Režie:
Veiko ÕunpuuScénář:
Veiko ÕunpuuKamera:
Mart TanielHudba:
Ülo KrigulHrají:
Veiko Õunpuu, Rain Tolk, Taavi Eelmaa, Juhan Ulfsak, Katariina Unt, Bert Raudsep, Raivo E. Tamm, Ülo Krigul, Laine Mägi, Mart Taniel, Ivo Uukkivi (více)Obsahy(1)
Černá komedie o samotě, zoufalství a naději v panelákových kotcích... Překvapivě suverénní debut talentovaného estonského režiséra, výtvarníka, esejisty a hudebníka Veika Ounpuua je realistickým portrétem několika osamělých postav zoufale se potácejících v odcizených klecích panelových bytů na předměstí, bez ohledu na sociální status, zaměstnání i momentální situaci, přežívajících jako ptáci v kleci, občas zoufale tlukoucí křídly o dráty svého vězení. S obrovským smyslem pro černý humor a satirickou hyperbolu nechává režisér své postavy konat absurdní činy, potkávat se a konfrontovat; zpodobňuje jejich život hyperrealistickým způsobem, z něhož diváka chvílemi mrazí a chvílemi propuká v úlevný smích. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (29)
Ubíjející mozaika mnoha postav, o nichž se nic nedozvíme, a proto nás nezajímají. Sbírka různých magorů chlastá, kouří a občas souloží. Většina scén postrádá smysl sama o sobě a celek je dobrý maximálně pro lidi, kteří chtějí vidět, že na tom ještě nejsou úplně nejhůř (a už se jim přejedly filmy o nevyléčitelně nemocných). Pár humorných scén z toho spíš trčí, než že by se film dal brát jako černá komedie. Celkově zase nějaké umění, které mě totálně minulo. ()
Měla jsem tušení, že už kdysi jsem se s tvorbou Veika Õunpuua seznámila. Tahle mozaika zoufalých lidských osudů, odehrávající se v bezútěšném panelákovém prostředí, mi natolik utkvěla v paměti, že i po letech si příběhy jednotlivých postav snadno vybavím. Nejsilnější byla asi scéna ubití režiséra romantických komedií frustrovaným portýrem. Takto napsané to vypadá jako velká řachanda, ale při sledování filmu šlo o veskrze depresivní zážitek. Ovšem těch černohumorných okamžiků se tam přeci jen pár našlo. ()
Milujem jeseň, milijem i Jesenný bál, ten zhluk príbehov, ktoré sa niekde na konci stretnú, alebo obídu. Postava a charakter vrátnika nemali chybu a špeciálne teda jeho štangla salámy ! Človek sa normálne pristihne, ako premýšľa nad triviálnymi chujovinami, ked' tu vidí zopár ľudí, ktorí sú v sračkách, ibaže o tom nikomu nerozprávajú. A takýchto príbehov míjam stovky po ceste domov z roboty. ()
V katalogu stálo v popisu tohoto filmu: "...Na odpudivém sídlišti ze sovětské éry..." Řekla bych, že u nás se taky pár těch odpudivých sídlišť najde, ale ztracenci na nich žijící zpravidla nejsou vykořenění, nešťastní a osamělí, a už vůbec kvůli tomu bezdůvodně nevraždí. Že by byl film "vizuálně úchvatný", jsem si taky nevšimla. Režisér řekl, že když se všechno hatí a už není žádná naděje na zlepšení, nezbývá, než začít věřit na zázraky. Zázraky se ale nedostavily, a tak jsou celé dvě hodiny naplněny čirou depresí, která se mě však vůbec nedotkla a necítila jsem ani náznak soucítění s jakoukoli z hlavních postav. Naštěstí se ve filmu mihne pár opravdu povedených scén, kdy se člověk musí smát. Kvůli nim stojí za to, se na film jednou podívat. ()
Další splasklá bublina a film z mnoha, jehož zásadním problémem je nedostatek emocí a nemožnost empatie s postavami, protože (1) charaktery nejsou dostatečně propracovány (pokud vůbec nějak) a (2) jednotliví aktéři se vesměs chovají jako idioti. V důsledku toho film, který se pokouší být realistické drama, působící děsně vyumělkovaně, koženě a vykonstruovaně a hlavně z velké části nudí. A pár absurdně vtipných chvilek a relativně dobrá hudba už to bohužel nevytrhne. ()
Reklama