Režie:
Jonathan DemmeScénář:
Ted TallyKamera:
Tak FujimotoHudba:
Howard ShoreHrají:
Jodie Foster, Anthony Hopkins, Scott Glenn, Ted Levine, Anthony Heald, Brooke Smith, Diane Baker, Kasi Lemmons, Charles Napier, Tracey Walter, Roger Corman (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Mladá citlivá agentka FBI Clarice Steriling je přizvána ke spolupráci do týmu vyšetřujícího sérii vražd. Na pachatele ukazují jen velmi kruté následky jeho činů: Vrah přezdívaný "Buffalo Bill" stahuje vždycky své oběti z kůže a potom je hází do řeky. Clarice má za úkol vypracovat psychologický portrét pachatele. Její nadřízení ji proto vyšlou na "konzultaci" za jiným masovým vrahem, psychiatrem dr. Hannibalem Lecterem, který je vězněn za nejvyšších bezpečnostních opatření. Lecter, který zná ze své praxe vraha i jeho motivy a tuší jeho další postup, drží v rukou všechny nitky a přivádí mladou Clarice na správnou stopu... (TV Prima)
(více)Videa (2)
Recenze (1 419)
I takhle se tvoří filmové dějiny. Když se zeptáte fanouška napínavých filmů, který thriller je bezkonkurenčně nejlepší, jedním ze tří zaručených tipů je právě Mlčení jehňátek. Film s naprostou realističností, žádné přikrášlené sekvence. Režijně naprosto brilantně zvládnuté. Skvělá kamera, která nechává vyniknou mrazivé surovosti, neumělosti celého děje. Hudba od Howarda Shorea, která dokresluje ponurost celého děje. A hlavně a především, naprosto uhrančivé herecké představení Anthonyho Hopkinse v roli šíleného kanibala Hanibala. Já jsem si několikrát zkoušel představit v této roli desítky dalších hereckých hvězd, ale nikdo se Hopkinsově podání ani vzdáleně nepřibližoval. Dokonalý scénář nechává vyniknout všem hereckým kvalitám a dělá děj krůček po krůčku tajuplnějším a ponuřejším. No a tohle všechno, celé tohle hlavní jídlo je v závěru doplněno skvělou přílohou v podobě závěrečných momentů v domě šílence Buffalo Billa. Jodie Foster předvedla co to je, když má někdo skutečný strach. A pak už jen ta třešnička v podobě lehkého černého humoru, kterou si Lector neodpustí na adresu svého „přítele“ šéfa psychiatrické léčebny. Takže Oscar je v těch nejlepších rukou. ()
Mlčení jehňátek jsem viděl minimálně pětkrát, ale jenom v televizi a vždycky mi do toho něco vlezlo, takže jsem ho neviděl ani jednou celý od začátku do konce. Většinou jsem stíhal až konec, proto jsem si to tentokrát dopřal na DVD s originálním zukem a uhrančivým hlasem Anthonyho Hopkinse. Můj dojem zůstal stále stejný a pořád si myslím, že se jedná o jeden z nejlepších thrillerů, co byl kdy natočen. ()
Jeden ze 100 filmů, které musíte vidět, než umřete. Jeden ze 100 největších filmů všech dob časopisu Entertainment Weekly. Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Celosvětově divácky úspěšný film. Mladičká Jodie Foster a charismatický Anthony Hopkins. Stačí umět neotřele zacvakat zubama a máte Oscara. Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=ZWCAf-xLV2k ()
"Thank you, Clarice." Thank you, Tony. Thank you, Jodie. Thank you, Jon. Thriller nad všetky thrillery. Sorry, Hitch, ale tvoje Psycho (hoci inšpirované vyčíňaním toho istého sériového garbiara) je v porovnaní s touto peckou len báchorkou pre zaprdených nostalgikov. Jedinou chybou tohto famózneho filmového zážitku sú jeho pokračovania. Fakt, že ani Majster Scott nedokázal napodobniť atmosféru, ktorú nejakým zázrakom vyčaroval Demme, už o niečom svedčí. ()
Když jsem se svým zahraničním studentům rozhodl pustit MLČENÍ JEHŇÁTEK, nenapadly mě hned dvě věci. Zaprvé to, že někteří se budou z projekce třiatřicet let starého snímku vzpamatovávat ještě desítky minut po závěrečných titulcích. A zadruhé, jak moc po těch letech svou promyšlenou strukturou překvapí mě samotného. ___ V mých vzpomínkách byl totiž psychotický Buffalo Bill významnější postavou, zatímco nyní jsem jej vnímal především jako dynamický funkční prvek, který uvádí do pohybu tři klíčové příběhy, na jejichž průsečíku je film vystavěn: aspirantky FBI Clarice Starlingové, uvězněného psychiatra Hannibala Lectera a unesené dívky Catherine Martinové. ___ Každá z těchto postav přitom vyjednává s problémem, který je soustředěn do jiného časového pásma: Claricin příběh je zakotvený v hluboké minulosti, Lecterův příběh směřuje k vidíně budoucnosti - a oba jsou úzce propojení s příběhem Catherine, která v psychotikově jámě řeší zatraceně současný problém a zbývající čas jí dochází (tik-tak-tik-tak). ___ První půlhodina filmu je přitom vystavěna na intelektuálním oťukávání se Clarice a Lectera: oba objevují svoje schopnosti i svoje metody, učí se vzájemně respektovat, je to souboj myslí. Clarice vyřeší první hádanku, ale zároveň je nám skrze ní naznačeno trauma minulosti spojené se ztrátou otce. Lecter pro změnu nabídne pomoc při vyšetřování, dostane-li příslib budoucnosti. ___ Teprve nyní do vyprávění vstoupí Catherine, jejíž únos z vyšetřování případů někdy dříve činí případ vysoce aktuální a do dialogu Clarice s Lecterem vnáší novou dynamiku, protože Catherinina matka je mocná žena. Intelektuální souboj se stává vyrovnaným - a Clarice z něj vychází vítězně: Lectera obelstí a získá klíčové vodítko. ___ Stane se nicméně ještě něco jiného: vzájemně na sebe začnou působit, protože (a) Clarice je jediný člověk, v němž Lecter nevidí nástroj svých her, nýbrž ji začne respektovat a jednat víceméně nezištně, ač to tak nevypadá, (b) Lecter se vlastně stává Clariciným terapeutem a učitelem, motivuje ji pojmenovat trauma, překonat je - a trénuje ji v kriminalistických taktikách. ___ Oba se objeví v jednom rámu - a následně se film přesně v polovině změní, a to ve vyprávění s třemi protagonisty. Lecterova linie se odděluje a vrcholí šokující demonstrací jeho schopností, Catherine začne bojovat o život a Clarice s nepřízní nadřízených. Lecter do vyšetřování vstoupí už jen nepřímo, čímž se symbolicky ukončuje Claricin výcvik. Stejně jako Catherine je na to sama. ___ Do fikčního světa jsme vstupovali dlouhým nájezdem na přibíhající Clarice a opouštíme jej dlouhým odjezdem od odcházejícího Lectera, přičemž prvním slovem filmu bylo její jméno, zatímco jejím posledním slovem je ve filmu Lecterovo jméno (načež zazní už jen v druhém plánu krátký dialog muže s neradostnou budoucností). ___ MLČENÍ JEHŇÁTEK je konstručně fascinující dílo, symetricky scelené začátkem a koncem, a přesto rozdělené na dvě odlišné části: (a) intelektuální hru protagonistky s antagonistou, (b) trojici protagonistů v boji o svobodu... v různých slova smyslech, přičemž nejdrásavější scéna těží z ustavených vodítek (můra, výcvik a noční vidění) a jsme hned dvakrát podvedeni křížovými sekvencemi. ___ Brilantní film. () (méně) (více)
Galerie (107)
Zajímavosti (180)
- Natáčelo se od 15. listopadu 1989 do 1. března 1990 v D.C., Pensylvánii, Ohiu, Západní Virginii a na Bahamách. (Varan)
- Autor předlohy k filmu Thomas Harris opakovaně uvedl, že postava Hannibala Lectera (Anthony Hopkins) je kompilátem různých inspiračních zdrojů, ale nejvíce se inspiroval mexickým lékařem Alfredem Ballím Trevinem alias doktorem Salazarem, který byl v roce 1961 odsouzen v Mexiku za vraždu a kanibalismus k trestu smrti. (raininface)
- Jodie Foster roli ve filmu přijala pod podmínkou, že film nepoškodí pověst FBI. Režisér jí musel slíbit, že činnost této organizace bude podána korektním způsobem. (raininface)
Reklama