileté whisky, tak ji nevyžahnete na ex. A stejně tak i reklamákům sedí postupné dávkování. Chce si to na ně udělat čas. Dopřát si k projekci sklenku něčeho exklusivního, co se vychutnává striktně po douškách, zapálit si cigaretu (Nekuřák říkáte? Navození atmosféry říkám já.) a plně se poddat seriálu, který se z většiny sestává čistě z toho, že pár postav v interiéru nad sklenkou a se zapálenou cigaretou v ruce po celou dekádu (h)řeší. Sedm sezón jakožto studie amerického snu jdoucích ruku v ruce s americkým úsměvem a odvrácenou tváří "konzumu" za ním ("Happiness is just a moment before you want more happiness."). A co je s podivem vzhledem ke zvolenému stylu, tématům i "programové" nepodbízivosti divákovi, tak to nikdy a za žádných okolností nesere mramor. Možná by vás spíše zajímalo, zda Don Draper (jeden z nejkomplexnějších a nejrozháranějších charakterů současné quality TV) a spol. dostojí šuškandě o skrz na skrz satirickém a nejlépe napsaném, zahraném a tak nějak i nejlepším seriálu vůbec? Jenže není to vlastně zcela jedno, když je neoddiskutovatelně tím nejstylovějším seriálem? A ostatně ve chvíli, kdy tu stylovost přijmete za svou (což není proces na jednu či dvě epizody, ale spíše na jednu či dvě sezóny; i kvůli faktu, že první série je rozháraná a zdaleka ne tak sofistikovaná jako zbytek seriálu), tak je více než pravděpodobné, že na výše uvedené dotazy naleznete kladnou odpověď. Častá (a oprávněná) výtka je, že pasáže "ve firmě" to bez výjimky táhnou a pasáže "v kruhu rodinném" mají kolísavou tendenci. Naštěstí i v těch nejslabších momentech se to může opřít o nebývale nosné charaktery (nejen Don, ale i Pete, Peggy, Roger...). Mad meni nikdy nesklouznou do vod tuctovosti či pocitu vaty s účelem vyplnit stopáž; a když už to tím v průběhu třetí řady začíná hrozit, tak se to vyřeší "velkým třeskem". Hrozí, že se z vás kvůli veškerému tomu stylu a navozování atmosféry stane alkoholik, požitkář a zadlužený jedinec, protože vzhledem k počtu epizod budete těch cigaret a kvalitních destilátů k večerním projekcím potřebovat... No, bratru habaděj. Problémové je rozdělení finální sezóny do dvou let, kdy po první polovině posouvající postavy vpřed katarzi, je druhá polovina pro některé z nich nadbytečným epilogem, který navíc trestuhodně v posledních epizodách spoléhá u mnohých spíše na fan-service než adekvátní ukončení. Čímž neříkám, že úplný závěr není dokonalý. Protože je. PS: Má to jedinou zásadní chybu; je to barevné a nikoli černobílé. Sedlo by to k té stylovosti ještě o chlup lépe (ověřeno na vlastní oči). | S1: 4/5 | S2: 4/5 | S3: 4/5 | S4: 5/5 | S5: 5/5 | S6: 4/5 | S7: 4/5 | ()

Radiq 

všechny recenze uživatele

Kancelářské drama, tak bych to nazval. Většinu času se tam nepracuje a borci spolu jenom vykecávaj nebo kalijou přímo na pracovišti nějakou tu flašku. Permanentně se tam kouří, všude, u všeho a to tak, že hodně. A všechno je to hrozně retro. Černoši jsou spodina, ženský jsou jen služky na šuk, chlapi jsou páni lidstva. Sekretářky se starají hlavně o svou atraktivitu a potěší je každá blbost. Ženy v domácnosti jsou drbny nebo znuděný. Každej chlap má minimálně jednu milenku a tunu sexistickejch narážek. Většina normálních věcí je tam tabu. V podstatě se tam celou dobu skoro nic neděje, ale je zajímavý sledovat ten životní styl, názory a prostředí 60. let. Po první sérii, kdy jsem stěží překousl první dva díly, mě to celkem chytlo a musel jsem ju dokoukat do konce... A Christina Hendricks, to je sen, co?. Stejně jako první, i druhá mě první 3-4 díly moc nebrala. Pak to začlo být o chlup lepší, ale byl to spíš chloupek než chlop. Skvělá je opět retro doba, retro návyky a retro kecy. Nejvic mě dostalo, jak po pikniku v přírodě vyhodili plechovku od piva a z deky jenom setřásli bordel na trávu a odjeli. Chlastu a kuřiva opět přehršel. Furt mám dojem průměru, takže to tak zatim nechávám... PS: libilo se mi, jak jim na konci řekl: "Neprodávám reklamu, ale produkt." To si dnešní reklamní agentury asi ani neuvědomují... Jinak na konci druhé série mě úplně dostal výlet do LA, kde se Don Draper přichomejtl ke smetánce, se kterou si tam užíval a já mu záviděl. Působilo to úplně naopak, než celkově depresivní nádech všeho možnýho, co se tam děje. Taky mám teď chuť vyjádřit se k hereckému výkonu Jona Hamma - je totiž parádní a i když není žádnej Rychlej šíp, charismaticky mě dostal - i když za to může i skvěle napsaná postava. A já jdu na sérii třetí. Ta je na jednu stranu tak trochu nuda, ale pak vždy přijde něco, co to udělá zajímavým. A nemůžu to svalovat na tu britskou společnost, která je koupila. Spíš mě nebavila Donova žena Betts, která začíná být jakási až moc divná, chvílema dost otravná a někdy dost iracionální... i když... v její kůži... Jinak docela mě nasralo, že se tam Christina Hendricks vyskytovala tak málo a chvíli to vypadalo, že seriál opustí. Fakt jsem se už začínal bát. Ale co mě nejvíc pobavilo, tak po kancelářské příhodě s traktůrkem John Deere a nohou ten jeden zazobanec s úplně vážnou tváří říká: "Doktor říkal, že už nikdy nebude moci hrát golf." Tragédie největší, chch! Tahle série ve mě zanechala pocit: něco končí a něco nového začíná. 4. série aneb Když se něco sere, tak se sere všechno. Teda myslím v ději. Po seriálové stránce tomu nemám co vytknout - pořád si to drží stejnou kvalitu a s třema hvězdičkama jsem spokojenej, i když uvažuju o čtvrté. Jinak Donova ex Betts je ukázkovej příklad toho, jak se z normální ženské stane kráva, chch. 5. a 6. série už moc nepřekvapuje, takže úroveň někdy lepší, někdy horší, prostě takovej průměr, kterej ale baví. Donova nová žena (která má trošičku větší zuby - i přesto ale pěkná) mě pobavila, když zpívala ve francouzštině: "Zuby zuby zů", chch. Docela jsem si oblíbil Jareda Harrise, kterej se do role britského finančníka prostě hodil. No, ale oni se do svejch rolí hodí všichni a v podstatě žádnej herec mě tam nesere. Někdy mě trochu sere scénárista, kterej někdy šlápne vedle, ale ok. Jinak kvůli tomu, jak se do toho pletou ty různé historické události, mám pocit, jak kdyby se to trochu zvrhlo ve Vyprávěj, chch. Těším se na závěrečnou sérii. Jinak chápu, že překladatelé se chtěli držet slovní hříčky v originálním názvu Mad/Ad/Madison, ale Šílenci z Manhattanu není zrovna úplně super výstižnej název - spíš bych tam upřednostnil to, že jsou z reklamky a ne že jsou šílení. Sedmá série poněkud ztratila koule. Z Dona chtějí mít poslušnýho a on se na to nakonec snaží přistoupit, ale polepšenej Don není správná volba. Líbilo se mi několik posledních depresivních dílů, až jsem skoro uvažoval, že zvednu na 4 hvězdy, ale nebudu to přehánět. Rozhodně musím pochválit, že celý seriál podle mě dovedně vykreslil dobu. Fakt to je dobře napsané, postavy slušně vymyšlené s ucházející hloubkou a Jon Hamm se stal mým oblíbencem. () (méně) (více)

Galerie (1 708)

Zajímavosti (20)

  • Seriál v roce získal cenu Emmy v kategorii mimořádný dramatický seriál. (Agita)
  • January Jones, manželka Dona Drapera, začala v této sérii přibývat na váze v důsledku těhotenství. Režiséři se proto rozhodli, že to budou v seriálu připisovat stresu z manželského konfliktu. Maskéři jí přidali druhou bradu a na sobě musela nosit více vrstev oblečení, aby to vypadalo, že na váze přibývá opravdu všude. Její maskování zabralo až šest hodin. [Zdroj: prozeny.blesk.cz] (Duoscop)
  • Ústřední postava filmu Don Draper byla inspirována skutečnou reklamní legendou Draperem Danielsem, který působil v Chicagu. (Camulator)

Související novinky

Oscaři nabírají trojici moderátorek

Oscaři nabírají trojici moderátorek

15.02.2022

Zájem o slavnostní ceny Oscar v posledních letech značně upadl. Filmová akademie se to pochopitelně zkouší různé způsoby změnit, v současné době je ale obtížné přijít na to, jak Oscary znovu učinit… (více)

Nejlepší seriály posledních deseti let?

Nejlepší seriály posledních deseti let?

01.11.2019

Konec roku se pomalu ale jistě blíží a s ním pochopitelně brzy dorazí i nejrůznější filmové a seriálové žebříčky. Ty nás teď ale nezajímají. Místo toho se podíváme na žebříček, který se ohlíží rovnou… (více)

Anne Hathaway, Tina Fey a moderní láska

Anne Hathaway, Tina Fey a moderní láska

27.11.2018

Amazon Studios na své streamovací službě nedávno vypustilo poslední epizodu hvězdami nabitého antologického seriálu The Romanoffs od tvůrce Šílenců z Manhattanu Matthew Weinera. Nyní to však vypadá,… (více)

Breaking Bad, Fincher a Soderbergh ovládli Emmy

Breaking Bad, Fincher a Soderbergh ovládli Emmy

24.09.2013

65. ročník udělování cen Emmy, o nichž rozhodují členové The Academy of Television Arts and Sciences, nepřineslo žádné velké překvapení. Cenu za nejlepší dramatický seriál si konečně (a zaslouženě)… (více)

Reklama

Reklama