Režie:
John CrowleyScénář:
Mark O'RoweKamera:
Rob HardyHrají:
Andrew Garfield, Alfie Owen, Peter Mullan, Taylor Doherty, Shaun Evans, Anthony Lewis, Siobhan Finneran, Skye Bennett, Victoria Brazier, Katie Lyons (více)Obsahy(2)
Eric Wilson vychází po mnoha letech z vězení pro mladistvé a pod jiným jménem se pokouší začít nový život v tichém městečku poblíž Manchesteru. Pomáhá mu v tom sociální pracovník Terry, jenž pro něj najde práci a je nablízku, kdykoli Jack potřebuje podporu. Naivní, citlivý a otevřený mladík, který strávil dlouhé roky v izolaci, se snaží zorientovat se v prostředí, jež je pro něj zcela cizí. Nachází si kamaráda Chrise i přítelkyni Michelle a vrhá se do nového života s nadějí a ochotou vyhovět všem jeho nárokům. Zvládne nástrahy dospělého světa a dokáže se ubránit stínům vlastní minulosti? (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (348)
Tak lehké je udělat hroznou chybu, obzvláště v útlém věku. Tak těžké, až skoro nemožné je ji někdy v budoucnu napravit. Herecky naprosto bezchybný Andrew Garfield o tomhle ví skoro všechno, přesto se snaží, co mu síly stačí. Hodit těch čtrnáct roků za hlavu a začít úplně nový život, najít si práci, nový vztah.... Boy A je přesně takový, jaká je dnešní společnost. Krutý, nelítostný, neodpouštějící skoro nic. Nastavuje tvrdou realitu, která je hluboce zakořeněna skoro v každém z nás. Bohužel. ()
Málokdo ví, že filmový příběh má reálný předobraz ve skutečném kriminálním případu, který svého času pobouřil celou Británii. Dva kluci na prahu puberty, tedy ještě v chlapeckém věku, tehdy brutálně ubodali svou vrstevnici a verdikt britského soudu tehdy pro změnu šokoval veřejné mínění mimo Británii, protože soud oba pachatele poslal na slušnou řádku let do vězení. Mám takový pocit, že to byl trest větší než by obdržel dospělý pachatel za vraždu u nás doma. Proti tématu se nedá vytknout nic, nejde o nic menšího než o to, že každý, kdo šlápne vedle, by měl mít šanci začít znovu. Nic se nedá vytknout ani formě, ta je promyšlená a chytře vypráví příběh tak zastřeně, že do posledního momentu vlastně není jasné, co se v minulosti skutečně odehrálo, a divák je rafinovaně udržován v napětí. Po obsahové stránce je ale nutné podotknout, že režisér až nemístným způsobem manipuluje divákem ve prospěch svého hrdiny. Je těžké uvěřit tomu, že tenhle jemný kultivovaný kluk má za sebou dlouholeté vězení, když by mohl z fleku dělat pro Armádu spásy. A typově mi Andrew Garfield, který by mohl přesvědčivě ztvárnit homosexuála nebo vytříbeného intelektuála, do role kluka, který má přezdívku Bouchač a bez potíží nemilosrdně zmlátí dva maníky, jednoduše nesedí. Přesto všechno jsou to přesvědčivé 4* a 75 % celkového dojmu k tomu. ()
Další z výborných dramat, které jsem v poslední době viděl. Nemůžu si pomoct, ale tento jednoduchý příběh mě naprosto dostal, současnost, stejně tak jako vzpomínkové flashbacky, jdou ruku v ruce k sice trochu očekávatelnému, přesto velmi vhodně zvolenému závěru. To vše je navíc doprovázeno stylově nesrozumitelným britským (irským?) akcentem. ()
O tom, jak i ten nejhodnější z nejhodnějších si může v útlém věku definitivně podělat život . Trošku mi tam neseděl ten závěr, jak se najednou slehne zem po jeho "vyvolené" a ani to imaginární setkání na molu s ní nebylo zrovna nejšťastnější, pár věcí nedořešených, nebo nevysvětlených (např. vztah jeho kurátora k synovi). ()
Boy A je jednoznačně silný film, který pokračuje a volně rozvíjí tradici britských sociálních dramat a jeho tvůrci nepokrytě manipulují s divákem - vyprávějí curriculum vitae hlavního hrdiny tak, že se s ním nedá nesympatizovat. Vyprávějí však s citem a zvláště mistrně odkrývají tajemství ústřední postavy, k čemuž využívají kompoziční instrument flashbacků, které patří asi k tomu nejzajímavějšímu v tomhle komorním snímku. Důraz je kladen především na vizuální rozměr díla - často až Rembrandtovská kompozice záběru je barokně výtvarná - pokoj utopený ve tmě a matný pruh světla z okna dopadá na nehybnou postavu ve výseku světelného pole... K tomu minimalistické hudební motivy (jen v prostorách tanečních klubů je sound poplatný manchesterské klubové scéně), pomalá dynamika střihu a úsporné herecké výrazivo s občasnými expresivními momenty zvýrazněnými originálními střihovými přechody. Celý film je ale pomalý, zádumčivý, britsky rozjímavý a především vnitřně moralizující. Co je to vina a kde leží její sémantické pole? Kdo je v tomto příběhu vlastně obětí a kdo viníkem? Jestliže ale vychází v podání vypravěčů tohoto příběhu něco zvlášť negativně, tak je to role bulvárních médií, jejichž hon za senzacemi nerespektuje nic a nikoho. Boy A je skutečně silný film - strhující melancholický film o nespravedlnosti v mnohých životech a nespravedlivé karmě, které se nedá utéci. Jakoby chtěl mimochodem říci - Přemýšlejme, dříve než někoho odsoudíme v mediální zkratce... Podobné filmy: Lilja / Lilya 4ever, Moje léto lásky, Dospívání po americku / Život jednoho chlapce ()
Galerie (16)
Zajímavosti (5)
- Film je voľne inšpirovaný skutočnou udalosťou z roku 1993, kedy dvaja chlapci uniesli a zavraždili trojročného Jamesa Bulgera. (Avathar)
- Boty, které Jack/Erik (Andrew Garfield) dostane na začátku filmu od kurátora, jsou Nike Air Max 90 - Escape v barvě natural/black-greenend brown. (FFilipCZ)
Reklama