Reklama

Reklama

Škola života

  • Velká Británie An Education (více)
Trailer 1

Divoké dospívání v divokých šedesátých. Píše se rok 1961 a atraktivní, chytrá, šestnáctiletá studentka Jenny (C. Mulligan) poslouchá desky Juliette Greco, ochutnává počátky ženství, sní o výjimečných zážitcích a životě zahaleném do cigaretového dýmu „gauloisek“. Vítejte v poválečném, předbeatlovském Londýně v době, kdy upjaté maloměstské poměry dávají jen stěží tušit, že zlatá šedesátá už klepou na dveře... Film je adaptací memoárů novinářky Lynn Barber. Do režisérské židle usedla dánská režisérka Lone Scherfig (Wilbur se chce zabít, Italština pro začátečníky) a scénář napsal známý spisovatel Nick Hornby (Všechny moje lásky, Jak na věc). (Bontonfilm)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (367)

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

Není lepší zkušenosti, než nechat si v útlém věku řádně nafackovat od života. Trošku to sice bolí, ale náplasti v podobě mnoha nakouknutí do splněných životních snů mohou leccos vyléčit. Mne tedy šedesátkové retro příjemně potěšilo, ale rozhodně mi nepřidalo na náladě to, že děj směřoval do míst, která by pohádka nikdy nenavštívila, ale život by určitě jiný směr nepřipustil. ()

Othello 

všechny recenze uživatele

(SPOJLUJU tam jak dobytek) Nemilosrdná feministická romance, kde všichni muži jsou slaboši a manipulátoři. Zajímavý je, že až do poslední patnáctiminutovky dodržuje standardní romantické schéma, který by bylo super tu graficky znázornit, ale budu si muset vystačit se svými legendárními vyjadřovacími schopnostmi. Představte si tabulku, která vertikálně čítá 10 bodů a horizontálně 8. Vertikální rovina znázorňuje duševní rozpoložení protagonistky (čím výše, tím lépe), horizontálně postup dějem. Bod číslo jedna nazveme Status quo (hodnota 3), kdy obě postavy o sobě ještě neví, proplouvají svými životy, kterým však něco chybí. Asi ta láska. Bod dva nazveme Setkání (hodnota 4), následuje bod tři hodnota 6, a to Okouzlení. Bod 4 náleží pod kategorii Veselé společné zážitky navzdory. To již má hodnotu 8 a jedná se většinou o sestřih pikniků a společných akcí protagonistů, navzdory závistivcům a konzervám. Bod 5 je na vertikálním žebříčku vrchol (10) a je to První sex/Paříž/Opravdové vyznání atd. A pak přijde twist, tedy Průser/Provar, čímž nám veritkální linka spadne až na číslo 1, ze kterého následně vychází horizontální bod 7 Běh/Usmíření (hodnota 5) a následně poslední bod 8. a to je Usmíření a nový začátek, jehož hodnota je též 8, ne výše, protože stigma bodu 6 již bude navždy přítomné a postavy se poučily/dospěly, takže jejich vztah již nebude mít takový drive jako v jeho začátcích. An Education odbočí z tohoto schématu po bodě 6, kdy neproběhne Běh, ale Útěk a bod osm tak tedy nereprezentuje Usmíření, ale pouze Smíření, odklon od romantiky obecně na úkor vzdělání a budoucnosti, plus trochu zdravého sexismu. Díky tomu se poslední bod filmu nikdy nedostane nad středový bod 5, zato hrdinka bude se sebou daleko více spokojená._______ Jinak Carey Mulligan se svými dlouhými chlapskými prsty, hrdelním smíchem a megahyperdolíčky je výborná kombinace be careful/be fascinated girl. ()

Reklama

claudel 

všechny recenze uživatele

Nick Hornby může napsat cokoli a mně se to bude líbit. A to jsem nečekal, že napíše scénař k filmové adaptaci knihy, kterou sám nevytvořil. Ale jeho rukopis je znát zejména v některých vynikajících dialozích. Carrey Mulligan je pro mě velmi zvláštní herečka, již nejsem schopen ani mít ani nemít rád. Do této role se však parádně hodila. Ve vedlejší roli září Alfred Molina. Zatraceně dobrý britský snímek, který jsem dlouho nepochopitelně přehlížel. ()

Thomick 

všechny recenze uživatele

An Education si nohy podkoplo hned na samym začátku - jakmile se rozhodlo stavět na notně schématických, průhledných a v neposlední řadě extrémně nezáživných memoárech. Hornbyho rukopis tam jinak znát je a lze ho jedině chválit - spolu s vynikající Carey např. z průměrný naivky udělali relativně komplexní postavu -, ale na víc než tři hvězdičky to prostě bejt nemohlo. I přes tu jednu zmínku mistra Camuse a opening titles s vysoce návykovym Floydem Cramerem v zádech... ()

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Hlavní problém vidím v tom, že režisérka skutečně pojímá film jako drama - poté co zdárně připravuje půdu, aby mohl vyniknout skutečný pád na zem a na pár scénách bylo ukázáno skutečné dilema dospívání v dané době a pocit bezvýchodnosti i co se týče skrytých tužeb rodičů, náhle vše vyřeší tak jednoduše, že se o žádném doteku života nedá mluvit a vývoj hrdinky je doslova postaven na hlavu, doba, která ji před chvílí nevýslovně drtila náhle podléhá málem adoraci, čímž začíná film smrdět protivnou moralitou. Když tohle všechno pominu zbude svěží komedie s výbornou dobovou atmosférou, otisknutou i ve vizuálu, jejíž dynamický rozjezd postupně (ale ne výrazně) ztrácí dech. Mulliganová je výborná, jen je její desetiletý věkový odstup od hrdinky občas znát. Tudíž brát tento film jako pseudoromantickou komedii (jakkoliv zde o romantiku ani nejde) = plnohodnotnější zážitek, který však v oscarové konkurenci musel zaniknout. ()

Galerie (100)

Zajímavosti (11)

  • St John's, Smith Square bylo v roce1941 vybombardováno a jeho rekonstrukce nezačala dříve než v roce 1965 a dokončena byla až v roce 1969. Koncerty se tu tedy odehrávaly přibližně až o deset let později od doby, v níž se odehrává film. (hansel97)
  • Jedna z prvních scén, když David (Peter Sarsgaard) zastaví autem a pomáhá Jenny (Carey Mulligan) s jejím cellem dovnitř, nakládá ho předkem do auta. Později, když si ho Jenny bere z druhé strany, měla by ho tahat opět krkem napřed, ale tak tomu není. (Aknah)

Reklama

Reklama