Režie:
Robert ZemeckisScénář:
Robert ZemeckisKamera:
Robert PresleyHudba:
Alan SilvestriHrají:
Jim Carrey, Gary Oldman, Robin Wright, Colin Firth, Cary Elwes, Molly C. Quinn, Bob Hoskins, Daryl Sabara, Fionnula Flanagan, Samantha Hanratty, Fay Masterson (více)Obsahy(4)
Ebenezer je lakomý, starý lichvář, který nenávidí všechny a všechno, včetně Vánoc nebo svého synovce Freda. O sedm let později, je opět Štědrý den, Ebenezer odmítá Fredovo pozvání na vánoční večírek a odmítá přispět na charitu. Jde domů, kde se mu zjeví duch jeho zemřelého partnera, který ho varuje, aby se zřekl života lakomce a začal dělat pokání, jinak ho čeká v posmrtném životě tvrdý trest. Také mu řekne, že ho navštíví tři duchové. Stařec je vyděšený, ale nakonec tomu všemu moc nevěří. Jenže v noci se mu zjeví Duch minulých Vánoc, který ho bere na cestu zpátky v čase, do jeho mládí, kdy dal přednost penězům před láskou. Za další hodinu přichází Duch současných Vánoc, který mu ukazuje radosti a spokojenost všech, kteří milují Vánoce. Za chvíli přichází i Temný stín, Duch Vánoc budoucích. Ten bere Ebenezera do budoucnosti a ukazuje mu, co se bude dít po jeho smrti. Duchové Vánoc mu otevřeli oči a odkryli pravdy, kterým nikdy nechtěl uvěřit. Dřív než bude příliš pozdě, musí otevřít své srdce a odčinit všechno špatné, co v životě udělal. (TV Nova)
(více)Videa (7)
Recenze (700)
Zemeckis každým z dalších svých filmů natočených v motion-capture jen dokazuje, že jeho nesporného režisérského talentu je škoda při užití takové techniky a pokud nebude pracovat se stejnými prostředky, s jakými James Cameron stvořil Avatara, budu doufat v jeho návrat k celuloidu. Vánoční koleda je z technického hlediska opět o krok dál, postavy jsou bohužel stále mrtvolné a celý film prostý jakýchkoliv emocí a chladný jako psí čumák. Zemeckisovo zalíbení v 3D navíc zavinilo výskyt naprosto zbytečných a pouze na efekt stvořených průletů krajinou, které jen natahují stopáž filmu, neboť samotný příběh je prostinký a dal by se s přehledem odvyprávět za necelou půlhodinu...a tak je nastavován všemožnými atrakcemi. Zemeckisovi se mnohdy daři budovat hutná atmosféra, která mne párkrát příjemně překvapila až hororovým nádechem a celkově má náladotvornost filmu hodně blízko k Dickensově tvorbě.Ve výsledku se jedná o celkem zábavnou atrakci, která nezapře talent svého tvůrce, stále si ale stejně jako u Beowulfa musím říkat, o kolik by to bylo lepší, kdyby to bylo natočené klasicky...tak snad příště, Roberte. 60% ()
Jestli máte děti a chcete se jich na chvíli zbavit tím, že jim pustíte nějakou roztomilou animovanou pohádku, která je naladí na sváteční notu Vánoc, abyste se vy, rodičové, mohli pomuchlovat pod jmelím v ložnici, tak zabrzděte! Rozhodně dítkům nestrkejte do přehrávače Vánoční koledu nebo vám za moment do ložnice vtrhnou a začnou si na tom jmelí vázat mašli. Já tu schízu přežil, ale jen díky tomu, že proti tehdejší realitě bylo tohle nedopečené kotě. (Filmfest Hurghada 2012, 64/67) ()
Vánoční kolega patří k nejoblíbenějším adaptovaným dílům Charlese Dickense. Dějově není nijak složitá a daří se jí docela dobře vykreslovat vánoční atmosféru včetně veškerého nadpřirozena a dobrosrdečné nálady. Díky své snadné uchopitelnosti jsme se dočkali různých adaptací, moderních variací, animovaných verzí (dokonce i v Disney, Barbie, Šmoulovským či Looney Tunes obsazení) a doslovných převodů. Robert Zemeckis se rozhodl podobně jako Vánoční expres předvést Vánoční koledu v motion capture verzi. Na jedné straně se mu díky tomu daří dodat příběhu na vlastní imaginaci a vykreslit Dickensem načrtnutý svět. Na straně druhé vánoční atmosféru dokresluje jen pomocí jiskřiček, zvonků a sněhu. Snímek jako by neměl žádnou duši. Rychle se žene vpřed, atrakce střídá atrakci, ale civilnější momenty, které jsou v tomto příběhu tím nejdůležitějším, se stávají jen přítěží. ()
Poslední tvorba Roberta Zemeckise mě úplně míjí. Nějak nechápu proč netočí hrané filmy, když mu to šlo tak dobře, a dal se na tvorbu digitálních animáků sporné kvality. Jednak náměty, které si vybírá nejsou nic moc a jednak mě ani neoslovuje ani zpracování. Prostředí i postavy jsou sice nesmírně precizní, avšak celé to působí tak nějak cize a nehezky. Téma je mi také cizí, takže jediné co vnímám jako vysloveně pozitivní je hlasový projev Jima Carreyho. ()
Solidní vánoční biják, jeho největší síla tkví v Zemeckisově schopnosti navodit jakoukoliv atmosféru, kterážto se nejvíce odráží na úvodní temné dvacetiminutovce a mladistvě rozjančeném závěru, z něhož vánoční nálada doslova kape. O to víc zamrzí bezpohlavnost a estrádovitost zbytku (setkání s duchy jsou vesměs utrpení), což nejenže narušuje dramatickou strukturu, ale ve své primitivnosti a předvídatelnosti nudí víc, než je zdrávo. Proč machrovat s nekonečnými průlety po Londýně a okolí, když se dá tnout do vztahů, na nichž závěrečné poučení beztak staví? Nechápu. A stále mám pocit, že být to celé natočené s živými herci, byl by výsledek o řád lepší a zajímavější. ()
Galerie (37)
Photo © Walt Disney Studios Motion Pictures
Zajímavosti (15)
- Po a Polárním expresu (2004) šlo o druhý film Roberta Zemeckise s výrazně vánoční tematikou. Oba snímky byly natočeny metodou "motion capture" - tedy s herci, kteří neposkytli jen hlasy, ale jejichž pohyby byly zdrojovými informacemi při tvorbě animace postav. (Foibos)
- První animovaný film od Disneyho, který byl promítán v IMAX 3D. (HappySmile)
- Jim Carrey hrál osm postav, Ryan Ochoa pět a Gary Oldman tři. (Pepinec)
Reklama