Režie:
Jonathan DemmeScénář:
Ron NyswanerKamera:
Tak FujimotoHudba:
Howard ShoreHrají:
Tom Hanks, Denzel Washington, Roberta Maxwell, Mark Sorensen Jr., Jeffrey Williamson, Charles Glenn, Anna Deavere Smith, Joanne Woodward, Jason Robards (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Andrew Beckett je právník. Mladý, brilantní právník. Homosexuál, infikovaný virem HIV. Svou nemoc dlouho tají, přesvědčen o tom, že s jeho službou klientům nesouvisí. A pak je jednoho dne propuštěn, údajně pro pracovní neschopnost. Ale Andy ví, proč přišel o místo. Připravily ho o ní předsudky, strach, panika a odpor. Diskriminace. Ví, že jeho čas je sečten, ale nevzdává se. Hledá právníka, který by mu pomohl v procesu s jeho mateřskou firmou - a nachází. Černý Joe Miller není tak úspěšný, jako býval Andy, ale jeho vytrvalá víra v právo z něj činí ideálního spojence. Přesto se však zdráhá přijmout Beckettův případ. Stejně jako obžalovaní, jako porota, jako všichni ostatní, i on nemá rád homosexuály, oškliví si je a štítí se AIDS. A snad právě pro svůj odpor nakonec přijímá, přesvědčen o tom, že ve městě, kde byla vyhlášena americká ústava, zaručují rovnost všech, nelze tento boj vzdát. Soudní spor začíná... Inspiraci k natočení filmu bylo údajně onemocnění blízkého přítele režiséra J. Demmeho na AIDS. (Guild)
(více)Videa (1)
Recenze (630)
Víc než spravedlivý Oscar pro Hankse, protože jeho výkon v roli homosexuálního právníka nakaženého AIDS je opravdu perfektní. Výtečný film, který se zabývá jedním (vlastně dvěma) žhavými tématy ze současnosti a to velmi dobře a aktuálně. Diskriminace byla je a ještě dlouho bude velkým problémem společnosti a tenhle film se snaží ukázat, že ti druzí, jiní (nemocní, jinak orientovaní, věřící v něco jiného nebo jinak barevní) jsou ale také lidé jako my a není důvod, proč se na ně dívat skrz prsty. ()
Strašně problematický film. Je to sice skvěle natočené a zahrané, ale na druhou stranu to není o moc víc než jen tupá moralitka na téma "hodný a chytrý teplouš vs. zlí a hloupí mocipáni". Normálně bych to tomu (a vlastně ani žádnému jinému) filmu nevyčítal, ale když ono se to tváří tak zoufale vznešeně a hlavně OBJEKTIVNĚ (dá se být vůbec při řešení problematiky homosexuality v dnešním světě objektivní? – podle mě ne), že si prostě nemůžu nerýpnout. 70 % ()
vo svojej dobe rozvíril hladinu svojou vskutku tvrdou kritikou puritánskej a falošnej Ameriky plnej predsudkov a pretvárky; hlavný hrdina tu nie je Hanks, ale Denzel - to on počas procesu zisťuje, ako to je so spoločnosťou, v ktorej žije a ktorej je súčasťou, to jeho názor prechádza veľmi zásadnými zmenami, to on pochopí a sprostredkúva divákovi posolstvo; napriek tomu - Tom Hanks podáva jednoznačne výborný výkon; ()
Film se odehrává ve většině času přesně tam, kde to nemám rád: v soudní síni. Ale to by nebylo všecko. Celý mi to ještě k tomu přišlo jako reklama na USA a jejich technologickou vyspělost. V devadesátym třetím už tam píšou, jak profíci, na nejnovější IBMka, telefonujou s telefonem, co má anténu až na strop. Ale to by taky nehrálo zase tak zásadní roli. Mě ten film prostě nebavil. Tom Hanks byl uvěřitelnej hlavně díky makeupu a díky práci jiných a viděl jsem zahrát podobné role daleko líp. Možná už se i přestávám divit, proč Sean Penn za Milk dostal Oskara. Ale tady ho dostali oba. Jak tvrdí Kevin Smith: "Pokud hraješ buznu nebo dementa, Oskara máš prakticky jasnýho." Ono na tom něco bude pravdy. Ale popravdě, na tohle já u filmů vůbec nehledím. Tady mě to prostě od začátku do konce skoro vůbec nebavilo, ale zase jsem Hanksovi moc přál, aby mu to u toho soudu prošlo. Ten příběh je totiž krutá realita a fakt, že pár lidí v naší společnosti to má sakra těžký, i přesto, že za to ani moc nemůžou. ()
Philadelphia je čistý akademický film. V tom dobrom aj zlom zmysle slova. Ak vydržíte sa znova pozerať na hyperkladného Washingtona, trpiaceho Hanksa ako obeť spoločenských predsudkov a vopred jasný slzopudný záver a považujete to skôr za klady, budete maximálne nadšení. Pre mňa je Philadelphia vykalkulovaný projekt, ktorý nadbieha divákovi a snaží sa ho presvedčiť, že pozerá umenie. Demmemu sa nás ale darí obalamutiť, v súdnej sieni je dokonca strhujúci a dramaturgicky film skvele funguje. ()
Galerie (53)
Zajímavosti (39)
- Film sa natáčal od 20. októbra 1992 do 4. februára 1993. (Arsenal83)
- Scény zo súdnej siene sa natáčali v skutočnej súdnej sieni, ktorú mesto umožnilo filmárom využívať. Nebola to filmová kulisa. (Arsenal83)
- Úvodní píseň "Streets of Philadelphia" napsal Bruce Springsteen za 20 minut. (Beckett51)
Reklama