Reklama

Reklama

Historické drama, kronika života aristokratky Georgiany Cavendish, vévodkyně z Devonshiru. Georgiana (Keira Knightley) byla na 18. století, ve kterém žila, velmi moderní a pokroková žena. Její patriarchální manželství podle konvencí, s morózním, uzavřeným manželem (Ralph Fiennes), neschopným projevit jakýkoliv cit, ji neuspokojovalo. Ona milovala společnost, byla výbornou hostitelkou a společnost milovala ji. Nevyhýbala se hazardu a zamilovala se  do mladého politika  Charlese Greye. Manžel však, i když měl poměr s její nejlepší přítelkyní, donutil Georgianu, aby se své lásky kvůli dětem vzdala. (JOJ Cinema)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (561)

Madison 

všechny recenze uživatele

Toto je neuveriteľné. Keira mi neúmyselne spôsobovala slzavé záchvaty, keď som bola nútená dívať sa na vychrtlé spôsoby lady Cecilie, v čarokrásnej austenovke sršala pôvabom mladého pochabého dievčaťa, no na lopatky ma položila svojím strhujúcim hereckým koncertom až vo filme Vojvodkyňa. Je neskutočné, ako sa museli ženy v dobách mužskej krutovlády plaziť po zemi, pykať za svoje oprávnené prehrešky a hriechy vyvolané neprípustným chladom opačného pohlavia, ktorý citová a krehká žena jednoducho nedokáže zniesť. Spútaná reťazami ignorantského manžela, vrhá sa nešťastná Georgiana do náruče chvíľkového naplnenia a vnútorného šťastia - ako neuspokojená lady Chatterlay - aby jej dotyk pominuteľnej radosti, bol kruto zavrhnutý. Nevidela som v tomto pôsobivom filme iba príbeh vojvodkyňe, jej feministických, politických či milostných postojov, nezaujíma ma možná autenticita zobrazenia jej života, to najdôležitejšie sa zachovalo - cesta romantického dievčaťa s naivnými ilúziami vedúca k prežitiu útrpných rokov, nádherná, okúzľujúca mladosť vysychajúca ako kvet bez vody... to presne sa stalo vojvodkyni z Devonshiru. A ja zostávam v niekoľkodňovom tranze, pretože Keira čoby pompézna dáma s monumentálnym klobúkom či ako osamelá ľudská troska, bola dokonalá. ,,I think of you all the time." 90% ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Úžasná kostýmní podívaná s (pro Čecha tolik neobeznámeného s každou kapitolou britské historie, tj. pro mě) dosti silným, dramatickým a nepředvídavě se vyvíjejícím příběhem, skvělou režií, kamerou, hudbou a dusnou atmosférou, v níž pomluva čeká na každém rohu, a především se skvělými hereckými výkony. Keira Knightley dokazuje, že se pro tento typ rolí snad narodila, a Ralph Fiennes... K tom chladnému sucharskému mistrovství, jaké předvedl on, nemám co dodat. ()

Reklama

Lavran 

všechny recenze uživatele

Peklo s vévodkyní ze světa, kde se vše řídí podle těch nejsměšnějších a nejzvrácenějších vzorců, kde nikdo není doopravdy svobodný (zvláště ženy, které v něm mají asi tolik práv jako vévodův pes), a který mne svou vykonstruovanou tragikou nikdy nepřesahující komnaty přepychových paláců a životní nudy irituje na nejvyšší mez. A jak se na červení zalitou knihovnu sluší, nechybí ani tradiční formulky: rigorózní a podbízivá matka, která by zasloužila lámat v kole, emancipovaná titulní hrdinka, jejíž sny nemohou dojít naplnění, vypočítavá přítelkyně, chladný a bezcitný manžel, fešný milenec, tuny dekadentních večírků, avantýr, slz a dvorskou etikou sešněrovaných slovních výměn. Nedá se říci, že by se jednalo přímo o zbytečný film, ale svou nijakostí, nudností, těžkou neoriginalitou, prázdnotou a Dibbovou režijní odevzdaností si o takový příměr koleduje. Přes fajnové herecké výkony určeno k brzkému zapomenutí... 2,5* ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Vévodkyně stojí někde v půli mezi seriózním historickým dramatem o fungování aristokratických rodin v 18. století a mezi zfilmovanou dobovou bulvární historkou o záletnictví v nejvyšších kruzích. I kdyby se filmař nakrásně chtěl maximálně držet reality a přesnosti v zobrazení společenských vztahů příslušné éry, narazí na zásadní problém. Taková realita a myšlení jsou totiž dnešnímu divákovi bytostně vzdálené, a proto je nepřijme. Máme zkrátka tendenci posuzovat svět minulosti dnešníma očima. Tvůrci stojí v manželském sporu na straně Vévodkyně ztvárněné půvabnou Keirou Knightleyovou, i když dobová morálka stála jednoznačně na straně jejího manžela, který se choval podle dobových zvyklostí. Manželství se zakládala z ekonomických, provozních a reprodukčních důvodů. Plést do toho city byla čistá pošetilost. Na sexuální povyražení a citové vazby sloužili jiní. Na tom, že manželství představovalo mnohem spíš než pohodovou záležitost firmu se sešněrovanými pravidly a nevlídnou atmosférou, měla podstatný podíl i absolutní absence sexuální výchovy a požadavek panenství. Při zachování určité diskrétnosti měly nicméně majetné vrstvy dostatek možností k rozptýlení, byť genderově byli coby živitelé zvýhodněni muži. Kdyby měli lidé oné doby možnost spatřit naši současnost, zhrozili by se, jak lehkovážně přistupujeme k instituci manželství, na které stála tehdejší společnost. Vévodkyně je kostýmní velkofilm, kde je na co koukat a co obdivovat, počínaje velmi solidní výpravou a hereckými výkony předních evropských herců konče. Z komentářů je cítit, že někteří by ocenili spíš styl Jane Austenové a víc romantického ducha, ale taková prostě byla doba. Já měl spíš problém se scénářem, na kterém se ještě dalo víc zapracovat a rozvinout charaktery. Celkový dojem: 65 %. ()

HoneyBunny 

všechny recenze uživatele

Tak takové filmy mě dokážou nadzvednout ze židle. To Keira ani Ralph nepoznají prázdný, vykastrovaný scénář, kde chybí věci jako napětí nebo pravé emoce? Ten románek lady G. a Charlese Greye jsem nežrala ani minutu (i díky příšernému herectví Dominica Coopera). A stejně tak se mnou nepohne ani chvíle, kdy se Ralph na Keiru vrhá, nebo peripetie s milenkou. Tenhle film je tak hloupý, sterilní a průměrně natočený, že by bez áčkového hereckého obsazení putoval rovnou na televizní obrazovku, kde by ho převálcovala většina dílů Hornblowera. Průměrné filmy mě nerozčilují, ale ve Vévodkyni pod tím vším vidím základ skvělého příběhu, který by v rukou jiných tvůrců bral dech a masíroval slzné kanálky. ()

Galerie (39)

Zajímavosti (15)

  • Pro tři scény hostin byla použita monumentální Mramorová síň v domě Clandon Park v Surrey. Dům z roku 1730 je stále přístupný veřejnosti. (blackrain)
  • Vévodkyně z Devonshiru Georgiana Cavendish (za svobodna Spencer) je přímou předkyní - praprapratetičkou - tragicky zemřelé princezny Diany (za svobodna také příjmením Spencer). (Lynette)
  • Michael O'Connor vytvořil modrý kostým ze scény schůze Whigů na základě portrétů a politických komiksů Georgiany (ve filmu Keira Knightley) ze začátku 18. století. (ČSFD)

Související novinky

Oscaroví tvůrci míří do Prahy

Oscaroví tvůrci míří do Prahy

15.10.2011

Praha se už brzy zařadí po bok dalších světových měst, která mají štěstí na velké kulturní akce s účastí zajímavých hostů. V pondělí 21. listopadu 2011 totiž Rudolfinum hostí benefiční Concert for… (více)

OSCARY – výsledky

OSCARY – výsledky

23.02.2009

Snad jen jednoho většího překvapení jsme se dočkali při vyhlašování Oscarů za rok 2008 v hlavních kategoriích: nejlepším hercem v hlavní roli se nestal Mickey Rourke za Wrestlera, ale Sean Penn za… (více)

Reklama

Reklama