Režie:
Petr WeiglScénář:
Petr WeiglKamera:
Richard ValentaHrají:
Michal Dočolomanský, Emília Vášáryová, Eva Vejmělková, Tobias Hoesl, Marcello Catalano, Radovan Lukavský, Zdeněk Řehoř, Gustáv Valach, Jaroslava Adamová, Vlasta Fabianová, Marie RosůlkováObsahy(1)
V tmavej noci sa nad drevenou kolískou s práve narodeným chlapčaťom skláňajú tri sudičky. Každá z nich mu želá čosi iné - ale všetky spolu sa zhodnú, že keď dospeje, stane sa vládcom krajiny. On, syn chudobného uhliara žijúceho hlboko v lesoch. Len čo sa to dozvie kráľ, prikáže dieťa zabiť. (oficiální text distributora)
Recenze (53)
V porovnaní s československou mierne psychadelickou klasikou Plavčík a Vratko ide v tomto prípade iba o chladný a rozťahaný pokus o spracovanie dobre známeho námetu. Plávko okrem toho, že sa nechá zhodiť z útesu a následne sa polonahý a doráňaný tacká vyľudnenou krajinou, neurobí dokopy za celý čas vlastne nič hrdinské. Ďalší zahraničný predstaviteľ vo vedľajšej mužskej roli je prehnane dramatický a ukričaný, takže vo výsledku pôsobí rovnako necharizmaticky. Komparz dotvára bezduchú statickosť filmu a celkový dojem vrcholí vďaka pseudo hlbokým prehovorom jednotlivých postáv. Hviezdičku dávam za výkon koňa, ktorého v jednej scéne nahnali do rozbúreného mora, kde sa chudák kvalitne dobúchal o skaly. ()
Přehlídka filmových nedostatků od režijně-scénické a herecké bezradnosti statických záběrů, použití hudby, kameramanských protipohledů a střihů. Vnitřní řeči se snaží dovysvětlit to, na co si filmový jazyk netroufá. Radosti nepřidají ani wagnerovské mužské postavy, ani zvuková plochost, ani toporná řeč, natož v českém dabingu, podtrhujícím zmíněné mouchy. Pohádka čpící koprodukční rybinou. Přes nadějnou princeznu v nejlepších letech 1-2* ()
psychologie pro pokročilé...tohle udělali z pohádky, která se vešla na pár stránek - možná by neškodilo, kdyby to trvalo jenom hodinu. A ten král je úplně nejlepší a nejkrálovatější král ze všech králů z pohádek, co jsem kdy četla i viděla! A ta princezna je tak krásná! Plaváček se mi nejdřív vůbec nelíbil, ale pak mě stejně jako krále přesvědčil, že je to opravdu rozumný sympatický hoch. ()
Paví pírko aneb pohádkové utrpení... Vždy jsem měl za to, že pohádky se natáčí pro děti, ale tahle pohádka o dětského diváka nestojí. Jede si na vlně filozofického přemítání a libuje se v dlouhých monolozích, které by spíše příslušely Hamletovi. Shakespearových dialogů ale samozřejmě nedosahuje. Mnohé postavy jsou vyloženě nesympatické a to včetně těch kladných. Další mínus... A pokud byste tohle všechno přestáli, nachystejte se na moderní český dabing, který působí tak nepřirozeně, až je rušivý a nepříjemný. Námět je pochopitelně dobře známý a jedná se o jednu z mnoha verzí Plaváčka. Nejzajímavější jsou pak na filmu některé záběry na hrad, hradní sály a exteriéry. Suma sumárum máte-li rádi klasické pohádky Pavímu pírku se raději vyhněte. ()
Říkejte si co chcete, ale tahle slovenská podádka se mi líbila. Pohádka o třech vlasech děda Vševěda v kabátu Hamleta. Každý si říká, být či nebýt, zabít či nezabít, co dál? Úvah je tam možná trochu víc. Ale proto si mě tato pohádka dostala. Navíc krásná hudba, krásné kostými, charismatičtí herci včele s Dočolomankým, Lukavským, Vašáriovou, Řehořem, ... Ale jako každá slovenská pohádka musí být viděna v originále, jinak ztrácí kouzlo. Je pravda, co už někde tady někdo vyslovil, nevím proč, ale slovenské pohádky mají takovou zvláštní auru, nejsou moc koukatelné. Nebo aspoň né pro každého. Ale tahle se mi prostě páčila. ()
Galerie (7)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (3)
- Natáčelo se na hradě Pernštejn a Zvíkov. (Cucina_Rc)
- Michal Dočolomanský a Emília Vášáryová spolu hráli krále a královnu i v pohádce Tři zlaté vlasy děda Vševěda (1981) z roku 1981, která byla předlohou k pohádce Paví pírko. V obou pohádkách jim hraje dceru česká herečka (v roce 1981 Tereza Herz Pokorná, v roce 1987 Eva Vejmělková). (wictoria)
- Záběry u řeky a chaloupky se natáčeli u přívozu ve vesnici Nadryby ležící u Plzně. (ČSFD)
Reklama