Obsahy(1)
Autobiografický hrdina Ari se vydává za dávnými známými i dalšími lidmi, kteří mu mohou prozradit, jestli kdysi byl při krutých masakrech v palestinských uprchlických táborech Sabra a Šatíla. Netradiční dokument je po snímku Persepolis další animovaný film o nedávných dějinách Blízkého východu – stejně poutavý, dojemný i hrůzný. [43. MFFKV 2008] (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (463)
Ať se jedná o hrdinný boj palestinského lidu proti izraelským okupantům, či oprávněnou izraelskou odpověď na palestinský terorismus, tak se jedná o velmi zábavný válečný animák. Tedy s výjimkou závěrečného masakru, kvůli jehož naléhavosti byl evidentně snímek natočen a jehož odklon od zábavy k tragédii pro mne znamenal ztrátu hvězd. ()
Válka... To je zk*rvenej hnus... A je a je a je!!! ,,Proč že to máš v ruce zbraň?'' ,,Řekli mi, ať si jí vezmu...'' Válka je ukázka lidský tuposti... A je a je a je!!! ,,Proti komu že to válčíte?'' ,,Nevim... dycky se někdo najde'' Válka je nesmysl.. žije svym vlastnim životem a neexistuje snad nikdo, kdo jí potom, co propukne, řídí... možná si někdo myslí, že jí řídí, ale neřídí.. A je a je a je!!! ,,Proč střílíš??'' ,,Nevim..všichni střílí'' Válka je droga, která z lidí dělá zvířata. Větší zvířata, než jsme v běžném životě... A je a je a je!!! ,,Co se to vůbec děje??'' ,,Jak to mám vědět? Prostě střílej!!'' Dokument je prostředek, jak to lidem konečně nacpat do hlavy!! Všem lidem.. když je k tomu krásná podbízivá hudba a líbivé zpracování, tak si to lidi snad už dohajzlu uvědomíme ne??? Co??? Ne... je to fuk. Ikdyby vzniklo milion dokumentů u kterých si zapláče i ten největší fašista, tak do sebe těma klackama budeme řezat i v hrobech.. ()
Hodnoceno jako film o historických událostech a politickém tématu jde o výraz poraženeckém syndromu, ne nepodobný tomu, jenž má Amerika z Vietnamu. Ale chápu to spíše jako umělecké zamyšlení nad tím, jak pracuje paměť. Ari Folman přišel na geniální řešení, které zřejmě nemá v dějinách kinematografie obdoby. To, co si člověk nepamatuje, si může nakreslit. Jde o rekonstrukce minulosti skrze animaci - opětovné oživování, obrazy, které nejsou úplně realistické. Působí to vlastně i dost cool - právě v onom původním významu distancovanosti od tématu. Postupně se ale odstup zmenšuje a na konci přijdou dokumentární záběry z BBC a řízne se do živého. Za posledních několik let jsem neviděl film, který by automatičtěji spouštěl silné emoce, aniž by přitom šlo o citové vydírání. ()
Vaše trubky jsou tak hluboké! A nejen ony, ale i šalamounské vyprávění Ariho Folmana, které poukazuje na zbytečné Izraelsko-Arabské konflikty a dělá to tak poutavou formou, až jsem se v té změti magických záběrů ztrácel a nechal se unášet na surrealistické vlně podpořenou adekvátním hudebním doprovodem. Film, který měl po cca polovině náběh stát se nejsilnějším zážitkem se však najednou rozstříští a nalepuje na sebe masku prachobyčejného dokumentu a dovysvětluje obecné události. Tím se ruší pracně odvyprávěná osobní rovina několika vojáků a snímek ztrácí na kouzle a originalitě. Přesto řadím závěrečné dokumentární záběry jako jedno z nejgeniálnějších řešení co se samotného vyznění filmu týče. To zase klobouk dolů. [Přesná stopáž: 87 min] ()
Mrazení v zádech mám ještě teď - pár hodin po projekci. Sice s Persepolisem mají společného jen Blízký východ, to je ale tak všechno. Pro mě je to zcela odlišný film, jak příběhem, tak svou animací. O událostech v Libanonu a Bejrůtu jsem doposud mnoho nevěděl. Je to taková válka ve Vietnamu přesunutá na blízký východ. Už od první minuty si můžete spolu s animací užívat skvělé zvukové efekty a hlavně hudbu. Ta vás doprovází po celou dobu filmu. Ať už v tichém podání jako podkres nebo na plný pecky jako součást děje. Jediné ticho nastane v závěrečný minutě filmu a vy v sále slyšíte najednou vlastní tlukot srdce. Animace je sice "jednoduchá", ale dokonale zpracovaná a vy si můžete vychutnat každý detail. Příkladem mohou být scény s psychiatrem, kde si vždy v pozadí hraje dítě. Nebo samotné vystupování nahých vojáků z moře, které se ve filmu opakuje a kolem kterého se celý film točí. Teprve až v druhé polovině filmu zjistíte, proč se film jmenuje Valčík s Bašírem a musím uznat, že lepší název se pro tenhle film nedal vymyslet. Ta scéna kdy se opravdu tančí valčík s Bašírem (Libanonský prezident) je nezapomenutelná a pro tenhle film symbolická stejně, jako je symbol poupě pro film Občan Kane. ()
Galerie (46)
Photo © The Match Factory
![Valčík s Bašírem - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/162/363/162363320_0f6a08.jpg)
Zajímavosti (17)
- Název filmu je vyvozen ze scény, ve které Shmuel Frenkel „tančí“ s lehkým kulometem v ulicích Bejrůtu, které jsou polepeny plakáty s Bashirem Gemayelem. (Terva)
- Film získal mnoho cen, mezi nimiž byl například Zlatý glóbus pro nejlepší cizojazyčný film, cena NSFC 2008 pro nejlepší cizojazyčný film, cenu César 2008 pro nejlepší zahraniční film nebo cenu BAFTA 2008 pro nejlepší film v neanglickém jazyce. (Terva)
- Hlavní designér animace, David Polonsky, je pravák, ale veškeré náčrtky kreslil levou rukou, protože jeho přirozenou pravou rukou to bylo prý "příliš hezké". (JayZak)
Reklama