Reklama

Reklama

VOD (1)

Fanatismus je zhoubnější, než mor. Britsko-německý film se Seanem Beanem v jedné z hlavních rolí.  Léta Páně 1348, v anglickém království řádí epidemie moru. Smrt si nevybírá a kosí všechny bez rozdílu, v bezpečí před ní nejsou ani mniši za zdmi kláštera. Jedním z nich je mladý novic Osmund, jenž je rozerván mezi láskou k dívce Averill a láskou k Bohu. Rád by klášter opustil, ale také touží sloužit Bohu, a tak jej žádá, aby mu seslal znamení. V té chvíli do kláštera přichází biskupův vyslanec Ulric a přináší zvěst o vesnici, nepostižené morem. Mezi lidem se šušká o nekromantovi, který ve spojení s temnými silami umí křísit mrtvé, a takovým pověstem musí církev učinit přítrž. Vesnice se nachází uprostřed Velkého močálu a Ulric potřebuje průvodce. Osmund se sám nabídne a vydává se tak vstříc světu temnoty a krutého fanatismu.
Snímek Černá smrt, žánrově oscilujíci mezi historickým dramatem a hororem, nabízí kromě napínavé podívané také úvahu nad vztahem víry a moci a nebezpečím jakéhokoli fanatismu, plynoucího ať už z vypočítavosti, či hlubinných osobních pohnutek. Působivě zpracovaný příběh některými svými motivy dává vzpomenout kultovního Wicker Mana (1973) Robina Hardyho, Coppolovu Apokalypsu (1979), ale na mysl přijde i Vláčilovo Údolí včel (1967). Že tíhne k temnějším filmovým příběhům režisér Christopher Smith prokázal již svými předchozími hororovými snímky Metro (2004) a Izolace (2006). (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (724)

Marigold 

všechny recenze uživatele

Pořád jsem čekal, kdy se to sladké chvění mezi vírou a nevírou, mezi dogmatem a herezí vytratí v nějakých debilních hororových klišé a jsem příjemně šokovaný, že se to nestalo. Scénář udělá se všemi klíčovými postavami to nejrozumnější - nechá je zabloudit v mlhách svých bludů a obsesí (čili z narativního hlediska vítězí zdravý rozum). Smith mě dostal už tím, jak diváka nechce opíjet výpravou, ale moderními prostředky ho tlačí přímo doprostřed boláky prolezlého světa - hodně to připomíná historické produkce HBO. Velmi solidní herecké výkony podtrhuje adekvátně dramatická hudba. Nutno říci, že to celé zatím zpracovávám, ale když si odmyslím pár prkennějších momentů, je to solidně promyšlená a skvěle zrealizovaná variace na všechny další variace Conradova Srdce temnoty. I to nadívání středověku hodně moderním myšlenkovým obsahem mi nijak zvlášť nevadilo. Silné ****. ()

kiddo 

všechny recenze uživatele

Ve své podstatě hluboce nestranný film, který jede na velice podobné vlně jako Amenábarova Agora s tím drobným rozdílem, že do své kritiky fanatismem pokřivených ideologií tentokrát zahrnuje i militantní ateismus. Nezáleží na tom, jaké ideje stojí u základu křesťanství a ateismu: jakmile se jich zmocní fanatici, není mezi nimi rozdíl, ať už jde o manipulaci, touhu po moci a nenávist k těm, kdo se mnou nesouhlasí, což může vyústit v nefalšovanou a přesnou ateistickou kopii katolického čarodějnického procesu (nekecám). Vždy, když už hrozí, že se vaše sympatie přikloní na jednu stranu, udělá Smith něco nečekaného, čím vám ukáže, že všichni jsou stejní a že „vše je to o jen lidech“. Po Ravenous a Antikristovi je pro mě Black Death za posledních dvanáct měsíců dalším důkazem, že je možné s chytrým filmem nesouhlasit a přitom ho stále obdivovat. PS: Nemám ráda, když se lidi nedokáží vyrovnat se svým očekáváním a hodnotí snímek nikoli podle toho, jaký je, ale podle toho, jaký by ho chtěli mít. Black Death není ani vzdáleně horor, očividně neaspiruje na to být horor, proč ho tedy prokristapána hodnotit jako horor? ()

Reklama

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Vyneste své mrtvé.. Píše se 14.století, Stoletá válka proti Francouzům je teprve v plenkách a Anglii sužuje nemilosrdná Černá smrt (ti lidi už vážně nevěděli, jak se na den ulít z práce). No a kde se mor ještě nevplížil, tam dějí se dozajista čáry, takže jej do oněch míst v rámci křížové výpravy a politiky rovné šance raději přineseme. Pochopitelně, s božím požehnáním.. Lež a strach jako nástroj manipulace přináší záhubu napříč všemi vírami i ateismem, o tom není pochyb. Kdo ráno na záchodě rozsvítí vypínačem a považuje světlo za Boží znamení, když má pak průjem, svede to na Boží hněv a následné uklízení zasrané mísy si spojí s Božím trestem, tomu to asi budete těžko vysvětlovat, nicméně já bych nehledal ve Smithově snímku nějakou hlubokou myšlenku, či intelektuální tělocvičnu, ale jen syrové béčko s bohulibou partičkou kolem Boromira Beana (především ten plešatý, co vypadal jak tlustší brácha McConaugheyho - to byl povedený kousek), která chce do pohanské vesničky vnést trochu těch křesťanských tradic a vy si můžete mezi těma dvěma tábory přehazovat sympatie jako horký brambor. Tímto odpouštím kameramanovi, který občas zapomněl na ranního panáčka proti drkotám, i těm, kteří se ohrazují proti žánrovému označení horor. Horor přeci znamená "hrůzu" a myslím si, že osobní zkušenost z oné doby a ochutnání její vymožeností (pobyt v pohanské vodní klícce s vyhlídkou na protáhnutí kloubů mezi koňmi, či nepodařený start kacířské rakety na hranici) by ji ve většině z nás bez problému vzbudila.. ()

Fr 

všechny recenze uživatele

I kdybys přežil, tamní svět Tě změní..... O tom, jak mladý mnich ve stínu žalu našel nenávist a jeho vírou se stala pomsta. Zní to dobře – že? Ono vlastně všechno vypadá dobře.... vesnice, která se odvrátila od Boha, časy, kdy bylo šlechetností zbavení utrpení, kdy i malá chybička znamenala smrt a hlavně časy, kdy i Bůh měl na práci lepší věci. Nebezpečné lesy a hlavně... MOR!! Bohužel to má i své vady. Třeba ve srovnání se Solomon Kane... není příběh tak ,,chytlavý“. Asi proto, že se bere příliš vážně. Chybí nadhled, trocha vtipu a hlavně CHARIZMATICKEJ HRDINA. Boromir jím totiž nebyl ani v LOTRovi. ZŘEKNI SE BOHA! Několik důvodů, proč má smysl film vidět: 1.) Zajímá mě, proč není nic hezkýho, když se lidé vracejí zpátky k Bohu. 2.) Tenhle film musím vidět už jen kvůli názvu. 3.) Chci vidět cestovní mučidla. 4.) Potřebuji umět rozpoznat, že mám mor. 5.) Dlouho jsem si pořádně nezamučil. PŘÍBĚH *** HUMOR ne AKCE ** NAPĚTÍ ** ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Solomon Kane meets Wicker man. Přemýšlivá podívána na téma militantní víry, fanatického ateismu a schopnosti člověka bezmezně věřit všemu, co si nedokáže vysvětlit. Někdy to jinak nejde, ale vše má své meze. To vše v hávu špinavého středověku, kde se pro ránu pěstí a úder mečem nešlo daleko, takže končetin válejících se v blátě se najde dostatek. Horor to není ani v nejmenším, ale k zamyšlení je to bohaté až na půdu. 4 a ½. ()

Galerie (61)

Zajímavosti (12)

  • Informácia, že Sean Bean (Ulrich) bude hrať vo filme hlavnú úlohu, pomohla navýšiť rozpočet. (misterz)
  • Ve filmu se po 12 letech objevují bok po boku Sean Bean, představitel Ulricha, a Tim McInnerny, který si zahrál Hoba. Jejich poslední spoluprácí byl animovaný krátkometrážní seriál The Canterbury Tales Leaving London (od r. 1998). (Conspi)
  • Nepříliš optimálního využití kamerových efektů je možné povšimnout si při scéně, kdy se Osmund (Eddie Redmayne) vydává po stopách čarodějnice Langivie (Carice Van Houten) do lesního podrostu, kde ve vzduchu nehybně spočívají nepřirozeně velké dešťové kapky. (Conspi)

Související novinky

Středověk, mor, černá magie, zombíci

Středověk, mor, černá magie, zombíci

06.02.2008

Brrr! Už tahle kombinace zní nepříjemně, takže od britského gotického hororu Black Death neočekávejte žádnou vesnickou selanku. Jsme v Anglii během první vlny černé smrti, tedy epidemie moru. Jakoby… (více)

Reklama

Reklama