Režie:
Richard DonnerScénář:
David SeltzerKamera:
Gilbert TaylorHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Gregory Peck, Lee Remick, David Warner, Billie Whitelaw, Harvey Stephens, Patrick Troughton, Martin Benson, John Stride, Freda Dowie, Nicholas Campbell (více)Obsahy(1)
Narodil se v šest hodin, šestého dne šestého měsíce... Britsko-americký film Přichází Satan! režiséra Richarda Donnera patří ke komerčně nejúspěšnějším hororům s okultistickou tematikou, které prožívaly svůj rozmach ve Spojených státech 70. let. Působeni Satana je v Donnerově filmu dáno do souvislosti s politikou: americkému diplomatovi Robertu Thornovi je za podivných okolností podstrčen k adopci chlapec Damien, ve skutečnosti vtělení Antikrista. Po řadě záhadných nehod, jejichž oběťmi jsou lidé odhalující pravou tvář dítěte, vyhledá Thorn v zoufalství kněze, který mu vyjeví, co musí udělat. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (597)
Slabší 4*. Tohle že má být jeden z nejlepších hororů všech dob? No nevim teda. První půlka vyloženě nuda, atmosféra nikde a když už by něco mělo vypadat děsivě, přijde vám to spíš k smíchu. Nějaká ta atmosféra se tak na plátno vplíží až v druhé půlce filmu, zhruba při návštěvě knězova bytu, ale i tak máte pocit, že se vlastně není moc čeho bát. Hvězda filmu Gregory Peck už je sice silně po záruce, ale pořád je vidět, že je na plátně velká osobnost a být tam místo něj nějaký průměrný béčkař, rozhodně by byl film o nějakou tu hvězdičku níž. Všemi vychvalovaná hudba ve filmu navíc zahraje jednou za uherský rok, mladého Damiana si užijete ještě míň a v některých chvílích vám to celé přijde zkrátka strašně naivní. Na lehce nadprůměrné hodnocení to stačí, ale na kultovní film? Hvězdičky za zásluhy nedávám. ()
Filmařsky bravurně zvládnuté dílo, podkreslené neméně bravurní hudbou, no děj je na můj vkus zpočátku dost zdlouhavý, což se však s přibývajícími minutami mění a poslední půlhodinka (respektive od návštěvy hřbitova) je již bezesporu pětihvězdičkovou záležitostí. Jeden z nejvyrovnanějších hororů co jsem viděl, kdy ani jedna složka (režie, hudba, herci, scénář) za ostatními znatelně nezaostává. Horror movie of the year ()
Nadčasová žánrová klasika, v mnoha ohledech filmařsky dokonalá. Donner náramně buduje temnou a zlověstnou atmosféru plíživě a neodvratně se blížící apokalypsy a s hitchcockovskou precizností graduje jak jednotlivé scény (některé jsou nezapomenutelné), tak celý příběh. Gregory Peck je v hlavní roli naprosto fantastický (nedokážu si v té roli představit nikoho jiného). To, jak jeho veskrze racionálně smýšlející a duševně stabilní hrdina postupně propadá zoufalství a beznaději z rozumem těžko vysvětlitelných tragédií, snad ani nemohl zahrát lépe. První zásadní snímek mého oblíbeného režiséra dlouhodobě považuju za nejlepší satanistický horor (těsně vítězí nad Vymítačem ďábla a Rosemary má děťátko). A to už jen proto, že každý jeho hypotetický nedostatek (některé trikové záběry už nepůsobí moc přesvědčivě) zcela nekompromisně vyvažuje (či lépe řečeno "přehlušuje") jeden z nejlepších orchestrálních soundtracků všech dob, za nějž legendární Jerry Goldsmith dostal svého jediného (!) Oscara. I na samostatný poslech neskutečný zážitek. 100 % ()
Mým zbožným přáním je vidět tento film o půlnoci samotný v zatemělém kinosále, to bych samým napětím asi explodoval. Příběh a zpracování je dosti podobné jako u "Rosemary má děťátko," které je ale asi ještě více napínavější a pocit "všechno je v prdeli" je tam výraznější díky tomu že Mia Farrow přece jenom vypadá bezbrannější než Gregory Pack, který je tu sice už trochu starší, ale charisma má a hraje mu to o stošest. Richard Donner skvěle zvládá vypjaté scény a třeba ta s "chůvou v nemocnici" je dokonalá. Některé scény by (např. Peck na konci procházející svým domem) možná chtěly o pár sekund zkrátit, ale to jsou jen takové mušky. Dost mě překvapil vynikající gore efekt s tou useklou hlavou, to jsem fakt nečekal. Hudba se k filmu skvěle hodí a výborně podtrhuje celkovou atmosféru filmu. Poslední záběr spolu se závěrečnými titulky jen umocňuje tento nevšední zážitek. ()
Jeden z deseti nejkultovnějších hororů všech dob. Když jsem ho viděl poprvé, chvilkama mi tuhla krev v žilách, skvělé ponuré vyprávění, až depresivně temná atmosféra, dokonalé herecké výkony a hlavně a to především. Mysteriózní a mrazivá hudba od mága Jerryho Goldsmitha. Málokterý horor se může pyšnit tak úžasně mrazivým hudebním doprovodem, sborový chorál který zastavuje krevní oběh. Celé bezmála dvě hodiny vás neopustí jakési znepokojivé mrazení v zádech, žádné přehnané zobrazování zla jako příšery, nýbrž jen zlověstné symboly skládající mozaiku napětí. Když bych mohl, klidně vyseknu hlubokou poklonu, ale já už bych se nemusel narovnat. Jenže Přichází Satan je legendou, hororovou klasikou a pět hvězdiček mu náleží naprosto po právu. Jen škoda že tu není ještě jedna, protože udržet si své kouzlo i v době moderně pojatých hororů je opravdu úctyhodné. ()
Galerie (124)
Zajímavosti (65)
- Citát otce Brennana (Patrick Troughton) o nekonečném moři nebyl z Bible, ale byl napsán speciálně pro film. (Chatterer)
- Za temné chorály, kde sbor opakuje slova „sangius bebimus, corpus edimus“ (pijeme krev, jíme maso), dostal skladatel Jerry Goldsmith svého jediného Oscara za Nejlepší hudbu. (DominikV)
- Film bol zakázaný na Novom Zélande. (Paldiny)
Reklama