Kamera:
Emmanuel LubezkiHudba:
Carter BurwellHrají:
George Clooney, John Malkovich, Tilda Swinton, Frances McDormand, Brad Pitt, Richard Jenkins, J.K. Simmons, David Rasche, Olek Krupa, Jeffrey DeMunn (více)Obsahy(2)
Agent CIA Osborne Cox (John Malkovich) se od nadřízených dozví, že už s ním nepočítají. Kvůli problémům s pitím má přejít na ministerstvo zahraničí. Je rozčarován a rozhodne se, že napíše memoáry. Doma to také nemá lehké. Paní Coxová ho totiž podvádí s bývalým osobním strážcem Harrym Pfarrerem (George Clooney) a je rozhodnuta rozvést se a Osborna oškubat. Jenže netuší, že má Harry milenek vícero. Včetně manželky… Paní Coxová se obrátí na rozvodového právníka. Slíbí, že zjistí stav Osbornova konta. Kdosi z jeho kanceláře stáhne obsah Osbornova počítače na CD. (Omylem včetně jeho rozepsaných memoárů.) Disk se ocitne ve skříňce v posilovně, kam chodí právníkova sekretářka cvičit. A co čert nechtěl – narazí na něj vykutálení pracovníci posilovny – mladíček Chad Feldheimer (Brad Pitt) a Linda Litzkeová (Frances McDormand). Zavětří, že by mohli přijít k velkým penězům. Jsou „špionážními kecy“, jak CD Chad nazývá, přímo očarováni a plánují je za tučné výkupné vrátit Osbornovi. Ten však vůbec netuší, že mu někdo ukradl memoáry, a tak Chada posílá k šípku. Linda je ale žena činu, která chce peníze na své vytoužené plastické operace. Proto Chada pošle na ruskou ambasádu, aby tu „špionážní kecy“ prodal. Rusové jsou z nich mírně řečeno v šoku a dávají si čas na rozmyšlenou. Mezitím se Chad rozhodne zjistit o Osbornovi více… (TV Prima)
(více)Videa (2)
Recenze (1 437)
Scénář: Joel Coen, Ethan Coen .. Report back to me when it makes sense. __ Komplikované, absurdně černé, přehnaně sebejisté, komediálně krajně vyčpělé a ... většinou prostě slabé až nudné. Nějakou tu perličku předlouhého dění dodá, mimo několika záblesků v průběhu, až samotný závěr, jenže je to taková zkratka, která stěží zakrývá mnohé tvůrčí rozpaky. S dobrým záměrem napsanou, ovšem pouze průměrně zpracovanou, látku pak nevytrhne ani plejáda hereckých exhibicí, kdy mě zvláště odvázaný Brad Pitt hodně potěšil. ()
Grandiózní clusterfuck, kde jeden rádoby dobrý nápad na úvod vyústí v neodvratný všeobecný chaos a krveprolití. U Coenů už jsme to viděli v různých podobách - ať už šlo o Zbytečnou krutost, Fargo nebo třeba Muže, který nebyl. Tady se pouštějí do studenoválečného špionážního thrilleru, jehož serióznost shazují skrze demenci některých postav, které se nechovají "podle pravidel". Před léty jsem to úplně nedocenil, dnes jsem byl na vrcholu blaha. ()
Je to až udivující, jak naprosto dokonalý scénář dovedou bratři Coenové napsat. A to vyznění - antiamerický snímek s kauzálním řetězcem, jehož prvohybatelem jsou tajné služby... Burn After Reading je postmoderní film, který stojí přesně na sémantické hraně (záleží na tom, jak ho budete, či chcete, číst) - tváří se jako odlehčená špionážní (crazy) komedie, ale pod povrchem dřímá existenciálně frustrující drama, v němž cítím silný satirický podtón - tahle země není už ani pro mladý, protože ji staří vykuchali... Podobné filmy: Vrtěti psem, Děkujeme, že kouříte, Obchodník se smrtí, Syriana, Zmatky v Arizoně ()
Coeni se vrátili ke svým tragikomickým postavám. Hlavní (anti)hrdinové sice mnohem více připomínají šachové figurky, než plnohodnotné postavy, ale taky nebudete vyčítat Kasparovovi, že si před spaním nepovídá s černou královnou. Coeni se ukázali jako zdatní šachisti a tahle filmová partie je nevýslovnou lahůdkou. Myslím, že smát se cizí blbosti není nečestné, ale naopak v jistých momentech povznášející. Povznášející film. ()
Černý humor s mrazivým podtónem, až divadelně absurdními výstupy a trierovskou krutostí na straně jedné, komediální screwball s mimickými exhibicemi slabomyslného Brada Pitta a osobitou poetikou se satirickými šťouchanci na adresu CIA, internetového seznamování i Hollywoodu na straně druhé. To množství adjektiv se tu nesešlo náhodou, bratři jak se patří se tentokrát pokusili o eklektické spojení fargovského existencialismu a dudeovského cynismu- a světe. div se, klaplo to na první klapku. V ošumělém aranžmá a kamerových pronásledovacích jízd pracují Coeni s nejistotou diváka a svůj film představují coby organizovaný chaos-prudce se zahýbá do dějových zákrut, postavy končí svůj pozemský život komicky arbitrárně a není možno odhadnout, co se děje a kam to spěje. Tahle anarchie je celých 96 minut především díky přesně obsazeným hercům a kořením v podobě J.K. Simmonse, třeskutě zábavná a když mě zaskočily závěrečné titulky a publikum se zvedalo ze sedaček, napadlo mě, jak by si asi Coeni poradili na Broadwayi. Snad by si nespálili prsty.:-) 75% ()
Galerie (95)
Zajímavosti (20)
- Film byl již šestou spoluprací bratrů Joela Coena a Ethana Coena s Frances McDormand (Linda Litzke) a třetí s Georgem Clooneym (Harry Pfarrer). Pro George Clooneyho jde současně o čtvrtou spolupráci s Bradem Pittem. (Chrustyn)
- V úvodní scéně, kdy se Osborne Cox (John Malkovich) dostaví na „kobereček“, neustále mizí a objevuje se zlaté pero na stole Palmera Smithe (David Rasche). (Pavlínka9)
- Na plakátu k fiktivnímu filmu "Coming Up Daisy" je uvedeno, že je natočen podle knihy Cormaca McCarthyho, který ve skutečnosti napsal knihu, podle níž bratři Joel Coen a Ethan Coen natočili svůj předchozí film Tahle země není pro starý (2007). Z plakátu je také patrné, že film režíroval Sam Raimi, přítel a spolupracovník bratří Coenů. (HellFire)
Reklama