Reklama

Reklama

Ebenezer je lakomý, starý lichvář, který nenávidí všechny a všechno, včetně Vánoc nebo svého synovce Freda. O sedm let později, je opět Štědrý den, Ebenezer odmítá Fredovo pozvání na vánoční večírek a odmítá přispět na charitu. Jde domů, kde se mu zjeví duch jeho zemřelého partnera, který ho varuje, aby se zřekl života lakomce a začal dělat pokání, jinak ho čeká v posmrtném životě tvrdý trest. Také mu řekne, že ho navštíví tři duchové. Stařec je vyděšený, ale nakonec tomu všemu moc nevěří. Jenže v noci se mu zjeví Duch minulých Vánoc, který ho bere na cestu zpátky v čase, do jeho mládí, kdy dal přednost penězům před láskou. Za další hodinu přichází Duch současných Vánoc, který mu ukazuje radosti a spokojenost všech, kteří milují Vánoce. Za chvíli přichází i Temný stín, Duch Vánoc budoucích. Ten bere Ebenezera do budoucnosti a ukazuje mu, co se bude dít po jeho smrti. Duchové Vánoc mu otevřeli oči a odkryli pravdy, kterým nikdy nechtěl uvěřit. Dřív než bude příliš pozdě, musí otevřít své srdce a odčinit všechno špatné, co v životě udělal. (TV Nova)

(více)

Videa (7)

Trailer 1

Recenze (701)

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Vánoční koleda jako můj první 3D (a taková malá zkouška technologie před revolucí s názvem Avatar). Robert Zemeckis a jeho posedlost CGI animací je známá a osobně si myslím, že tím lehce zahazuje svůj talent. Mohlo vzniknout dost kvalitních filmů, místo Polárního expresu, Beowulfa a třeba i Vánoční koledy. Všichni totiž mají jedno společné a to, že stárnou hodně rychle a nedokáží naplnit očekávání po velkém technologickém kroku. Vánoční koleda se tak díky animaci stává pouze příjemnou pohádkou, která Dickense příjemně využívá, aby v druhé půlce zahodila zábrany a začala hrozně nudit. Je poznat, že Zemeckis chtěl do filmu dostat hodně efektních záběrů, ale druhá půlka je hrozně nudná a prázdná. Je to problém i proto, že koleda je klasickou pohádkou o špatném a šetřivém muži, kterého nikdo nemá rád a on díky "duchům" prozře a chce se změnit. V 98 minutách vás nic nepřekvapí, co do příběhu, ale chvílemi potěší 3D efekty, které celou tu atmosféru vánoc skvěle dotváří. Bohužel, jak jsem psal už asi dvakrát, druhá půlka to opravdu kazí a i díky ní nevím, pro koho Zemeckis primárně tohle točil. Pro dospělé je to dětinské a předvídatelné, pro děti je druhá půlka asi těžko pochopitelná a spíše se jí budou bát a ti ostatní? Na druhou stranu technické provedení je krásné, detailní a postavy se přibližují realitě (snad kromě obličejů, tam stíhá jen Carrey se svou hlavní postavou, na kterou byl viditelně kladen 10x větší důraz než na ostatní). Ovšem třeba takový druhý duch vánoc svou neskutečnou detailností a působivostí světel umí ohromit... Více zde. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Zpočátku to má tu "nejdickensovatější" atmosféru, s jakou jsem se zatím na plátnech setkal. Je proto věčná škoda, že to celé uhyne právě na nedostatek atmosféry. Ta se totiž postupně pro všechno to poletování vytrácí, až se rozplyne docela. Tam, kde předloha zanechává ve čtenáři i dlouho po dočtení tu správnou vánoční náladu, tam Zemeckis zanechá tak akorát výtečné dojmy z až neskutečné věrnosti ilustracím v původním vydání a snad ještě lepší dojmy z "vtažení" do třetího prostoru. Jen po tom duchu Vánoc ani stopy. Narozdíl od předlohy se tak tohle mnoha generacemi milovanou vánoční klasikou sice nestane, ale minimálně jedny Vánoce by Vám to klidně zpříjemnit mohlo. Za předpokladu, že máte ve svém okolí "třidéčkový" Imax. ()

Reklama

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Tak pro začátek největší (a asi jediná zásadnější) výhrada: Robert Zemeckis si na můj vkus až moc oblíbil volnost digitálního světa, v němž může řádit dle libosti, a z Vánoční koledy se kvůli tomu zběsilému "Jů, koukněte, lidi, jak to s vámi na sedačkách v kině hází" poletování občas ztrácí ta krásná dickensovská atmosféra = největší klad. Ano. O řadě scén vážně musím napsat, že jsou stoprocentně atmosférické (příchod Vodralova ducha, vzpomínání na Vydřigrošovo dětství, třetí duch), některé vyloženě lahůdkově hororové, animace působí podstatně lépe a živěji než v Beowulfovi (ale tak dokonalá iluze reality jako třeba v Tintinovi to ještě pochopitelně není), Ebenezer Vydřigroš se díky mimice propůjčené bezvadně hrajícím Jimem Carreym stal vskutku dramatickou a uvěřitelnou postavou, která je chvíli odpudivá, chvíli vás zase dojímá, hned nato pobaví nějakým spíláním cezeným přes zuby... Zásluhou toho všeho, rozumné stopáže a Silvestriho hudby je Vánoční koleda jednou z nejlepších verzí krásného klasického příběhu, který má výhodu v tom, že je klasický a nikdo se do něj tedy nenaváží a neprská, jak je jednoduchý a předvídatelný. To by přece byla škoda. ()

Psema 

všechny recenze uživatele

Solidní vánoční biják, jeho největší síla tkví v Zemeckisově schopnosti navodit jakoukoliv atmosféru, kterážto se nejvíce odráží na úvodní temné dvacetiminutovce a mladistvě rozjančeném závěru, z něhož vánoční nálada doslova kape. O to víc zamrzí bezpohlavnost a estrádovitost zbytku (setkání s duchy jsou vesměs utrpení), což nejenže narušuje dramatickou strukturu, ale ve své primitivnosti a předvídatelnosti nudí víc, než je zdrávo. Proč machrovat s nekonečnými průlety po Londýně a okolí, když se dá tnout do vztahů, na nichž závěrečné poučení beztak staví? Nechápu. A stále mám pocit, že být to celé natočené s živými herci, byl by výsledek o řád lepší a zajímavější. ()

Hellboy 

všechny recenze uživatele

SPOILER. Film s jednouduchým, ačkoliv samozřejmě důležitým poselstvím na motivy novely Charlese Dickense z roku 1843. Je to film především pro děti, ale nudit nebude asi žádnou věkovou skupinu. Ačkoliv je tedy dost dlouhý. V některých momentech je to dokonce docela strašidelné....pro děti. Snímek o starém morousovi a o tom, jak se změnil, je šikovně promyšlený, na čemž má hlavní zásluhu Dickens. Tím, že duchové Vánoc ukážou anti-hrdinovi (a čtenáři/divákovi) jeho minulost, si postava získá naše sympatie, měl přece tvrdé dětství... (Chybí mi ale důkladnější vysvětlení, proč propadl mamonu zlata a stal se chorobně lakomým.) Když pak duchové Vánoc ukážou Vydřigrošovi jeho budoucnost, je to šikovný krok, jak ho přimět se nad svým životem zamyslet. Je jasné, že se ten starej skrblík polepší, to neni ani žádnej spoiler. ___ Hlavními ingrediencemi filmu je trojrozměrnost, performance capture & Jim Carrey a příběh. Nutno říct, že první dvě položky jsou výrazně dominantní a příběh, nebo spíš jeho ztvárnění se mu ve všem podřizuje. Tak jako Dickensova novela je o hlavně o napravení lakomého starce a Vánoce jsou jen jakousi berličkou, tak v tomto filmu jde především o triky a trojrozměrnost, přičemž příběh a s ním i Vánoce jsou jen podružné. V první řadě jde prostě o exhibici trikové zručnosti filmařů, což divák pochopí už během prvních několika minut, kde kamera "prolétává" co nejblíže různým překážkám či rohům, prostě tak, jak to dokáže jen CGI film. To samozřejmě není nic špatného, jen prostě v mnoha, mnoha situacích snímek působí asi jako kdysi na diváky působilo This is Cinerama!. Mám na mysli především honičku s vozkou smrti, let do vesmíru atd... Film není tak moc zábavný, na to je ústřední myšlenka Dickensovy předlohy moc vážná až pochmurná, takže chápu mnoho těchto (samoúčelných) veselých ozvláštnění, ale stejně je ten výsledek takový rozpolcený. Vymoženosti Performance capture jsem naopak ocenil na zobrazení města v době před 150 lety a na postavě smrtky (ačkoliv na to vlastně tato technika nebyla potřeba). Hudba Alana Silvestriho je výborná, závěrečná skladba se zpěvem Andrey Bocelliho je na můj vkus ale příliš patetická. ___ Fakt, že Carrey kromě ústřední postavy (v každém věku) ztvárnil i duchy Vánoc, je ještě pochopitelný, netuším proč proboha hrál Gary Oldman jak Boba Rastra tak i Vodrala? Jak, kdy, proč se vlastně Vydřigroš stal tak posedlý penězi? Proč všechny postavy promlouvají tak podivnou řečí? Proč je duch Vánoc přítomných ztvárněný jako obr v kožichu s vavřínovým věncem na hlavě, který se neustále směje??? A kdy Vydřigroš zemřel?:) __ Je to tak 70%... ()

Galerie (37)

Zajímavosti (15)

  • Tato verze je velice věrná Dickensově knižní předloze, přesto se zde najde i pár odlišností: V knize strávíme více času v přítomnosti - hlavně v domech Vydřigrošova (zde Jim Carrey) zaměstnance a synovce. Kniha nám také ukazuje, jaké sváry se dějí po celé zeměkouli (v jeskyních a na lodích), které jsou díky vánočnímu veselí usmířeny. A také celá scéna s budoucností, v níž je Vydřigroš honěn koněm, a potom se zmenší, není vůbec součástí knihy. Ve skutečnosti se v knize Duch příštích Vánoc skoro nehýbe, jen ukazuje prstem. (HappySmile)

Související novinky

Ferrell, Reynolds a Vánoční koleda

Ferrell, Reynolds a Vánoční koleda

23.09.2019

Ještě nemáme ani prosinec, a už se musím pustit do rozebírání nejkrásnějšího období roku, Vánoc. Můžou za to totiž herci Will Ferrell a Ryan Reynolds, kteří se teď čerstvě upsali novému muzikálovému… (více)

Zemeckis a miniaturní druhá světová

Zemeckis a miniaturní druhá světová

20.06.2017

Legendární Robert Zemeckis (Návrat do budoucnosti, Forrest Gump) se po Vánoční koledě konečně vrátil k hraným filmům. Jeho nová dramata Let, Muž na laně a Spojenci se (alespoň v Česku) dočkala velmi… (více)

Zemeckisův vodní svět

Zemeckisův vodní svět

07.04.2010

Studio Disney sice po slabých komerčních výsledcích Vánoční koledy přestalo financovat Zemeckisovo ImageMovers Digital (a v lednu 2011, po dokončení Mars Needs Moms!, jej nadobro uzavře), ale… (více)

Jim Carrey a režisér Juno si plácli

Jim Carrey a režisér Juno si plácli

09.03.2008

Kariéra Jima Carreyho si nějaký čas dávala šlofíka, ale zdá se, že navzdory fiasku s thrillerovým pokusem 23 se gumový Jim vrací s plnou parádou a momentálně patří k nejvytíženějším hercům vůbec.… (více)

Reklama

Reklama